مسئولان مناطق مرزی را حمایت کنند

خسروی گفت: باتوجه به دوری از امکانات، برای ماندگاری مردم در روستاهای مرزی نیاز به حمایت بیشتر مسئولان است.

«حسین خسروی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با توجه به نزدیکی مناطق مرزی با کشور افغانستان و بروز آسیب های مختلف اظهار داشت: تنها منبع درآمد مردم با وجود خشکسالی های چند ساله، یارانه است و با توجه به بعد مسافت و فاصله 220 کیلومتری روستای مرزی مشوکی از مرکز استان و قرار داشتن این روستا در 20 کیلومتری کشور افغانستان برای ماندگاری مردم در روستا و جلوگیری از مهاجرت نیاز به حمایت بیش از پیش مسئولان است.

 

رئیس شورای اسلامی روستای مشوکی با بیان اینکه برای ماندگاری مردم و جوانان در روستاهای مرزی نیاز به حمایت مسئولان و ایجاد امید و نشاط بین مردم است، گفت: با توجه به حساسیت منطقه، تهاجم فرهنگی و آسیب های اجتماعی و معضلات مواد مخدر، کانون فرهنگی هنری مسجد علی ابن ابی طالب (ع) روستای مشکوی در همه مناسبت های ملی، مذهبی برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی بین مرزنشینان برنامه های متنوعی را برگزار می کند.

 

وی با اشاره به حضور 87 خانوار با جمعیتی بالغ بر 300 نفر در این روستای مرزی، از دیگر اقدامات کانون به برگزاری جلسات بصیرت افزایی، مسابقات ورزشی و بومی محلی، کمک های مؤمنانه و ... اشاره کرد و گفت: در سامانه بچه های مسجد 150 نفر از اعضا ثبت نام شدند و روند ثبت نام برای دیگر اعضا در دستور کار قرار دارد.

 

وی با اشاه به تأسیس این کانون در سال 89 یادآور شد: در سال 93 تیم فوتسال کانون به عنوان نماینده استان به مسابقات روستاییان و عشایر کشور به کاشان اعزام و بین استان های شرق کشور رتبه دوم را کسب کرد.

 

وی گریزی به اقدامات انجام شده در ایام بیماری کرونا توسط اعضای کانون زد و گفت: از ابتدای شیوع این بیماری و با توجه به نبود مواد ضد عفونی و... بچه های مسجد آتش به اختیار در ورودی روستا اقدام به ضدعفونی خودروها، آرامستان، معابر عمومی و... کردند و این اقدام ادامه دارد.

 

رابط کانون فرهنگی هنری علی بن ابی طالب (ع) روستای مشوکی از دیگر اقدامات کانون به توزیع سه مرحله گوشت بین اهالی با همکاری مؤسسه حضرت  خدیجه (س)، توزیع ماسک، برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی، کمک به نیازمندان و سرکشی از آنها و بیماران با کمک فرمانده پایگاه، دهیاری، شورا و... و احصای مشکلات آن‌ها، اشاره کرد.

 

خسروی هدف و برنامه پیش رو را کشف استعدادهای جوانان و پرورش آنها اعلام کرد و افزود: در این زمینه استعداد تعدادی از بانوان روستا در زمینه کارهای هنری مانند خیاطی، آرایشگری و... کشف و با مساعدت کمیته امداد تجهیزات لازم برای آنها فراهم شد.

 

به گفته وی اهالی روستاهای مرزی استعداد بالایی دارند که با توجه به دوری از امکانات رفاهی، نبود شغل مناسب و... تنها منبع درآمدی مردم یارانه است که برای ماندگاری مردم در روستا نیاز به همراهی و حمایت مسئولان است.

 

وی با اشاره به برنامه های متنوع در بعد ایجاد شور و نشاط اجتماعی یادآور شد: با وجود مرزی بودن روستای مشوکی، برنامه های زیادی توسط کانون برگزار می شود و مردم این روستا هم با وجود مشکلات اقتصادی و... پای آرمان های نظام و ولایت ایستاده اند.

 

رابط کانون مسجد علی بن ابی طالب (ع) روستای مشوکی با بیان اینکه هر برنامه اجرا شده کانون پیوست رسانه ای دارد، گفت: کانون علی بن ابی طالب(ع) روستای مرزی مشوکی از توابع بخش درح مود در رویداد ملی فهما امسال در بین 26 هزار کانون فرهنگی هنری کشور در رواق رسانه شایسته تقدیر شناخته شده است.

 

خسروی از لایه روبی و مرمت استخر و قنات روستا توسط بچه های مسجد خبر داد و گفت: در زمان بارندگی،‌ سیل روی و... در صورت تأمین ماشین آلات مورد نیاز اعضای کانون و بچه های مسجد به طور کامل آماده همکاری و همیاری بوده و هستند.

 

وی از دیگر اقدامات به بافت قالی و فرش برای صحن حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) توسط بانوان روستا اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون چهار قالی بافته و اهدا شده است، افزود: در ایام شهادت حضرت زهرا(س) در ماه گذشته بافت یک فرش تمام و به صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا (س) اهدا شد.

 

کد خبر 1154375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha