واریز سود سهام عدالت/سبد دارایی صندوق توسعه ملی باید متنوع شود

سبد دارایی صندوق توسعه ملی باید متنوع شود، سود سهام عدالت امروز واریز می شود، واریز سود سهام عدالت برای ۴۳میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر، چگونه سود سهام عدالت را دریافت کنیم؟ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۱ اسفند شبستان به شرح زیر است:

سود سهام عدالت امروز واریز می شود

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ۹۹ درصد سود سهامداران عدالت را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت کرده است و سود سهامداران را امروز (شنبه ۲۱ اسفند) در یک مرحله واریز می‌کند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات سهامداران را در اختیار بانک‌ها قرار خواهد داد تا واریز سود سهامداران عدالت در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.

 

سهامداران هر ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم که پیش‌تر اطلاعات خود را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) یا سایت سهام عدالت ثبت کرده بودند، فردا (شنبه) سود خود را دریافت خواهند کرد.

 

سبد دارایی صندوق توسعه ملی باید متنوع شود

مهدی غضنفری در آیین تودیع و معارفه مدیران بانکی و اعتباری و آمار و برنامه‌ریزی،  با تجلیل از دبیران سلسله نشست‌های همایش علمی - تخصصی و گرامیداشت مقام جانباز افزود: تمامی کارشناسان معتقدند صندوق توسعه ملی باید همانند سایر صندوق‌های ثروت ملی جهان، سبد دارایی خود را تغییر داده و در بخش سرمایه‌گذاری به ویژه کم ریسک و پربازده وارد شود.

وی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری سلسله نشست‌های علمی-تخصصی صندوق توسعه ملی که در بهمن و اسفندماه سال جاری به صورت مجازی برگزار شد، با تأکید بر تغییر دیدگاه در صندوق توسعه ملی، اظهارداشت: تمام تلاش‌مان این است که صندوق را به سمتی ببریم که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مد نظر دارند.

غضنفری افزود: رضایت خاطر رهبر معظم انقلاب، وظیفه ماست و باید در مسیر این اصلاح مأموریت‌ها و نقش‌ها، بدنبال افزایش اثربخشی صندوق باشیم و این کار تنها با تنوع بخشی به سبد دارایی‌های آن حاصل خواهد شد و در این صورت صندوق توسعه ملی به صندوق ثروت ملی آیندگان تبدیل خواهد شد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با تشریح عملکرد صندوق در دوران قبلی، ضمن تشکر از همه مدیران و کارشناسان در ده سال گذشته، افزود: همکاران من در صندوق توسعه ملی در سنوات گذشته کوشیده‌اند وفق مقررات و در چارچوب اساسنامه، ۴۰ میلیارد دلار تسهیلات از منابع صندوق را در اختیار بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی قرار دهند که موجب تأسیس صدها واحد صنعتی و خدماتی جدید شده است. در عین حال با کمال تأسف، علیرغم همه تلاش‌های همکاران من در صندوق، منابع صندوق در بسیاری از این پروژه‌ها رسوب کرده است. تحلیل کارشناسان به ما می‌گوید یکی از علل شکست بانک‌های عامل در انجام درست تعهدات خود، پایین بودن توان و کفایت سرمایه آنهاست.

وی اضافه کرد: بانک‌های عامل در اسناد و مدارک موجود متعهد شده‌اند که در صورت نکول و استنکاف تسهیلات‌گیرندگان، بلافاصله اقساط صندوق را به نیابت از مشتری پرداخت کنند؛ اما آنها اعلام می‌کنند که علیرغم دریافت ۲ درصد سود برای پذیرش چنین ریسکی، توان بازپرداخت به صندوق را ندارند. حالا فرض کنید که اگر صندوق همه منابع خود را به این طریق تسهیلات داده بود، الان چه شرایط وخیم و شکست خورده‌ای داشت. به این دلیل کارشناسان به ما می‌گویند که این مسیر باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود. هر چه منابع و دارایی‌های صندوق بیشتر می‌شوند، فاصله این دارایی‌ها با توان بانک‌های عامل بیشتر می‌شود و فرایند شکست صندوق در صورت ادامه تسهیلات‌دهی تسریع می‌شود.

 غضنفری با تأکید بر ضرورت تغییر رویه صندوق از روش صرفا" تسهیلات‌دهی به تنوعی از روش‌های تسهیلات دهی، مشارکت و سرمایه گذاری، تصریح کرد: صندوق توسعه ملی همانند سایر صندوق‌های ثروت ملی جهان باید در بخش سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش‌های کم ریسک و پربازده فعالیت کند.

 

چگونه سود سهام عدالت را دریافت کنیم؟

در هفته‌های اخیر دولت وعده داده بود که سود سهام عدالت تا پایان سال به حساب مشمولان واریز می‌شود؛ این وعده امروز عملی شد.

بر این اساس سود سهام عدالت بیش از ۴۹ میلیون نفر پرداخت خواهد شد و افرادی که دارای سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هستند، مبلغی معادل ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان سود از طریق ۲۲ بانک به حسابشان وازیر می‌شود.

مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افزایش حدود سه برابری سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن گفته است: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ۹۹ درصد سود سهامداران عدالت را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت کرده است و سود سهامداران را امروز (شنبه) در یک مرحله واریز می‌کند.

بنا بر اظهارات رئیس سازمان بورس، سهامداران هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم که پیش‌تر اطلاعات خود را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) یا سایت سهام عدالت ثبت کرده بودند، سود خود را دریافت خواهند کرد.

پیش از این شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود افرادی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، باید شماره شبای معتبر خود را اعلام کنند. دو راه برای اعلام شماره شبا وجود دارد.

اولین راه برای اعلام شماره شبا، ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام (sejam.ir) است. دومین راه، درج شماره شبای معتبر در سایت سهام عدالت (sahamedalat.ir) است.

به این ترتیب سهامداران سهام عدالت می‌توانند به سامانه سجام یا سایت سهام عدالت مراجعه نموده و شماره شبایی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اند را چک کنند. اگر شماره شبای ثبت شده ایراد داشته باشد امکان اصلاح و ویرایش آن وجود دارد.

شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت از جمله مهم‌ترین دلایلی است که برخی از سهامداران پیش از این نتوانسته‌اند سود خود را دریافت کنند.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۱۷۸,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۲۱ اسفند) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۱۷۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۸۶.۳۵ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۲,۱۱۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۹,۵۳۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیم, ۷۰,۱۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۰,۴۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۳,۹۸۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۲۱ اسفند) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۶,۹۶۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۵,۷۱۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۴۰,۳۷۰ ریال رسید.

 

واریز سود سهام عدالت برای ۴۳میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر

محسن خدابخش معاون نظارت بر امور بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار شب گذشته (جمعه ۲۰ اسفند) در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما  از واریز سود سهام عدالت برای ۴۳میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر خبر داد و گفت:  ۲۹ هزار  و ۶۷۰ میلیارد تومان سود از ۳۲ شرکت شناسایی شده است که سود ۳۰ شرکت وصول شده اما  ۲ شرکت مخابرات و سیمان دشتسنان هنوز سود را واریز نکرده اند. سهم این دو شرکت ۴۰۰ میلیارد تومان است که بزودی با پیگیری ها وصول خواهد شد.

 

این گزارش می افزاید: عشقی معاون وزیر و رئیس سازمان بورس از واریز ۵۷۵ ه‍زار تومان سود سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی خبر داد.

 

 

کد خبر 1154464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha