قم مسرور از میلاد باب الحوائج  ابالفضل العباس (ع)

شهر مقدس قم همزمان با میلاد با سعادت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس (ع) سراسر غرق در شادی و سرور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،‌ همزمان با سالروز میلاد باسعادت قمر منیر بنی هاشم(ع) شهر قم سراسر غرق در شادی و سرور است و مردم ولایی این شهر با چراغانی مساجد و تکایا به جشن نشسته‌اند.

 

بر اساس این گزارش مجاوران و زائران کریمه اهل بیت(س) در حرم مطهر آن حضرت حضور پیدا کرده اند تا در کنار بارگاه نورانی آن حضرت به جشن و شادمانی بپردازند.

 

همچنین به مناسبت سالروز میلاد باسعادت سیدالشهدا(ع) از شب گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برنامه‌هایی از جمله مداحی، سرودخوانی و سخنرانی در حال برگزاری است.

 

محبان حضرت عباس علیه السلام در شب میلاد ایشان، برای عرض تبریک به محضر کریمه اهل‌بیت (س)، به حرم مطهر بانوی کرامت مشرف شدند و خادمان حرم با برگزاری مراسم جشنی از آن‌ها میزبانی کردند.

 

امروز نیز مصادف با سالروز ولادت حضرت عباس علیه السلام مناجات سحرگاهی توسط حجت الاسلام جعفر واضحی برگزار شد، مراسم قبل از اذان ظهر با سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا مقیسه و مداحی رسول محمدی، مداحی بعد از اذان ظهرنیز توسط علی حبیب زاده، برگزار می شود.

 

همچنین امروز مراسم قبل از اذان مغرب با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر ثنایی و مداحی قاسم جباری و مراسم بعد از نماز عشا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمیرهاشم حسینی و مداحی علی مالکی نژاد دنبال خواهد شد.

 

مسجد مقدس جمکران نیز پذیرای زائرانی است که از شب گذشته به این مکان مقدس آمده تا این عید بزرگ را به ساحت آن حضرت تبریک بگویند.

 

لازم به ذکر است عباس بن علی بی ابی‌طالب (سال ۲۶ قمری-سال ۶۱ قمری) مشهور به ابوالفضل پنجمین پسر امام علی(ع) و اولین فرزند ام‌البنین است. مهم‌ترین فراز زندگی ایشان حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است. درباره زندگی و احوالاتش تا قبل از ماه محرم سال ۶۱ قمری اطلاعات چندانی وجود ندارد.

 

ایشان در واقعه کربلا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) بود و برای همراهان امام حسین(ع) از فرات آب آورد. عباس به همراه برادرانش دو امان‌نامه از طرف عبیدالله بن زیاد را رد کردند و در س‍پاه امام حسین(ع) جنگیدند و شهید شدند. به گفته برخی از کتاب‌های مقتل، در روز عاشورا در حالی که دو دستش بریده شده بود و گرز آهنین بر سرش فرود آمده بود، شهید شد.

 

 امامان شیعه در احادیثی مقام بالایی برای حضرت عباس در بهشت بیان کرده‌اند و نیز کرامات فراوانی از ایشان با مضمون برآورده کردن حاجات مردم حتی غیرشیعیان و غیرمسلمانان نقل شده است.

 

شیعیان برای حضرت عباس جایگاه معنوی بالایی قائل اند؛ ایشان را باب الحوائج می‌خوانند و به آن حضرت متوسل می‌شوند. حرم حضرت عباس در نزدیکی حرم امام حسین(ع) یکی از مهمترین مکان‌های زیارتی شیعیان است. همچنین شیعیان از ابشان با تعبیر سقای کربلا یاد می‌کنند و روز تاسوعا، نهم محرم را به یاد حضرت عباس عزاداری می‌کنند. در ایران روز تولد حضرت عباس با عنوان روز جانباز نامگذاری شده است.

کد خبر 1154870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha