توبه به گروه خاصی اختصاص ندارد/ توبه نردبان ترقی در مسیر کمال است

حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه توبه نردبان ترقی در مسیر کمال است گفت: خداوند توبه را به گروه خاصی اختصاص نداده است. ما از اینکه نعمت های الهی ما را دچار غفلت می کند، باید توبه کنیم،

حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی» در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص توبه گفت: به این دلیل همه ما انسان ها نیازمند توبه مستمر به درگاه پروردگار متعال هستیم که ما تا زمانی که در این جهان زندگی می کنیم در مسیر کمال در راه پیشروی هستیم و عوامل مختلفی می تواند ما را از مسیر اصلی منحرف کند.

 

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: هر فردی به میزان قدرت معرفت و تقوایی که در وجود خود دارد به مراقبت از خود و بر درجات قرب خود می افزاید. بر همین اساس توبه اختصاص به گروه خاصی ندارد. کسی که گنهکار است از گناه خود توبه می کند،از اینکه مکروهات را مرتکب می شود از ارتکاب مکروهات توبه می کند و آن کسی که از مکروهات هم می تواند خود را کنترل کند، نسبت به رذایل اخلاقی که در وجود آن جایگزین شده هر لحظه نیازمند توبه است.

 

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی منشأ توبه و ضرورت توبه در زندگی راما به دنبال دارد. افزود:لذا خداوند توبه را به گروه خاصی اختصاص نداده است. ما از اینکه نعمت های الهی ما را دچار غفلت می کند، باید توبه کنیم،در مسیر اخلاص از اینکه ما نمی توانیم همه کارهای خود را مخلصانه انجام دهیم باید توبه کنیم، از اینکه مراقبت مستمر نفس نداریم باید توبه کنیم، از اینکه نمی توانیم شاکر باشیم و به نعمت های الهی توجه لازم را نداریم باید توبه کنیم؛ بنابراین عوامل مختلفی می توانند منشأ توبه باشد.

 

حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی  اظهار کرد: هر گونه کوتاهی در مسیر کمال نیازمند توبه است. توبه یعنی بازگشتن به مسیر اصلی و سرعت بخشیدن به حرکت در مسیر کمال است. بر همین اساس است که توبه اختصاص به گروه خاصی ندارد. توبه یک امر دایمی است. توبه نردبان ترقی است و قرار گرفتن مستمر در گذرگاه کمال و تعالی می باشد.

 

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)  گفت:انسان مسلمان هر لحظه به فکر گام های کمال خود است و گناه برای او یعنی نقص و عقب گرد. توبه یعنی کنترل نفس و عقب گرد، توبه یعنی چیزی که کوچک ترین انحراف در مسیر را برای او برجسته می کند؛ پس همه ما نیازمند توبه هستیم.

کد خبر 1155807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha