بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی از تولید اثر موسیقایی تا برپایی نمایشگاه نگارگری

در آستانه‌ی روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی بزرگداشت این شاعر پرآوازه‌ی ایرانی؛ ازسوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،«محسن محمدی» امروز(۱۸اسفند) در نشست خبری با بیان اینکه با هدف پاسداشت زبان و ادب پارسی و با توجه به ضرورت گرامیداشت یاد و نام مفاخر علمی، ادبی، هنری و ...کشور، در راستای سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه بزرگداشت حکیم نظامی در کشور و استان مازندران برگزار می شود، اظهار کرد: رونمایی از پوستر حکیم نظامی، رونمایی از پرچم حکیم نظامی، برپایی نمایشگاه نقاشی ایرانی(نگارگری)، برگزاری همایش شعر و ادب، تولید موسیقی و تولید پادکست برای بزرگداشت این چهره هنری ادبی ایران اسلامی برنامه ریزی شده است.

 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از آئین بازگشایی نمایشگاه نقاشی ایرانی(نگارگری) روز شنبه ۲۱اسفندماه جاری ساعت ۱۰و ۳۰دقیقه در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران واقع در میدان امام خمینی(ره) شهرستان ساری خبر داد و افزود:بیش از ۱۱۰اثر از ۵۴نگارگر استان مازندران و ۳اثر از آثار شاگردان استاد محمود فرشچیان با موضوعات «پنج گنج، تذهیب، مینیاتور و گل و مرغ» در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده می شود.

 

وی به برگزاری کارگاه های تخصصی در حاشیه برپایی این نمایشگاه با موضوعات نقش و نگار در آثار نظامی،فرم و محتوا در نگارگری با تاکید بر آثار نظامی گنجوی اشاره کرد و گفت: همچنین برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی بصورت تئوری و عملی ویژه نگارگران و اساتید نقاشی ایرانی با حضور سرکار خانم دکتر«بتول آقامیری»  با عنوان نقش عنصر خیال در نقاشی ایرانی و آثار حکیم نظامی روز یکشنبه ۲۲اسفند ماه جاری ساعت ۱۱صبح در محوطه نمایشگاه نقاشی ایرانی(نگارگری) برگزار خواهد شد.

 

محمدی با بیان اینکه برگزاری همایش شعر و ادب با شعرخوانی ۱۸نفر از شاعران استان مازندران از شرق تا غرب به همراه سخنرانی دکتر «رشید کاکاوند» شاعر، داستان نویس و پژوهشگر ادبیات فارسی با موضوع سیری در آثار حکیم نظامی نیز برای روز یکشنبه ۲۲اسفند تدارک دیده شده است، یادآورشد: تجلیل از «محمد نادریان» و «کیومرث فاضلی» دو پیشکسوت شعر و ادب استان را ساعت ۱۸همان روز خواهیم داشت.

 

وی از تولید موسیقی تلفیقی با عنوان «جان پاک» با شعری از نظامی گنجوی براساس دستگاه های ایرانی و تاکید برجنبه های موسیقی فولک استان با همراهی سازهای مختلف با مایه های عرفانی خبر داد و گفت: این اثر موسیقایی با آهنگسازی و تنظیم«حنیف شهمیرزادی» وبا خوانندگی «مجتبی بابایی» و همراهی گروه کر در روز ۲۳اسفندماه رونمایی می شود.

 

محمدی بیان کرد: با توجه به اهمیت فضای مجازی و ضرورت تولید و نشر آثار در این بستر ۲پادکست با مدت زمان ۵۰دقیقه با عنوان «گنجی از گنجه» و «کلید گنج حکیم» تهیه و بازنشر داده خواهد شد. 

 

وی اضافه کرد:آئین اختتامیه این ویژه برنامه بزرگداشت حکیم نظامی روز دوشنبه ۲۳اسفندماه از ساعت۱۶در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به همراه بخش پیام تصویری استاد فرشچیان برگزار می شود.

 

 

کد خبر 1155843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha