۲۳۰ سازه آبخیزداری تا سال آینده در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

نصرآبادی گفت: ۲۳۰ سازه آبخیزداری از محل اعتبارات ملی و استانی تا تیرماه سال آینده در خراسان جنوبی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» امروز (۲۱ اسفند) در حاشیه مراسم افتتاح پروژه های منابع طبیعی که در روستای غیوگ بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر خراسان جنوبی به لحاظ خشکسالی متوالی و تغییرات اقلیمی که حساسیت بیشتری در استان ایجاد کرده، اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری ضرورتی انکارناپذیر است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: براساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور تا کنون ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری شامل سنگی، گابیونی، سنگ ملاتی و خاکی در خراسان جنوبی اجرا شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت آبگیری این سازه‌ها ۸۳ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: با شرایط بارش‌های طول سال بین هشت میلیون تا ۸۷ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری را در این سازه های آبخیزاداری تجربه کرده‌ایم.

 

نصرآبادی افزود: امسال با بارش‌های دی و اسفند ماه و احتساب ذخیره یک میلیون متر مکعب آب در هلالی‌های آبگیر دشت‌ها، در سال جاری آبی تاکنون ۴۰ میلیون متر مکعب مدیریت روان آب ها و بهره‌وری از سیلاب را در طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان شاهد بوده‌ایم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به افتتاح پروژه آبخیزداری حوزه شارقنج در بخش مرکزی شهرستان بیرجند، عنوان کرد: در این طرح ۶ سازه گابیونی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شد که بیش از هزار و ۲۰۰ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

 

وی ادامه داد: اثرات این سازه‌ها در کنترل فرسایش خاک، کنترل سیل، تغذیه منابع آبی این منطقه و پایین‌دست قنوات تا دشت چاهک موسویه هدف‌گذاری شده است.

 

نصرآبادی با بیان اینکه در سال جاری ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در حوزه محرومیت‌زدایی کشور و همچنین سایر منابع ملی و استانی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در خراسان جنوبی ابلاغ شد، گفت: ۲۳۰ سازه آبخیزداری با تخصیص کامل این اعتبار تا پایان تیرماه سال آینده در استان اجرا خواهد شد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: تاکنون با تخصیص ۷۵ درصدی این اعتبار  احداث تعدادی از این پروژه ها را شروع کردیم ایم.

 

گفتنی است، امروز با حضور سرپرست فرمانداری بیرجند چند اصله نهال به نام شهید حسن رضایی در روستای غیوگ بخش مرکزی بیرجند کاشته شد.

 

 

کد خبر 1156851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha