تفکیک زباله به روش زباله دزدها

برخی از زباله گردها اقدام به جمع آوری زباله می کنند و حتی داخل کوچه ها و محله ها می روند و تمامی کیسه ها را در جست و جوی زباله خشک بر هم می زنند و کیسه زباله را بعضا پاره و محتویات آن را به بیرون می ریزند که بوی تعفن زباله ها عابران را اذیت می کند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ هنوز آفتاب بالا نیامده است که چند نفر مرد و حتی یک زن در خیابان های سطح شهر بجنورد به دنبال زباله های خشک هستند، یکی از آنان تا کمر داخل سطل زباله بزرگ رفته و با یک چوب، زباله ها را بر هم می زند تا پلاستیک، کاغذ و انواع فلزات را جداسازی کند.

 

هر کدام از آنان کیسه ای بزرگ را پُر از زباله خشک کردند و بر روی دوش می کشیدند تا به محل فروش که بیشتر در حاشیه شهر بجنورد به خصوص ناظر آباد، باقرخان و سایر حواشی است، برای فروش ببرند.

 

برخی از این زباله گردها طی روز اقدام به جمع آوری زباله می کنند و حتی داخل کوچه ها و محله ها می روند و تمامی کیسه ها را در جست و جوی زباله خشک بر هم می زنند و کیسه زباله را بعضا پاره و محتویات آن را به بیرون می ریزند.

 

زباله های شهری در کنار کوچه ها و حتی خیابان ها رها می شود که بوی تعفن، عابران را اذیت می کند و چهره شهر را زشت کرده چراکه زباله ها در همه جای شهر پراکنده شده است.

 

یکی از شهروندان بجنوردی می گوید: متاسفانه در کنار منزلمان یک سطل بزرگ برای زباله ها قرار داده شده که بسیار هم مناسب است چرا که بیشتر شهروندان آپارتمان نشین هستند و بی وقت زباله ها را از خانه خارج و در کنار درب های منزل رها می کنند.

 

«سمانه قلی پور» افزود: سال های سال است که در رسانه ها تفکیک زباله را مطرح می کنند و حتی خودم شخصا در خانه زباله ها را تفکیک می کنم اما جمع آوری نمی شود باز به اجبار به افرادی می دهم که با گاری وارد کوچه ها می شوند و این مواد را از آنان خریداری می کنند.

 

وی گفت: این افراد نیز همه زباله های خشک را تحویل نمی گیرند این در حالی است که باید شیشه، انواع فلزات، کاغذ و پلاستیک جداسازی شود.

 

قلی پور افزود: شهرداری هم اکنون سطل زباله های بزرگی را تهیه کرده اما تنها یک سطل گذاشته شده و تمامی زباله های خشک و تر در آن ریخته می شود که زحمت جداسازی را هم زباله دزدها انجام می دهند.

 

 

وی اظهارداشت: شهرداری باید با این افراد وارد مذاکره شود و تفکیک زباله را به روش های درست به مردم آموزش دهد و این طلای سفید را جمع آوری و از آن ثروت ایجاد کند اما متاسفانه از این درآمد چشم پوشی کرده و به نوعی به زباله دزدان سپرده اند که آنان نیز با ریخت و پاش، فضای شهری را به هم ریخته اند که باعث آلودگی زیست محیطی نیز خواهد شد.

 

این شهروند که خود نیز دوستدار محیط زیست است، افزود: حتی می توان با تفکیک زباله افراد زیادی را مشغول به کار کرد.


وی گفت: در ضمن افراد به ظرفیت این سطل ها توجه ندارند و بعد از پُر شدن سطل، زباله ها را در اطراف سطل می ریزند تا جایی که حتی دسترسی به این سطل ها برای کارکنان شهرداری نیز دشوار می شود.


وی اظهارداشت: حتی باید شهرداری بر روی این سطل ها تاریخ زمان حمل را نیز عنوان کند تا شهروندان در ساعت مناسبی زباله ها را درون سطل ها بریزند.

 

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی گفت: در واقع فرهنگ و زیرساخت های لازم برای بازیافت زباله وجود ندارد و تفکیک از مبداء در حد یک شعار باقی مانده و این در حالی است که صنعت بازیافت در دنیا در حال تبدیل شدن به یک صنعت سود آور از نظر اقتصادی و یک صنعت حفاظتی از نظر محیط زیست می باشد اما هیچ گاه در بجنورد عملی نشده و هر روز شاهد این هستیم که زباله های زیادی تولید و انبوه زباله ها بدون تفکیک دور ریخته می شود و دفن و یا به آتش کشیده می شود.

 

«فرزاد فیروزه ای» افزود: آلودگی مکان های دپوی زباله ها داد روستاییان و دوستداران محیط زیست را در آورده است اما هیچ گاه توجه جدی نشده و بعضا با اجرای طرح های نپخته، مدتی شهروندان را سرگرم خواهند کرد اما تاکنون هیچ اقدام موثر برای ساماندهی زباله ها در شهر بجنورد انجام نشده است.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه هیچ قدمی برای تفکیک و کاهش تولید زباله در شهرهای این استان برداشته نشده است، گفت: وقتی مدیریت پسماند را نتوانیم در دست بگیریم یعنی ضعف در مقابل سرمایه ملی داریم، چراکه زباله‌های زیادی قابلیت بازیافت را دارند.

 

فیروزه ای، سوزاندن زباله را شیوه ای نادرست دانست و افزود: این روش از بین بردن زباله، باعث آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا خواهد شد.

 

وی به تولید مواد آلی از زباله های تَر نیز اشاره کرد و افزود: این امر باعث غنی شدن خاک کشاورزی خواهد شد که مفید نیز می تواند واقع شود.

 

این شهروند در خصوص شیرابه های تولیدی در محل دفنگاه های زباله نیز اظهارداشت: این شیرابه ها نیز منابع طبیعی و به خصوص آب ها را آلوده خواهد کرد که مشکلاتی برای محیط زیست و ساکنان آن مناطق ایجاد خواهد کرد.

 

وی افزود: متاسفانه بخش قابل توجهی از زباله‌ها توسط زباله‌گردها و افراد غیرمجاز تفکیک می‌شود.

 

در شهر بجنورد روزانه 130 تا 160 تُن زباله تولید می شود که متاسفانه هنوز در این شهر تفکیک اصولی انجام نشده و این در حالی است که از سوی شهروندان یک مطالبه است چرا که حضور زباله دزدان در کوچه، محله ها و خیابان ها بیداد می کند و این در حالیست که با مدیریت صحیح می توان ایجاد اشتغال و حتی تولید ثروت کرد.

 

شهردار بجنورد نیز گفته است که روزانه بیش از ۱۳۵ تُن زباله در این شهر تولید می شود که مسائل مربوط به مدیریت آن هزینه زیادی را به این نهاد تحمیل می کند.

 

«جواد حمیدی» اظهارداشت: جمع‌آوری و دفع زباله‌‎ها هزینه زیادی برای شهرداری دارد و البته وضعیت دفن آن در کوه باباموسی هم نامناسب است.

 

وی افزود: در این زمینه اجرای برنامه تفکیک زباله از مبدا و اقتصادی کردن انجام این طرح در دستور کار است و برای اجرای این طرح مناقصه برگزار و برنده آن مشخص شده است.

 

حمیدی با اشاره به اینکه این طرح از اولین گام های مدیریت شهری برای ارتقای علمی زیست پذیر شهری است، افزود: این برنامه تا پایان سال اجرایی می شود.

 

وی افزود: در این طرح کانکس هایی در قسمت های مختلف شهر جانمایی می شود تا در امر تفکیک زباله فعالیت داشته باشد.

 

شهردار بجنورد خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری بجنورد در تلاش است تا علاوه بر ایجاد و گسترش فضای سبز شهری در موارد زیست محیطی نیز پیشرو و پیشقدم باشد تا شهری پویا با ریه های تنفسی بسیار برای شهروندان ایجاد شود و در این امر نیازمند مشارکت و همراهی شهروندان هستیم.

 

حمیدی اظهارداشت: اگر زباله‎‌ها تفکیک و با جداسازی درست بازیافت شود علاوه بر صرفه اقتصادی برای شهروندان در کاهش آلودگی محیط زیست نیز موثر است.

 

طرح احداث کارخانه کمپوست از سال ۱۳۸۳ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون به نتیجه نرسیده است، با توجه به اینکه کوه باباموسی در نزدیکی شهر قرار دارد و احتمال مشکلات زیست محیطی وجود دارد، باید مکان یابی درستی شود.

 

کوه بابا موسی در شمال شرقی و در فاصله هفت کیلومتری شمال شهرستان بجنورد قرار دارد که روزانه ۱۶۰ تُن زباله در دامنه های این کوه زیبا دفن می شود که به عقیده کارشناسان؛ این موضوع مشکلات زیست محیطی جدی را برای شهر بجنورد ایجاد کرده و باعث ناراحتی شهروندان و مردم روستاهای اطراف شده است.

 

دفن زباله در کوه باباموسی همچنان یکی از دغدغه های اصلی مسئولان این شهر است و در حال چاره اندیشی هستند.

 

 

 

کد خبر 1157075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha