تاثیر اقتصادی جنگ روسیه با اوکراین بر بازارها/ نگرانی از گرانی در مغرب عربی با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان اوج گرفت

مردم کشورهای مغرب عربی با ادامه جنگ روسیه با اوکراین نسبت به افزایش قیمت ها در ماه مبارک رمضان نگران هستند، به همین دلیل برای خرید به پاساژهای مواد غذایی سرازیر شدند .

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، نگرانی در میان شماری از ساکنان کشورهای مغرب عربی نسبت به افزایش قیمت ها به دلیل جنگ روسیه با اوکراین و پیامدهای آن برای واردات برخی از مواد اولیه مانند گندم و جو افزایش یافته است.

این درحالی است که مسئولان تونس، الجزایر، مراکش اطمینان دادند که قیمت ها در ماه مبارک رمضان افزایش نمی یابد، اما بازارهای این کشور شاهد تعجیل در خرید مواد غذایی از ترس کمبود یا گرانی است.

 

برهمین اساس، می توان گفت که باوجود اینکه هنوز دو هفته از جنگ روسیه با اوکراین می گذرد و همچنان ادامه دارد، نگرانی ها از افزایش قیمت ها در بازارهای کشورهای مغرب عربی با نزدیک شدن به ماه رمضان روز به روز بیشتر شود. به همین دلیل ساکنان این کشورها به خریداری آرد و بلغور با قیمت های بالا اقدام می کنند.

 

در یک پاساژ تجاری در شهر اریانه(شمال تونس)، همه قفسه های مخصوص آرد و بلغور کاملا خالی است و در قفسه مقابل آن تنها سه بسته شکر باقی مانده است.

 

کارگران این پاساژ تابلویی نصب کردند که روی آن نوشته شده است« لطفا بیشتر از یک کیلوگرم نخرید».

کارگران این پاساژ می گویند که کمبودی وجود ندارد، اما اشتیاق خریذ آرد و بلغور وجود دارد.

 

هدی هجیج، 52 ساله، در راهروهای این پاساژ مشغول خرید است، می گوید که برنج و آرد در آشپزخانه از دو هفته پیش وجود ندارد.

 

الهادی بکور، رئیس اتاق ملی فضاهای تجاری بزرگ در تونس در اظهارات رسانه ای پیشین خود گفته بود که مواد غذایی اساسی موجود است و هیچ کمبودی در ماه آوریل که مصادف با ماه رمضان است، وجود ندارد. خانواده ها در این ماه گردهم می آیند و سرعت خرید در خانواده افزایش می یابد.

بکور می گوید: عجله برای خرید آرد(افزایش 700 درصدی) و شکر(سه برابری) را منجر شده است. تونسی ها در دوران بحران به نسبت زیاد خرید می کنند.

 

سلیم طالبی، صاحب یک نانوایی در تونس مجبور است آردی که معمولا برای تهیه شیرینی از پاساژهای تجاری استفاده می شود و برای درست کردن نان اختصاص می دهد، به قیمت هرکیلوگرم 10 دینار خریداری کند، یعنی بهای آن سه برابر شده است.

طالبی به خبرگزاری فرانسه  درباره نگرانی اش از وابستگی کامل تونس به اوکراین و روسیه در واردات گندم، می گوید: همه اینها هست و ما هنوز پیامدهای جنگ را ندیده ایم.

 

مسئولان تونس اعلام کردند که تا ژوئن آینده ذخایر کافی دارند. مواد غذایی اولیه(قهوه، شکر، شیرینی و بلغور) یارانه دولت را دارد. به همین دلیل قیمت نان از سال گذشته تغییری نکرده است و نزدیک به 0.6 یورو است.

تونس به سیستم حمایتی تکیه دارد که هدف آن اجتناب از نارآمی اجتماعی مانند حوادث دهه هشتاد قرن بستم است.

 

در الجزایر نیز این نگرانی وجود است، زیرا الجزایر دومین مصرف کننده گندم پس از مصر(10 میلیون تن در سال) است، اما دیوان حرفه ای غلات الجزایر می گوید که گندم از روسیه و اوکراین وارد نمی کند.

یک مسئول دیگر الجزایر تاکید کرد که هرگز هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت و غلات با نفتکش های بزرگ به سمت بندر پایتخت الجزایر آورده می شود.

 

باوجود این، به دلیل عجله الجزایری ها برای خرید غلات، آرد سبوس در تیزی وزو و بجایه و منطقه القبائل به دچار کمبود شده است. موح بن عامر، فعال الجزایر در صفحه فیس بوک خود نوشت که جنگ در اوکراین است و همه فروشگاه های آرد سبوس مورد حمله قرار گرفتند.

در واقع، قیمت مواد غذایی در کشورهای مغرب عربی قبل از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت.

 

فوزی لقجع، وزیر بودجه می گوید که این قیمت بالا مربوط به وضعیت بین المللی است. پس از رکود ناشی از بیماری کرونا، افزایش قیمت ها دیده می شود.

در یکی از بازارها رباط در مراکش، یک مشتری 37 ساله از افزایش ظالمانه قیمت مواد کشاورزی به دلیل  افزایش قیمت سوخت و خشک سالی که مراکش امسال از آن رنج می برد، شکایت دارد. امسال بدترین سال برای مرکش از 40 سال گذشته است.

 

مراکش برای تامین نیازهای سوخت خود به خارج وابسته است، به همین دلیل افزایش قیمت ها در بازارهای بین المللی این کشور را با مشکل مواجه کرده است.

این مسئله عامل اعتصاب توسط کارکنان متخصص حمل و نقل مسافران و کالا شده است. این درحالی است که دولت درحال بررسی امکان حمایت مالی از این کارکنان به منظور  حمایت از قدرت خرید مردم و حفظ قیمت ها در سطح معقولانه است.

 

لیبی نیز یک کشور تولید کننده نفت است که به واردات مواد غذایی  متکی است. 75 درصد از مصرف گندم از روسیه و اوکراین تامین می شود. به همین دلیل قیمت آرد، شیر، روغن و شکر افزایش یافته است.

بهای نان نیز در نتیجه بحران اوکراین افزایش یافته است و یک پوند لیبی( نزدیک به 0.22 یورو) شده است.مردم لیبی اجازه ندارند بیش از سه قرص نان سوبسیداربخرند.

کد خبر 1157507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha