آیین گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی در سیریک برگزار شد

به مناسبت هفته گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی، مراسم بزرگداشت این شاعر نامدار ایرانی با مشارکت و همراهی آموزش و پرورش، موسسه فرهنگی هنری چند منظوره تفکر خلاق طلایه داران بادگیر در سیریک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سیریک، « مصطفی کریمی زاده »، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیریک در این آیین ضمن تبریک اعیاد شعبانیه وخیرمقدم مدعوین گفت: زبان فارسی هویت فرهنگی ایران اسلامی است و دوام و استمرار این هویت در طول تاریخ، مدیون کوشش‌های شاعرانه و نویسندگانی است که با خلق آثار وزین و ارزشمند خود به دیرپایی، غنا و عظمت آن افزوده‌اند و پاسداشت و تکریم آنان همانند تقویت و تحکیم هویت فرهنگی است.


وی ادامه داد: نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌ سرای ایرانی در قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌ عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است و در زمرۀ شاعران توانای شعر فارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوه ی او بر شعر فارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکار و پیداست.


در ادامه « غلام زاهدی »، استاد ادبیات فارسی ضمن تقدیر وتشکر از عوامل اجرایی این نکوداشت، گفت: حکیم نظامی که از بزرگان شعر فارسی به شمار می‌رود، در سده ششم هجری در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشود و مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر، آثارِ این حکیم بزرگ است که سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است.


وی با اشاره به اینکه حکیم نظامی گنجوی یکی از ۵ شاعر بزرگ در مرز تاریخ ادبیات فارسی است، تصریح کرد: مقام او در ردیف مولوی، سعدی و حافظ گنجانده شده و گوهری ارزنده و تابناک از گنجینه جواهرات معنوی و فرهنگی ایران است.


وی افزود: نظامی‌گنجوی شاعری اهل سنت بوده اما عشق و ارادت خود به اهل بیت به ویژه محبت خود را به امام علی(ع) پنهان نمی‌کند و اشعار او همه به جنبه اعتقادی و زهد و تقوا آراسته است و هیچ کهنگی و پیچیدگی در شعر وی دیده نمی‌شود، بلکه در عین حال بیان عمیق مفاهیم و ارائه ترجمانی از قرآن اشعار نظامی را غنی‌تر ساخته است.


درادامه حجت الاسلام و المسلمین سالاری، امام جمعه شهرستان سیریک ضمن تبریک اعیاد شعبانیه وتشکر وقدردانی از همه عوامل اجرایی گفت: آثار نظامی گنجوی از نظر زیبایی در اوج کمال اند، آنچنان که در میان شاعران فارسی زبان، کمتر شاعری را می یابیم که مانند او به آفرینش زیبایی پرداخته باشد.


وی درباره زیبایی شناسی و آفرینش زیبایی در آثار نظامی گفت: عناصر زیبایی در آثار حکیم نظامی در آفرینش زیبایی در داستان خسرو و شیرین، در معنی استعاری از پنجاه واژه استفاده کرده است، شاعران خمسه یعنی فردوسی، نظامی، حافظ، مولوی و سعدی، سردمداران ادب فارسی اند. به همین علت برای حفظ و نگهداری و ترویج فرهنگ ایرانی باید به آثار این شاعران توجه کنیم و اگر این توجه از سوی ما صورت نگیرد، آثار و اندیشه این بزرگان از سوی دیگران مصادره به مطلوب خواهند شد.

 
سالاری افزود: نظامی گنجوی در بخش های مختلف «خمسه» خود که شامل خسرو و شیرین، مخزن الاسرار، اسکندر نامه، هفت پیکر و لیلی مجنون است مباحثی درباب شخصیت شناسی خود دارد که در بیان و تحلیل شخصیت این حکیم بزرگ و شاعر گرانقدر ایرانی، فوق العاده مهم است.

 

گفتنی است، برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی با محوریت برنامه ریزی گرامیداشت حکیم بزرگ و شاعر اندیشمند نظامی گنجوی، مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی، طراحی پوستراز زندگی نامه و آثار نظامی گنجوی و انتشار در فضای مجازی، مسابقه فرهنگی از نظامی گنجوی چه می دانید، ویژه دانش آموزان و تجلیل از نفرات برتر، نظامی خوانی ازجمله برنامه های اجرایی هفته گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی در شهرستان سیریک است.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1157911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha