سفر به رستنگاه  نادرترین گل لی لی یوم تا گورهای سلطنتی آماردها

شهرستان رودبار با داشتن تپه های تاریخی و گورهای باستانی یکی از غنی ترین شهرستان ها به لحاظ یافته های باستان شناسی است. جاذبه های طبیعی این شهرستان همچون غارها و دریاچه ها ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، شهرستان رودبار، در جنوبی ترین بخش گیلان قرار دارد و عمدتا محل گذر مسافران است. جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان کمتر مورد توجه قرار گرفته و می توان گفت این شهرستان همچنان ناشناخته مانده است. چراغعلی تپه و گورهای سلطنتی آماردها شهرستان رودبار، با داشتن تپه های تاریخی و گورهای باستانی، یکی از غنی ترین شهرستان ها به لحاظ یافته های باستان شناسی است. مهمترین گنجینه های باستانی گیلان یعنی «جام های زرین مارلیک» با قدمتی در حدود ۳۵۰۰ تا ۱۵۰۰سال پیش از میلاد در شهرستان رودبار کشف شد. تپه مارلیک یا بنام مالک آن چراغعلی تپه، در حاشیه شمالی روستای نصفی رودبار قرار دارد.

 

 

در دهه ۱۳۴۰ و بعد از گسترش یافتن حفاری های غیر مجاز در این محدوده، یک هیات باستان شناسی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان در منطقه مستقر و پنج تپه باستانی بنام های« پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه(مارلیک) »را حفاری کردند. در این حفاری ها که ۱۴ماه طول کشید، ۲۵هزار قلم شی باستان شناسی از ۵۳ آرامگاه سلطنتی کشف شد که مربوط به فرهنگ آماردهاست. افزون بر این تپه ها و گورهای باستانی، غارهایی که محل گذر شکارچیان دره سپدرورد بود، در این محدوده زیاد یافت می شود. همچون؛ غار خلوشت و غارهای عصر سنگ و آهن همچون غار دربند رشی، و غارهای دوره های دیگر تاریخی همچون غار اسپهبدان در روستای شاه شهیدان، غار ولی گورد، غار باستانی چپلک در عمارلو، غار دیورش، سرزمین پراعجاب در کوه های البرز ایجاد کرده است.

 

 

بزرگترین پل خشتی گیلان بر رودخانه شاهرود بزرگترین پل آجری گیلان، در بافت قدیمی شهر لوشان و بر رودخانه شاهرود قرار دارد. این پل بعد از زلزله خرداد ماه سال ۱۳۶۹ به شدت آسیب دید، ولی به همت اداره کل میراث فرهنگی گیلان مجدد مرمت و بهسازی شد. پل قدیمی لوشان ۱۰۲ متر طول، ۲۰.۷ متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع دارد. آجرهای آن از نوع خطایی به ابعاد ۲۰ در ۲۰ و ۲۵ در ۲۵ و به قطر چهار یا پنج سانتی متر است و ملاط آن از گچ و گل است. سنگ لاشه نیز در آن بکار رفته است. برخی پژوهندگان تاریخ ساخت آن را ۱۲۳۰ قمری نوشته اند. برخی منابع مکتوب ساخت این پل را به خسروخان گرجی، حاکم گیلان در دوره فتحعلیشاه قاجار نسبت می دهند و برخی نیز آن را به قرن نهم هجری نسبت می دهند.

 

« پل دارای چهار چشمه است که دو چشمه آن بزرگ و دو چشمه کوچک است. در پایه پل حدفاصل دو دهانه، اطاق بسیار بزرگی وجود دارد که توسط طاق های جناقی، شکل گرفته است. اطاق مزبور به ایستایی پل کمک می کند و ضمنا برای اقامت و اتراق کاروانیان در زمان بارندگی و فصل سرما مورد استفاده بوده است.» (کتاب گیلان) سطح این پل با سنگهای صیقلی رودخانه پوشیده شده و از ارتفاع بلند آن می توان امواج رودخانه شاهرود را که رسوبات قرمز را با خود همراه دارد، دید. این پل هنوز هم دو محله قدیمی لوشان را بهم متصل می کند.

روستای داماش، رستنگاه نادرترین گل لی لی یوم از دیگر دیدنیهای شهرستان رودبار، روستای ییلاقی «داماش» در بخش عمارلو و از توابع شهر جیرنده است. چشمه آب معدنی داماش در این دره سرسبز قرار گرفته است. اما مهمترین جاذبه طبیعی داماش، یک گونه نادر و کم یاب از تیره «لی لی یوم» است. این گیاه خودرو از گذشته های دور توسط اهالی در خانه ها پرورش داده می شد. ولی از وقتی در سال ۱۳۵۴خورشیدی «لدر بوری»، گیاه‌شناس فرانسوی، این گونه نادر و کم یاب را در روستای داماش شناسایی و به دنیا معرفی کرد، نام گل داماش – که محلی های به نام «سوسن چلچراغ» می گفتند- در جهان پرآوازه شد. دوره گل دهی سوسن چلچراغ، بسیار محدود بوده و بسته به شرایط جوی هوا از اواخراردیبهشت تا نیمه خرداد به گل می نشیند.

 

پناهگاه صخره ای خلوشت در شهرستان رودبار، بخش عمارلو، دهستان جیرنده و در روستایی به همین نام قرار دارد. این پناهگاه به شماره ۱۱۷۴۶ در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. کاوشهای باستان شناسی آثاری را از دل این غار صخره ای استخراج کرد که قدمت آن را به دوره «پارینه سنگی» می رساند. پناهگی که در عصر شکار محل اتراق شکارچیان دره شاهرود بوده و آثار دوران هخامنشاین، پارتیان و حتی دوره قاجار هم در حریم آن کشف شده است.

 

 

ابر سرو گیلان با قدمتی بیش از سه هزار سال در شهر هرزویل، در ۲ کیلومتری شمال شرقی شهر منجیل قرار دارد. این سرو غول پیکر، ۳۰متر ارتفاع و قطر تنه آن ۴۰.۴ متر می باشد. این ابر سرو هزار سال و به روایتی سه هزار سال عمر دارد. این درخت بین اهالی مقدس است. در سال‌های اخیر اداره منابع طبیعی به منظور حفاظت، دور درخت را فنس‌های فلزی کشیده است. ابر سرو هرزویل ۳۰شهریور سال ۱۳۶۶ از سوی شورای عالی محیط زیست به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

 

گر بادهای منجیل در ساعت هایی از روز بسیار آزاردهنده است اما این شهر مرکز تولید انرژی از باد است. وجود توربین های بادی که در سال های اخیر بر تعداد آن هم افزوده شده، یکی از دیدنیهای شهر منجیل است. از دیگر دیدنیهای منجیل، دریاچه پشت سد سپیدرود است. این سد، نخستین سدی بود که ساخت آن در سال ۱۳۳۳آغاز و در ۲۵بهمن ۱۳۴۵ به پایان رسید. سد سپیرود، نخستین سد ساخته شده در کشور بود. این سد در سال ۱۳۹۸ و به شماره ۳۲۹۶۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

 

دریاچه عروس و استخرهای چندگانه اسطلخ جان شهرستان رودبار، یکی از مراکز مهم تولید زیتون در کشور است. در سال های اخیر علاوه بر دره تارم، شهرهای لوشان و منجیل نیز زیر کشت زیتون رفته است. اما زیباترین دیدنی های نزدیک به شهر رودبار در بخش رحمت آباد و بلوکات، «دریاچه عروس» واقع در روستای حلیمه جان و استخرهای چندگانه در روستای اسطلخ جان می باشد. اتراق در جنگل های اطراف این دریاچه و بهره مندی از اقامتگاه های اطراف دریاچه، سفری به یادماندنی خواهد بود.

کد خبر 1158351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha