شبی به وسعت یک دریا/ نیمه شعبان؛ شب آرزوها

زمین در انتظار کسی است که با آمدنش از آسمان برکت می بارد و از زمین جوشش خوبی ها؛ آری نیمه شعبان شب آرزوهاست؛ شبی به وسعت یک دریا مهربانی برای موعودی که هر لحظه به انتظارش نشسته ایم.

خبرگزاری شبستان- جهرم:

همه ادیان آسمانی به ظهور منجی آخرالزمان اعتقاد دارند و منتظر موعودی هستند که با آمدنش دنیا را سراسر عدل و داد فرا می گیرد.

 

بودایی ها در انتظار «بودای پنجم»، هندوها در انتظار «آواتارا دهم»، زرتشتی ها در انتظار «سوشیانت» و یهودی ها در انتظار «ماشیح» هستند؛ ما مسلمانان نیز با وجود دلایل معتیر و روایات متواتر بر ظهر مهدی موعود (عج) معتقدیم.

 

رسول خدا (ص)، می فرماید «اگر از عمر دنیا یک جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز را آن قدر طولانی می کند تا مردی از اهل بیتم که نامش نام من است بیاید و زمین را پس از آن که از ستمگری و بیداد پر شده بود از عدل و داد پر کند».

 

امام جواد (ع) نیز در روایتی خطاب به حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» درباره حضرت مهدی (عج) می فرماید: «ای ابوالقاسم؛ قائم ما همان مهدی (عج) است که لازم است در غیبت او انتظارش را بکشند و در هنگام ظهورش اطاعتش کنند؛ او سومین از فرزندان من است».

 

امام مهدی (عج)، پانزدهم ماه شعبان سال 255 هجری قمری در خانه امام عسکری (ع) در شهر «سامرا» عراق متولد شد؛ نامش «محمد بن الحسن» و کنیه اش «ابوالقاسم» است.

 

در برخی روایات 180 لقب را برای امام دوازدهم برشمرده اند که مهمترین آن «مهدی»، «خاتم»، «حجت»، «منتظر»، «صاحب الامر»، «صاحب الزمان»، «قائم» و «خلف صالح» است.

 

حضرت پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر و مادر، در سال 250 هجری قمری به دنبال شهادت امام عسکری (ع) در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده دار شدند.

 

دوران زندگی حضرت مهدی (عج) را می توان به چهار دوره؛ «تولد تا غیبت»، «غیبت صغری»، «غیبت کبری» و «دوره حکومت» تقسیم کرد.

 

بر اساس برخی روایات علت و فلسفه واقعی غیبت امام عصر (عج)، سری از اسرار الهی است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و امامان معصوم (ع) کسی نسبت به آن اطلاع کافی ندارد و تنها پس از ظهور آن حضرت این مطلب روشن می شود هر چند نمی توان به همه اسرار غیبت پی برد اما برخی از روایات معصومین (ع)، علت غیبت را آزمایش مردم، آزادی از بیعت طاغوت های زمان، حفظ جان امام مهدی (عج) و... برشمرده اند.

 

امام مهدی (عج) در کلام معصومین

پیامبر (ص) می فرماید: «مهدی طاووس اهل بهشت است» و در حدیث دیگری نیز افضل اعمال امت پیامبر (ص) را انتظار فرج و ظهور امام زمان (عج) می داند.

 

امام علی (ع) نیز در حدیثی فرموده است: «همواره در انتظار فرج و ظهور صاحب الزمان (عج) باشید و یاس و ناامیدی از رحمت خدا را به خود راه ندهید». در کلام دیگری از امام صادق (ع) آمده است: «هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می برد».

 

امام محمد باقر (ع) نیز فرموده اند: «زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور می کند به خانه کعبه تکیه می دهد و در خدمتش 313 نفر حضور پیدا می کنند؛ اول سخن حضرت آیه شریفه «بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین» است».

 

امام سجاد (ع) نیز می فرمایند: «زمانی که قائم ما قیام می کند خدای متعال آفت ها را از میان شیعیان بر طرف می کند و دلهایشان همانند الوار آهنین قرار می دهد که قوت یک مرد آنان برابر 40 مرد خواهد بود».

 

اعمال شب نیمه شعبان

در باب اهمیت نیمه شعبان در نزد بزرگان دین سخنان متواتری آمده که دارای فضیلت های بسیاری است؛ یک کارشناس مذهبی گفت: نیمه شعبان روز میلاد امام زمان (عج) است و برای آن در روایات، اعمال و فضیلت هایی برشمرده شده است.

 

حجت الاسلام «سیدمهدی نسابه» افزود: در برخی روایات شب نیمه شعبان پس از شب قدر برترین شب ها دانسته شده است.

 

وی با اشاره به اعمال شب و روز نیمه شعبان بیان کرد: احیا و شب زنده داری در شب نیمه شعبان تاکیده شده و در فضیلت این شب همین بس که پیامبر (ص) می فرماید «در شب نیمه شعبان روزی ها تقسیم و اجل ها نگاشته و حاجیان سال تعیین می شوند... و خداوند فرشتگان را از آسمان به زمین مکه نازل می فرماید».

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در مورد نیمه شعبان، خاطرنشان کرد: حضرت می فرمایند «آن چه از خیر و شر بر افراد می گذرد در شب نیمه شعبان تقسیم شده است» که این مهم نشان از اهمیت و فضیلت این شب نسبت به دیگر شب های سال است.

 

وی با اشاره به اعمال شب نیمه شعبان، گفت: از جمله اعمال این شب، غسل کردن است؛ امام صادق (ع) در این باب می فرمایند:  «ماه شعبان را روزه بدارید و شب نیمه آن غسل کنید که این غسل موجب تخفیف گناهان و جلب رحمت الهی است».

 

حجت الاسلام نسابه تلاوت و تدبر در آیات کلام الله مجید، تلاوت دعای کمیل، زیارت امام حسین (ع)، زیارت حضرت حجت بن الحسن (ع)، اقامه نماز و احیا و شب زنده داری را از دیگر فضیلت های شب نیمه شعبان برشمرد.

 

در روز نیمه شعبان نیز زیارت حضرت مهدی (عج) در هر زمان و مکان و دعا برای تعجیل فرج آن حضرت به‌هنگام زیارتش مستحب است و زیارت آن حضرت در سرداب شهر سامرا تأکید بیشتری دارد و اوست که ظهور و فرمانروایی‌اش یقینی است و اوست که زمین را پر از عدل و داد می‌کند، چنان که از ستم و بیداد پر شده است.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1158770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha