مشارکت روس‌ها در پروژه راه آهن رشت - آستارا؛ روند کند احداث بارانداز ریلی

مرحبا از مشارکت روس‌ها در پروژه راه آهن رشت - آستارا به عنوان یکی از رهاوردهای مهم سفر رئیس جمهور به مسکو خبر داد و گفت: روند احداث بارانداز ریلی آستارا- آستارا بسیار کند و نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «غلامرضا مرحبا» شامگاه پنجشنبه(26 اسفند) در برنامه گفت‌وگوی خبری آخرین خبرها از بررسی لایحه بودجه و رفع ابهامات آن در مجلس را تشریح کرد و اظهار داشت: در جلسات مشترکی که دیروز و صبح امروز بین اعضای کمیسیون تلفیق و شورای نگهبان برگزار شد ابهامات و ایرادات لایحه در تمامی برطرف شدند.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه سال 1401 برای جمع بندی نهایی به شورای نگهبان ارسال شد عنوان کرد: در مورد نحوه تخصیص ارز یارانه‌ای با توجه به رانت و فسادی که ایجاد شد اعتقاد داریم این رویه باید اصلاح شود البته چنین کاری دارای تبعاتی است و نگرانی‌هایی در باب افرایش تورم و تاثیرگذاری مخرب بر سفره و معیشت مردم وجود دارد.

 

مرحبا با اذعان به اینکه مجلس با هرگونه پیشنهادی برای حرف ارز چهار هزار و 200 تومانی بدون ارائه راه حل‌های جایگزین برای جبران تبعات سوء آن مخالفت کرده است افزود: در لایحه بودجه 1401 این اختیار به دولت داده شد که در صورت حذف ارز ترجیحی سطح عمومی قیمت‌ها از سطح قیمت‌های 1400 فراتر نرود و در مورد بیمه‌ها هم راه‌حل‌های جبرانی و جایگزین تعیین گردد.

 

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس در ادامه استفاده از رمز ارزها را در جهان واقعیتی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد خواند و تصریح کرد: باید مبدأ و مقصد و صرافی‌ها در این چرخه کاملا مشخص و طبق نظارت قانون باشد و صحبت‌هایی که در مورد ممنوعیت تولید، مصرف و تبادل رمز ارز در جریان است از نظر کارشناسی قابل قبول نیست و مبارزه با آن نتیجه نخواهد داد و بهتر است از این فرصت در اقتصاد استفاده کنیم.

 

وی از تصمیم کمیسیون اقتصاد مجلس برای تدوین قانون نظام‌مند رمز ارز در کشور خبر داد و اضافه کرد: بانک مرکزی هم در حال حاضر به دنبال رمز ارز ملی است که البته ماهیت آن کمی با ماهیت رمز ارزهای دنیا متفاوت است همچنین برخی از بانک‌ها با ایجاد کنسرسیومی درصدد تولید رمز ارزهای ملی هستند.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس سفر دو ماه قبل به مسکو و دیدار با مقامات کشور روسیه و رهاورد منطقه‌ای آن برای گیلان و آستارا را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: روس‌ها قرار بود خط اعتباری پنج میلیون یورویی را به ایران اعطا کنند و قرار بود یکسری اقدامات نیز در بخش پروژه‌های ریلی کشورمان انجام شود که البته پروژه قطار رشت به آستارا جزو این موارد نبود.

 

مرحبا با بیان اینکه پس از رایزنی‌‌های متعدد و مذاکره با مقامات روسیه راه آهن رشت - آستارا هم به لیست پروژه‌ها اضافه شد و مورد موافقت این کشور قرار گرفت افزود: با اجرای توافقات سفر رئیس جمهور به روسیه قطعا شاهد تحولات اساسی در حوزه ریلی گیلان و پروژه راه آهن رشت به آستارا خواهیم بود.

 

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس لایروبی نشدن بندر آستارا پس از 13 سال و کم کاری در انجام تعهدات طرف آذری در پروژه بارانداز ریلی آستارا- آستارا را دو مشکل عمده شهرستان دانست و گفت: در حال حاضر لایروب یاسین در آستارا هست و کمی وضعیت کانال را متعادل کرده است و پیگیریم همه ظرفیت لایروبی دریای خزر برای لایروبی بندر آستارا تجمیع شود.

 

وی قرارداد 25 ساله BOT با جمهوری آذربایجان برای اجرای پروژه بارانداز ریلی آستارا- آستارا را هم مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: به عقیده مسئولان وزارت راه و شهرسازی متاسفانه در عقد این قرارداد دقت کافی صورت نگرفت و ما تضمین‌های لازم و محکمی را از جمهوری آذربایجان و الزامش جهت عمل به تعهداتش نگرفتیم.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قرار بود جمهوری آذربایجان معادل 60 میلیون دلار برای پروژه بارانداز ریلی آستارا- آستارا سرمایه‌گذاری کند اضافه کرد: کمتر از 20 میلیون دلار در این پروژه هزینه شده البته طرف آذری اعتقاد دارد هزینه‌هایی در ساخت سیلو و سایر جاها انجام دادند که هنوز به تایید ما نرسیده است.

 

مرحبا بازدیدهای وزیر راه و شهرسازی، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان از پروژه بارانداز ریلی آستارا - آستارا در گذشته را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در این مورد بسیار نگرانم زیرا هنوز وضعیت مناسبی نداریم و امیدواریم وزارت راه و شهرسازی که متولی این پروژه است بتواند برای ایجاد سرعت در روند احداث آن اقدامات لازم را انجام دهد.

کد خبر 1159016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha