مراسم سنتی « قره‌ بایرام » در آستارا برگزار شد

مراسم سنتی « قره بایرام » در مساجد بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، مراسم سنتی « قره بایرام »( عید سیاه) در آخرین روز از سال در سطح مساجد و خانه صاحبان عزای شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.

 

در این مراسم سنتی مردم این خطه از استان گیلان با حضور در مساجد، آرامستان‌ها، حسینیه‌هاُ و خانه افرادی که یکی از عزیزان خود را در یک سال گذشته از دست داده‌اند، حضور پیدا کرده و پیشاپیش عید نوروز را تبریک گفته و برای آنان در سال نو از درگاه خداوند متعال سلامتی و طول عمر با عزت همراه با موفقیت و سربلندی را آرزو کردند.

 

طبق این سنت دیرینه جهت احترام به جایگاه زنان در فرهنگ مردم بندر آستارا، درب منازل خانواده‌های عزادار، به روی عموم زنان گشوده می‌شود و بانوان آستارایی با حضور در منازل خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند به دلجویی از آنان می‌پردازند.

 

مشارکت همه اقشار شهرستان اعم از پیر و جوان در این آیین که آن را برای خود یک وظیفه می‌دانند و تعطیلی کامل بازار شهر به مدت چند ساعت به احترام خانواده‌های معزا از نکات جالب این مراسم سنتی در این شهرستان مرزی است.

 

در سال‌های نه چندان دور این رسم در خانه های افراد معزا به صورت انفرادی برگزار می‌شد ولی چند سالی می‌شود که به طور معمول خانواده‌های صاحبان عزا به صورت دسته جمعی در مسجد محله خودشان اقدام به برپایی این سنت دیرینه می‌کنند.

 

حاضران در آیین « قره بایرام » پس از قرائت قرآن مجید و دعا، معمولا با شیرینی و میوه که به شکل مشترک توسط خانواده‌های معزا تهیه می‌شود، پذیرایی می‌شوند.

 

قدمت این مراسم سنتی به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد و در تمام نقاط شهر و روستاهای بزرگ این شهرستان با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، در سال‌های گذشته این آیین سنتی در اولین روز از عید نوروز برگزار می‌شد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1159346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha