ریزش شاخص کل بورس در خلال معاملات اولین ماه سال ۱۴۰۰

بررسی نوسانات بازار بورس در فروردین ۱۴۰۰ نشاندهنده روند کاهشی شاخص کل بورس است به طوری که این شاخص در انتهای این ماه در ارتفاع یک میلیون و ۲۱۸ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

بررسی بازار بورس در فروردین ماه سال 1400 نشاندهنده این است که شاخص کل بورس در پایان اولین هفته کاری خود در سال 1400 یعنی 18 فروردین در ارتفاع یک میلیون و 257 هزار واحد قرار گرفت و در خلال این ماه نوسانات بسیاری را پشت سر گذاشت تا جایی که در هفته پایانی فروردین 1400 یعنی 31 فرودردین با رشد 1598 واحدی شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و 218 هزار واحدی قرار گرفت.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 18 فروردین) شاخص کل بورس و اوراق بهادار در آغاز معاملات با ریزش 3105 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 257 هزار واحد قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۰ هزار و ۸۸۹ واحدی معادل ۰.۸۶ درصد به یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۹۶ واحد رسید.

 

براساس جدول معاملاتی شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۸۳۵ واحدی معادل ۰.۸۶ درصد به رقم ۳۲۵ هزار و ۴۳۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۲۵۶ واحدی معادل ۰.۲۹ درصد، عدد ۴۳۷ هزار و ۱۱۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۸۱۸ واحدی به رقم ۲۸۴ هزار و ۷۸۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۳۴۵۸ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۶۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۳۰۸ واحد کاهش به رقم ۹۱۵ هزار و ۹۸۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۰۸۴۸ واحد کاهش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۵۲۳ هزار واحد را به نمایش گذاشت. بر اساس جدول معاملاتی نمادهای فولاد، فملی، شستا،  شپنا، خودرو، شتران، وبملت به ترتیب با 627، 550، 532، 475، 301، 281، 155 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

 

بنابراین گزارش در پایان معاملات نمادهای معاملاتی فولاد، فملی، شستا، فارس، کدما، شپنا و تاپیکو با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی وپاسار، امین، سدشت و فایرا، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. همچنین بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد دامین(داروسازی‌ امین) با ۵.۹۶ درصد رشد و پس از آن، نمادهای امین، فلوله، سدشت، شپارس و فایرا بود. همچنین نماد معاملاتی کدما(معدنی‌ دماوند) با ۳۶.۶۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای ختور، پرداخت، سیستم، شپنا، پترول و وصنعت قرار گرفتند و معامله‌گران بورس یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۴۳ هزار و ۱۴۷ نوبت معامله و به ارزش ۲۱ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این در حالی است که در انتهای هفته کاری منتهی به 25 فروردین ریزش 1240 واحدی شاخص کل بورس در آغاز معاملات این نماد را به ارتفاع یک میلیون و 243 هزار واحد رساند و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش یک هزار و ۳۲۰ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۹۱ واحد رسید.

 

 بر اساس جدول معاملاتی شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۵۵ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد به رقم ۳۲۳ هزار و ۵۴۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۸۱۱ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد، عدد ۴۳۴ هزار و ۴۳۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۵۲۸ واحدی به رقم ۲۸۲ هزار و ۹۵۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۴۶۳ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۵۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۳۸۹ واحد کاهش به رقم ۹۰۸ هزار و ۹۲۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۰۴۹ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۵۱۷ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش در پایان معاملات بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد ساراب(سیمان‌ داراب) با ۴.۶۳ درصد رشد و پس از آن، نمادهای سپ، شستا، برکت، فسازان و کچاد بود. همچنین نماد معاملاتی فاراک(ماشین‌ سازی‌ اراک) با ۶.۵۴ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای فاسمین، وپست، فنوال، وساخت، خزامیا و خپارس قرار گرفتند. نمادهای معاملاتی فملی، شپنا، شبندر، شتران، خودرو، وغدیر و خساپا با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شستا، کچاد، کگل و جم، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۴۹۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۷۴ هزار و ۴۱۹ نوبت معامله و به ارزش ۳۹  هزار و ۲۰۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: این روند کاهشی تا آخرین روز ماه ادامه داشت که با وجود سبرپوشی بازار سرمایه در این روز اما نمودار کلی بورس در خلال فروردین ماه نزولی شد. بر این اساس (سه شنبه 31 فروردین) معاملات چهارمین روز معاملاتی بورس در هفته با سبزپوشی تالار حافظ و رشد 1598 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 218 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲ هزار و ۸۲۰ واحدی معادل ۰.۲۳ درصد به یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۶۹۴ واحد رسید.

 

بنابراین گزارش، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش  ۷۳۴ واحدی معادل ۰.۲۳ درصد به رقم ۳۱۷ هزار و ۳۳۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۹۹ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد، عدد ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۶۴ واحدی به رقم ۲۸۱ هزار و ۱۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۰۴۷ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۲۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۰۴۲ واحد افزایش به رقم ۸۸۸ هزار و ۷۷۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۳۴۱ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۴۷۹ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

همچنین در پایان معاملات بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سیدکو(سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان) با ۵.۴۳ درصد رشد و پس از آن، نمادهای وبملت، وپارس، شپدیس، وتجارت و شستا بود. همچنین نماد معاملاتی کروی(توسعه‌ معادن‌ روی‌ ایران) با ۱.۹۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای فاسمین، افق، شبریز، پارسان، خگستر و فجر قرار گرفتند. نمادهای معاملاتی شستا، وبملت، فملی، شپدیس، وتجارت، وپارس و فولاد با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فارس، پارسان و شپنا، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۶۱۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۲۰ هزار و ۵۶۶ نوبت معامله و به ارزش ۴۵ هزار و ۳۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

کد خبر 1159430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha