تاکید مقامات سیاسی و لشکری بر مجاهدت های بسیار و شخصیت اثرگذار آیت الله ری شهری

مقام‌های سیاسی، لشکری و کشوری در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت آیت‌الله محمّد محمّدی ری‌شهری را تسلیت گفتند و در پیام های خود بر مجاهدت های بسیار و شخصیت اثرگذار این عالم تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «محمّد محمّدی نیک ری‌شهری» هفتم آبان ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای متدین در شهر ری دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۳۹ پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه شهر ری شد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ـ به‌جز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه‌های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت و پس از سال‌ها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه اجتهاد نایل آمد.

وی از ابتدای نهضت اسلامی به‌ویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جمع نیروهای انقلاب پیوست و بارها در این مسیر دستگیر، محاکمه، تبعید و زندانی شد و پس ‌از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان به ‌فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشت و مسئولیت‌های مختلفی همچون حاکم شرعی دادگاه‌های انقلاب، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، دادستانی کل کشور و دادستانی دادگاه ویژه روحانیت را بر عهده گرفت و در ششم شهریور ماه ۱۳۶۳، با کسب آرای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

دبیرکلّی جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی ولیّ فقیه و سرپرستی حجاج، ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث و ریاست دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از دیگر مسئولیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری بود. وی شب گذشته در بیمارستان خاتم الانبیاء به دیار حق شتافت.

 

تنوع عرصه‌های مجاهدت حجت الاسلام ری شهری از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی رحلت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف فراوان، خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری رحمت‌الله علیه را دریافت کردم.

برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند، فقدان وی ضایعه‌ای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصه‌های مجاهدت این عالم ربانی، علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود.

اینجانب در طول ده‌ها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کرده‌ام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مفغرت و علو درجات وی شود.  

صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

والسلام علی عباد الله الصالحین 

سید علی خامنه‌ای - ۲ فروردین ۱۴۰۱.»

 

حجت الاسلام ری‌شهری در میدان دفاع از آرمان‌های انقلاب مجاهدت خستگی‌ناپذیر داشت

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیام تسلیت درگذشت حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری با ابراز تألم و تأثر نسبت به این موضوع آورده است: این عالم برجسته که از یاران امین و شجاع امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رفت، در میدان دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی نیز در سنگرهای سرپرستی حجاج ایرانی، وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری و دادستانی کل کشور نیز مجاهدت خستگی‌ناپذیر داشت که بی‌شک توشه بزرگی برای آن مرحوم خواهد بود.

رئیس جمهور با تسلیت این مصیبت به بیت مکرم آیت‌الله ری‌شهری، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن مرحوم و مردم شریف و انقلابی شهر ری از درگاه خداوند برای ایشان رحمت الهی و همجواری با اولیاء الله و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت کرد.

متن پیام تسلیت رئیس جمهور به این شرح است:

بسم ‏الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم فرزانه و مبارز انقلابی، حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری شهری موجب تألم و ثأثر فراوان شد.
این عالم برجسته که از یاران امین و شجاع امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رفت، سال‌ها در تولیت حرم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منشأ خدمات بسیار بود و در حوزه علوم قرآن و حدیث، طلاب و دانشجویان بسیاری تربیت کرد.

آیت‌الله ری شهری در میدان دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی نیز در سنگرهای سرپرستی حجاج ایرانی، وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری، و دادستانی کل کشور نیز مجاهدت خستگی ناپذیر داشت که بی‌شک توشه بزرگی برای آن مرحوم خواهد بود.

اینجانب مصیبت وارده را به بیت مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم و مردم شریف و انقلابی شهر ری تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای ایشان رحمت الهی و همجواری با اولیاء الله و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

آیت الله ری شهری یاوری ثابت‌قدم در مسیر انقلاب اسلامی بود

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله ری شهری  را تسلیت گفت. متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال عالم مجاهد و روحانی با اخلاص، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد محمدی ری‌شهری یار صدیق و امین حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری موجب تأسف و تاثر فراوان گردید.

آیت‌الله محمدی‌ری‌شهری در طول عمر خویش با تعهد و تقوا در ترویج و نشر علوم اسلامی و معارف قرآن و حدیث و شعائر مذهبی اهتمام بسیار داشتند که راه‌اندازی و مدیریت موسسه دارالحدیث به‌عنوان یکی از مراکز بااهمیت در زمینه پژوهشهای دینی و کلام اهل‌بیت(ع) و تالیف آثار ارزشمند و دانشنامه‌های متعدد اسلامی از جمله اثر ارزشمند و ماندگار میزان الحکمه از جمله این اقدامات می‌باشد.

 این عالم وارسته که از سجایای علمی، اخلاقی و انقلابی برجسته‌ای بهره‌مند بود به‌عنوان یاوری ثابت‌قدم در مسیر انقلاب اسلامی، متعهدانه در سال های پیش از انقلاب در راه مبارزه با رژیم ستم‌شاهی کوشش کرد و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز در مسئولیت‌های متعدد و خطیر به انجام خدمات صادقانه مبادرت ورزید که سوابق موفق ایشان در سمت‌های متعدد از جمله نمایندگی ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) که با توسعه چشمگیر این بارگاه ربانی همراه بود، بیانگر توانایی و شایستگی ایشان‌ در خدمتگزاری به نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران می‌باشد.

این روحانی انقلابی همچنین سال‌ها در مناصب قضایی از جمله حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی و دادستان کل کشور و همچنین به‌ عنوان اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در مبارزه قاطع با گروه‌های ضدانقلاب، عوامل تروریستی و خرابکاری در کشور مجاهدت بسیار کرد که نتایج آن در قوام و امنیت کشور تاثیر بسزایی داشت.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به مقام معظم رهبری، روحانیت معزز و حوزه‌های محترم علمیه، مجاوران و خدمتگزاران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، مردم بزرگوار ایران، شاگردان و ارادتمندان و بیت مکرم ایشان، برای این عالم مهذب رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف
رئیس‌مجلس‌شورای‌اسلامی

 

مرحوم ری شهری از عالمان توانمند در صحنه های جهاد و خدمت به انقلاب، نظام و میهن اسلامی بود

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پیام ی با تسلیت درگذشت آیت الله ری شهری وی را یکی از عالمان توانمند در صحنه های جهاد و خدمت به انقلاب، نظام و میهن اسلامی خواند. متن پیام تسلیت سرلشکر پاسدار محمد باقری به این شرح است :

 

ارتحال عالم فرزانه، روحانی انقلابی  و مجاهد نستوه آیت‌الله محمد محمدی ری شهری (رضوان‌الله تعالی‌علیه) نماینده ولی فقیه و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ، از یاران صدیق و وفادار انقلاب و رهبری و چهره های درخشان و گرانقدر علمی ، فقهی، سیاسی و فرهنگی کشور ، موجب تأسف و تأثر شد.

 

این عالم وارسته یکی از عالمان توانمند در صحنه های جهاد و خدمت به انقلاب، نظام و میهن اسلامی بود که نقش آفرینی های وی در عرصه ها و مناصب مختلف از جمله در نخستین دوره وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستانی کل کشور و دادگاه ویژه روحانیت و همچنین همت و کوشش مستمر این چهره خدوم در گسترش علوم و معارف اسلامی، ترویج شعائر اهل بیت علیهم‌السلام و بسط فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی ماندگار و الگویی از امانت، شجاعت و کارآمدی برای مجاهدان طریق آرمان های اسلام و انقلاب را برای امروز  و فردای جامعه بودیعت نهاده است.

 

این ضایعه تلخ و اندوهبار را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روحانیت معزز، ‌خانواده مکرم ایشان، تسلیت عرض نموده و برای آن عالم پرهیزکار و با اخلاص از درگاه خداوند متعال رحمت ، مغفرت و علوّ درجات و همنشینی با پیامبراعظم (ص) و برای بازماندگان ارجمند صبر ،شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می‌کنم.

 

آیت‌الله ری‌شهری منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت نماینده ولی فقیه و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) را تسلیت گفت. وی در این پیام با ابراز تأسف و تألم از ارتحال آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری تأکید کرد: این عالم فاضل و ربانی که در خط مقدم مبارزات انقلاب اسلامی بود، پس از انقلاب نیز در مسئولیت‌ها و جایگاه‌های مختلف، منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود و آثار دینی و تألیفات ارزشمند متعدد از خود بر جای گذاشت.

 

وی با تسلیت درگذشت این روحانی بزرگوار به محضر مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران، از درگاه ایزد منان برای آن انسان خدوم علو درجات و برای خانواده و بازماندگان صبر و تسلّی مسألت کرد.

 

آیت الله ری شهری از سلامت نفس و مجاهدت مستمر برخوردار بود

وزیر کشور در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت الله محمدی ری‌شهری، این فقید سعید را مجاهدی بصیر و مشاوری امین برای انقلاب یاد کرد.

پیام  احمد وحیدی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون
العلما باقون ما بقی الدهر

ارتحال آیت الله محمد محمدی ری شهری را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، مراجع عظام، بازماندگان و دوستداران و اعضای تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی تسلیت عرض می‌کنم.
ایشان یار امین  و شجاع انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام بود که در طول عمر با عزتش کارنامه‌ای درخشان از مبارزات پیش از انقلاب و دستگیری و تبعید توسط ساواک تا مسئولیت‌هایی چون تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث دارد.
او که از سلامت نفس و مجاهدت مستمر برخوردار بود به واقع چهره ماندگاری است که با مدد از بصیرت و به کار بستن درست آن در جامعه و با اتصال به ذوات قدسی به نشر عقاید اصیل اسلام ناب محمدی(ص) پرداخت و همچون مشاوری امین، نفاق و ناراستی های رخنه کرده در برخی مقاطع انقلاب را برملا ساخت.
این عالم ربانی با تاسیس موسسه دارالحدیث، دانشگاه قرآن و حدیث و انتشار کتاب شریف میزان الحکمه و صدها جلد دانشنامه احادیث، در مکتب فقه جعفری شاگردی کرد و شاگرد پروراند.
از خدای متعال خواستارم این فقید سعید را در زمره مجاهدانی قرار دهد که با ایمان و صلابت در راه خدا ایستادگی کردند و برای بازماندگان، دوستداران و شاگردان ایشان هم صبر و اجر جزیل مسالت دارم.
احمد وحیدی
وزیر کشور

 

آیت الله ری شهری در ترویج احکام نورانی اسلام و پرورش شاگردان شایسته خدمات ارزنده داشت

حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم، در پیامی درگذشت محمد محمدی ری شهری را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

رحلت عالم ربانی آیت الله آقای حاج شیخ محمد محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را به محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام و حوزه های علمیه و بیت معزی عرض تسلیت دارم.

معظمُ له شخصیت جامع دینی، علمی، اجتماعی و سیاسی بود که در تمام عرصه ها فعالیت چشمگیر داشت. ایشان سالها بعنوان امیرالحاج به زائرین بیت الله الحرام خدمت نمود و بنیانگذار وزارت اطلاعات بود و در سمتهای مختلف قضائی ازجمله دادستان کل کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت مؤثر داشت.

ایشان از چهره های شاخص انقلاب و یار باوفای امام و رهبری بود که سالها در سنگرهای مختلف انقلاب به اسلام و نظام خدمت کرد و در ترویج احکام نورانی اسلام و پرورش شاگردان شایسته خدمات ارزنده داشت.

برای آن عالم فرزانه طلب رحمت واسعه و برای بازماندگان و بیت شریف از خداوند متعال صبر و اجر مسئلت دارم.

سید احمد مرتضوی مقدم
رئیس دیوان عالی کشور.

 

آیت‌الله ری‌شهری منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود

محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور در پیامی با ابراز تأسف و تألم از ارتحال آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری تأکید کرد: این عالم فاضل و ربانی که در خط مقدم مبارزات انقلاب اسلامی بود، پس از انقلاب نیز در مسئولیت‌ها و جایگاه‌های مختلف، منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود و آثار دینی و تألیفات ارزشمند متعدد از خود بر جای گذاشت.

 

 

آیت‌الله ری‌شهری مدافق ارزش‌ها و اهداف اسلام بود

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری با تسلیت ارتحال آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نوشت: ایشان، همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف اسلام، نظام و انقلاب و یار امام و رهبری بودند که عمر پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی مصروف کرد.

در ادامه این پیام آمده است: آیت الله ری شهری همیشه در دوران قبل از انقلاب و در جریان مبارزه با حکومت طاغوت نقشی مهم ایفا کرد و در دوران بعد از انقلاب نیز در مسئولیت‌های خطیری همچون حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت، دبیر کل جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌ السلام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ولیّ فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و ‌... نقش تاثیرگذاری داشته است.

 

تسلیت معاون رییس‌جمهور در امور مجلس

سید محمد حسینی معاون رییس‌جمهور در امور مجلس با تسلیت درگذشت آیت الله ری شهری، نوشت: رحلت عالم مبارز و انقلابی، یار امام خمینی و رهبر فرزانه انقلاب، وزیر پیشین اطلاعات، دادستان کل، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، مولف ده ها اثر ارزنده و ماندگار همچون میزان الحکمة و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، حضرت آیت‌الله محمدی ری شهری را خدمت امام خامنه‌ای، مراجع عظام، علمای اعلام و مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم و از درگاه ایزد متعال، مغفرت و علو درجات برای آن فقید سعید و صبر و اجر برای بازماندگان طلب می‌کنم.

 

آیت‌الله ری شهری از بااخلاص‌ترین کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ضمن ابراز تأسف و تألم از درگذشت آیت‌الله ری شهری، در پیامی نوشت: آن مرحوم از زمره پاک‌ترین سیاستمداران و با اخلاص‌ترین کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود. اعتقاد راسخ آن بزرگوار به امام راحل(س) و عزم جزم‌شان در پیمودن راه امام (ره) از اموری است که برای هر آشنای با ایشان مشهود بود.

در بخش دیگری از پیام سید حسن خمینی آمده است: بی شک زحمات اثرگذار ایشان در دوره‌های مختلف و در تثبیت نظام، توشه خوبی برای آن فقید سعید خواهد بود. چنانکه تلاش ایشان در حوزه حدیث شناسی و گسترش فرهنگ اهل بیت(س) نیز از زمره ارزشمندترین باقیات صالحات ایشان است. مدیریت ایشان در دوره امام راحل و بعدها حضورشان در مناصب مختلف و همت ایشان در تأسیس دارالحدیث و خلق آثار بسیار ارزشمند در این حوزه نیز از نکات درخشان زندگی ایشان است. برای من که سال‌ها توفیق آشنایی نزدیک و ارادت خاص به ایشان داشتم، این ضایعه مولمه از مصایب سنگین است.

 

بخشی از عمر مرحوم ری شهری در مقابله با دشمنان نظام اسلامی گذشت

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی با تسلیت و تالم خاطر ارتحال آیت الله محمد محمدی ری شهری، از علمای انقلابی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی، نوشت: بخشی از عمر با برکت این عالم انقلابی در تقویت جمهوری اسلامی ایران و مقابله با دشمنان نظام اسلامی در دادستانی و وزارت اطلاعات سپری شد و بخشی از زندگانی وی نیز در تحقیق و توسعه علوم حدیث، این میراث گرانبهای ائمه هدی علیهم السلام بود که موسوعه میزان الحکمه، دانشنامه امیرالمومنین، دانشنامه امام حسین، دانشنامه امام مهدی و دانشنامه قرآن و حدیث از مهم ترین آثار فاخر آن عالم ارجمند است.

در ادامه این پیام آمده است: سال‌ها حضور در نمایندگی ولی‌فقیه و سرپرستی حجاج ایرانی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تولیت و توسعه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بخش مهم دیگری از زندگی آن مجاهد انقلابی است.

کد خبر 1159802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha