بخشنامه ۱۵ بندی وزیر کشور در خصوص نماز ابلاغ شد

احمد وحیدی وزیر کشور طی بخشنامه ای محور ها و انتظارت از استانداران در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز را در ۱۵ بند ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید علی مهدیان معاون برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز در رابطه با جایگزینی دستورالعمل های ابلاغی که طی نامه ای توسط وزارت کشور با عنوان (محورها و انتظارات از استانداران در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز ) که در ۱۵ ماده تنظیم شده بود، با روابط عمومی ستاد اقامه نماز به گفت و گو پرداخت.

سید علی مهدیان با بیان اینکه نظارت مستمر بر حسن انجام دستورالعمل ها به عهده رئیس شورای اقامه نماز وزارت کشور بوده گفت:لازم به ذکر است گزارشات فصلی از روند مفاد ابلاغی مذکور به وزارت کشور ارائه گردد و در این خصوص جمع‌بندی گزارشات سالیانه استان‌ها و شهرستان ها در حوزه نماز و امتیاز مکتسبه در سامانه سجاده مبنای ارزیابی عملکرد استانداران,فرمانداران و تجلیل از برترین ها و اجلاس‌های استانی و ملی نماز خواهد بود.

معاون برنامه ریزی،نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور، مفاد برنامه های مصوب با موضوع (محورها و انتظارات از استانداران در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز) تشریح کرد که به شرح ذیل می باشد:

ماده ۱: تشکیل منظم و مستمر شورای اقامه نماز استان و شهرستان و پیگیر مصوبات آن ، به ریاست استاندار و فرماندار محترم و با حضور امامان محترم جمعه استان،شهرستان و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط بصورت فصلی و دبیری مدیر ستاد اقامه نماز استان و شهرستان (موضوع بخشنامه شماره ۹۷۸۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۴)

ماده ۲: تاکید بر ضرورت دستیابی به اهداف تعیین شده مبتنی بر میزان تحقق ” منویات مقام معظم رهبری به اجلاس های سرارسری نماز” ،آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگی اقامه نماز مصوب هیأت محترم وزیران “و” توافق نامه های دستگاه های اجرایی مرکزی با ستاد اقامه نماز کشور “بمنظور توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در دستگاههای اجرایی استان با هماهنگی ستاد اقامه نماز استان.

ماده۳: تدوین سند راهبردی اقامه نماز استان با استفاده از ظرفیت های علمی و اجرایی استان بر اساس سند تحول نماز کشور در افق ۱۴۰۱ لغایت ۱۴۲۰.

ماده ۴ : همکاری با ستاد اقامه نماز در برگزاری اجلاس های استان/شهرستان در زمینه نماز طی یکسال گذشته و تجلیل و تقدیر از فعالین اقامه نماز.

ماده ۵ : مساعدت در ایجاد دفاتر ستاد اقامه نماز در شهرستان ها، با استفاده از ظرفیت های فرمانداری ها و با مساعدت ائمه جمعه و بهره گیری از چهره های روحانی و فرهنگی داوطلب.

ماده ۶: تاکید بر حل مشکلات اقامه نماز مسافرین در مساجد و نمازخانه های بین راهی از سوی متولیان امر با تشکیل کارگروه «بررسی وضعیت فضاهای اقامه نماز در راه ها مواصلاتی استان» با ترکیب معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار،مدیر ستاد اقامه نماز استان،مدیران کل راه و شهرسازی، حمل و نقل پایانه ها، پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه ها مرتبط از طریق:

۶٫۱) نیازسنجی، جانمایی و احداث مساجد، نمازخانه یا سکوی نماز در مسیرهای مواصلاتی استان که فاقد فضای مناسب جهت اقامه نماز مسافرین هستند.

۶٫۲) تعمیر، تجهیز و نگهداری مساجد، نمازخانه ها و سکوهای نماز بین راهی یا تفرجگاه ها و سواحل، پارک های جنگلی و مکان هایی که میزبان مسافران به ویزه در ایام پرتردد (مانند عید نوروز، تعطیلات تابستان و…) می باشند.

ماده ۷: توجه ویژه به مکان یابی برای احداث مساجد جدید در طرح آمایش استان و نظارت جدی بر جانمایی و احداث فضاهای مناسب اقامه نماز (مسجد یا نمازخانه) در پروزه های عمرانی مصوب استان/ شهرستان (اعم از؛ شهرهای جدید، شهرک ها، مجتمع های اداری، تجاری و خدماتی، مسکونی، مسکن های مهر، مجتمع های خدماتی رفاهی اقامتی شهریف ادارات، مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی و …) در زمان های صدور مجوز نقشه و پایان کار پروژه ها.

ماده ۸: با عنایت به مفاد آیه ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر (عنکبوت-۴۵) و همچنین نقش مهم و تاثیرگذار نماز در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، موضوع اقامه نماز در دستور کارگروه اجتماعی استانداری/ فرمانداری های تابعه قرار گیرد.

ماده ۹: تاکید بر اقامه نماز مدارس از طریق در دستور کار قرار دادن موضوع نماز در شورای آموزش و پرورش و دعوت از مدیر ستاد اقامه نماز استان در جلسات، شناسایی و تجلیل از فعالان و خادمان نماز از جمله مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان نمازی و تشویق و ترغیب روحانیون به اقامه نماز در مدارس.

ماده ۱۰: حمایت و پشتیبانی از سمن ها و گروه های مردمی غیر دولتی در فعالیت های مرتبط با توسعه و ترویج فرهنگ نماز.

ماده ۱۱: حمایت و پشتیبانی از تشکل مجمع خیرین مسجد ساز در استان ها و ایجاد کارگروه اجرایی مربوط ذیل شورای اقامه نماز استان با عضویت دستگاه های متولی.

ماده ۱۲: تاکید استانداران به فرمانداران، مدیران اجرایی و روسای دانشگاه های استان مبنی بر عدم تداخل زمان جلسات، همایش ها، کلاس های درس و … با وقت فضیلت نماز.

ماده ۱۳: مطرح کردن نماز در شوراها و کارگروه های موثر در استان نظیر شورای اداری، شورای برنامه ریزی، شورای فرهنگ عمومی، شورای آموزش و پرورش، شورای اجتماعی و شورای اسلامی شهرستان چاره اندیشی برای ترویج فرهنگ و معارف نماز.

ماده ۱۴: دعوت از ائمه جمعه استان و شهرستان ها و مدیران اجرایی جهت حضور در نمازهای جماعت ادارات، مدارس و دانشگاه ها.

ماده ۱۵: توجه به نقش خدمت به اقامه نماز و فعالیت های برجسته نمازی در امر انتصاب و ارتقا شغلی.

کد خبر 1161179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha