پایان گنجایش سراوان برای پذیرش زباله/ لزوم انتقال پسماند گیلان به نقاط گرم و خشک

احمدی سنگری با بیان اینکه لندفیل سراوان بنا به اعلام وزارت کشور دیگر گنجایشی برای پذیرش زباله ندارد گفت: با انتقال پسماند استان به نقاط گرم و خشک هزینه ساماندهی و تفکیک زباله کاهش پیدا کرده و از آلودگی شدید محیط زیست جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمدرضا احمدی سنگری» امروز (سه‌شنبه، ۹ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران و تاکید بر مطالبه‌گری و نقد سازنده با پرهیز از هرگونه تخریب اظهار داشت: تعاملات دو جانبه اصحاب رسانه و نمایندگان مجلس در روند پاسخ به مطالبات به حق مردم و پیگیری نیازهای آن‌ها تاثیر به سزایی داشته و دارد.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس استفاده بهینه از فرصت خدمتگذاری را اولویت نخست خود اعلام کرد و بیان داشت: پسماند زباله سراوان، رودخانه‌های گوهررود و زرجوب و مجتمع پوشش همواره جزو اولویت‌های کاری بنده بوده و هست و تلاش کردم این دسته از مطالبات و نیازمندی‌های مرکز استان را در سطوح ملی و کشوری مورد پیگیری و رایزنی قرار دهم.

 

احمدی سنگری رزمندگان و شهدا را بهترین الگو برای خدمتگذاران به نظام و مردم و مسئولان و مدیران دانست و عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله رودباری نمونه بارز امین و امانتدار صدیق مردم و جامعه بود که خودشان را تماما وقف مردم و انقلاب کرده بودند و ما باید مسئولیت‌پذیری و امانتداری را از این بزرگان و علمای عالیقدر یاد بگیریم زیرا فرصت خدمت خیلی زود از دست می‌رود.

 

وی با بیان اینکه لندفیل سراوان نه تنها شهرستان رشت، صومعه‌سرا و انزلی و استان گیلان بلکه کل کشور را درگیر خود کرده است تصریح کرد: شیرابه‌های سمی ناشی از این پسماند به همراه زباله و فاضلاب‌های بیمارستانی و خانگی از طریق رودخانه‌ها به تالاب انزلی و دریای خزر وارد می‌شود در حالیکه این شیرابه‌ها روی پرندگان مهاجر و تولید محصولات صیفی و کشاورزی اثر مستقیم گذاشته است.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام این خبر که آمار ابتلا به بیماری سرطان در شهر رشت طبق آخرین گزارش‌ها به رتبه اول کشور رسیده است افزود: رها شدن بهداشت و درمان شهرستان رشت، شیرابه‌های سمی لندفیل سراوان و انواع پسماند و فاضلاب‌ عامل وقوع چنین فاجعه‌ای است بنابراین باید بسیجی عمومی ایجاد شود و همه برای این معضل بزرگ گیلان و مرگ خاموش در شهر رشت به پا خیزند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس از هزینه‌کرد 18 میلیاردی برای تصفیه‌خانه نیمه کاره و بلااستفاده سراوان سخن گفت و ضمن انتقاد شدید نسبت به چنین اقدامات ناکارآمدی ابراز داشت: لندفیل سراوان و پروژه‌های ناتمام آن و حفظ دریای کاسپین و رودخانه‌های آلوده رشت همواره از موضوعات مهم سخنرانی من در مجلس و سایر برنامه‌های ملی و کشوری بوده است.

 

احمدی سنگری برنامه‌های خود برای ساماندهی شیرابه‌های سمی لندفیل سراوان را تشریح کرد و ضمن اشاره به رایزنی با چندین مرکز مهم و تیم‌های علمی برجسته یادآور شد: پروژه زباله‌سوز سراوان رشت همزمان با مازندران و چند شهر دیگر شروع شد و در حالیکه پروژه‌های آن‌ شهرها افتتاح شده زباله سوز رشت تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

وی گفت‌وگوی خود با وزیر کشور و رئیس‌جمهور درباره مشکلات پسماند سراوان رشت و آلودگی شدید رودخانه‌های گوهررود و زرجوب، تالاب انزلی و دریای کاسپین را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور قرار شد کارگروهی به ریاست استاندار گیلان برای حل معضل پسماند سراوان ایجاد شود و حتی با ابتکار استاندار جلسه پسماند در محل لندفیل سراوان برگزار شد که اقدام ارزشمندی بود.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه منطقه سراوان بنا به گفته وزارت کشور دیگر گنجایشی برای پذیرش زباله را ندارد لزوم انتقال آن به نقطه‌ای دیگر در جنوب استان را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: زباله‌های تولیدی ما بیشتر به شکل تر است بنابراین دپوی آن در مناطق گرم و خشک آلودگی و خسارت کمتری را به محیط زیست به بار آورده و هزینه تفکیک و ساماندهی آن هم کاهش می‌یاید.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس افزود: متاسفانه شهرستان رشت در یک بازه زمانی 36 ساله پذیرای زباله و پسماند 18 شهرستان دیگر استان شد و هم‌اکنون به چنین وضعیت بغرنج و اسفناکی رسیده است به طوری‌که گزارشات نشان می‌دهد ارتفاع زباله‌های دپو شده در سراوان به بیش از 95 متر رسیده و رانش‌های زیادی را در منطقه موجب شده است.

 

احمدی سنگری رودخانه‌های گوهررود و زرجوب را دومین اولویت کاری خود بیان کرد و ادامه داد: تاکنون این دو رودخانه ردیف بودجه ای برای امر ساماندهی نداشتند و مسئولان ما در اینجا غفلت کردند در حالیکه مردم مناطق مختلف شهرستان رشت از جمله فخب و پیربازار به علت بوی تعفن فاضلاب و آلودگی رودخانه‌ها واقعا در مشقت هستند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با تاکید بر اینکه برای گوهررود و ز جوب باید فکر اساسی شود اظهار داشت: سال گذشته درخواست ردیف بودجه ملی برای این دو رودخانه را مطرح و پیگیری کردم تا از این طریق بتوانیم اقدامات سریع‌تر و مؤثرتری را برای نجات گوهررود و زرجوب و مردم انجام دهیم زیرا الان هم برای این کار دیر شده و فرصت بسیار زیادی را از دست داده‌ایم.

 

احمدی سنگری احیاء تالاب انزلی به عنوان منطقه‌ای توریستی و گردشگری و نجات آن از شیرابه‌های سمی و فاضلاب را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: برای نجات رودخانه‌های گوهررود و زرجوب و جداسازی فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه از رودخانه به چهارهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و با پیگیری‌هایی که از وزارتخاته‌ها و وزارت کشور انجام دادیم  400 میلیارد به شکل علی الحساب اختصاص پیدا کرد.

 

وی اولویت سوم خود را بحث اشتغال و احیای ایران الکتریک، صنایع پوشش دانست و گفت: تهدیدهای زیادی در این مورد متوجه ما شد تا کار احیاء و شروع به کار مجدد این کارخانجات را رها کنیم اما ما پیگیری‌ها را با وجود همه مشکلات و موانع و با توکل بر خدا همچنان دنبال کردیم و درخواستم از قوه قضائیه این است که هر کسی که باعث تعطیلی و ورشکستگی کارخانجات گیلان و بیکاری مردم شد باید فراخوان شده و به سزای اعمال خود برسد. 

 

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس ضمن اعلام خبر دستگیری و به زندان افتادن عوامل اصلی دخیل در تعطیلی و تاراج سرمایه‌های کارخانجات پوشش و رشت الکتریک اظهار داشت: نمایندگان و مسئولان باید برای احیاء حق مردم تلاش کنند زیرا تمام دستاوردهای به دست امده در کارخانجات پوشش و الکتریک در شرایطی به دست آمد که بسیاری به نتیجه بخش بودن آن خوشبین نبودند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس ضمن تاکید بر پتانسیل بسیار خوب گیلان برای استقرار صنایع نساجی تصریح کرد: در تلاشیم تا ظرفیت تولید و جذب نیروی کار کارخانجات پوشش را ارتقاء دهیم و فراخوان هم صادر کردیم تا در صورت ورود سرمایه‌گذاران و اشتغال‌زایی از آنان حمایت مؤثری به عمل آوردیم.

احمدی سنگری با بیان اینکه تاکنون حدودا 100 میلیارد تومان برای فعالیت‌های دانش بنیان در گیلان اعتبار جذب شده است یادآور شد: مقام معظم رهبری امسال را به نام سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری فرمودند و همه ما وظیفه داریم در همین راستا حرکت کرده و تولیدات دانش بنیان را با هدف درآمدزایی، جلوگیری از خروج ارز و اشتغالزایی در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: جهت به نتیجه رساندن طرح رتبه‌بندی فرهنگیان برای برای عزت بخشی هر چه بیشتر به این جامعه خدوم وقت بسیار زیادی را صرف کرده و تلاش مجدانه‌ای داشتیم و درصددیم معلمان را به جایگاه واقعی‌شان برسانیم همچنین در مورد معلمان شاغل در مراکز غیرانتفاعی و حقوق بسیار ناچیزی که به آنان پرداخت می‌شود هم تاکید کردیم که نظارت و بازرسی‌های لازم در این زمینه انجام شود و در همینجا اعلام می‌داریم هر کسی که بخواهد حق و حقوق این معلمان و بیمه آنان را به شکل قانونی نپردازد مجوزش لغو خواهد شد.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به برخی از محورهای مواصلاتی و جاده‌های شهرستان رشت و وضعیت نابه‌سامان آسفالت ورودی‌های شهر اشاره کرد و افزود: برای رفع مشکل ترافیک شهر رشت هم به همت و همکاری همه دستگاه‌ها، شورا و شهرداری نیازمندیم از طرفی معتقدیم احداث قطار زیرزمینی در شهر رشت شدنی است و تحقق این امر به همکاری همه مسئولان بستگی دارد.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس در پاسخ به این پرسش که احداث قطار زیرزمینی در شهر رشت با وجود مشکلاتی همچون انباشت آب‌های سطحی در زمان بارندگی چگونه ممکن خواهد بود گفت: بله من هم معتقدم شهر رشت مشکلات در هم تنیده‌ ‌زیادی در حوزه فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی دارد و حتی با اعتبارات بین المللی بانک جهانی لوله‌های بزرگی را در زیر شهر رشت نصب کرده‌اند اما اتصال آن‌ها برقرار نشده اما پیگیریم که حتما این کار به سرانجام برسد.

 

احمدی سنگری با اشاره به اینکه باید نقد منصفانه در دستور کار قرار بگیرد ابراز داشت: وظیفه و رسالت یک نماینده مجلس قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است اما با تمام این احوالات سعی کردم معضلات و نیازمندی‌های شهر رشت را مورد پیگیری قرار دهم تا به موجب آن مشکلی از مشکلات عدیده مردم برطرف شود.


وی عنوان کرد: ترافیک محدوده پلیس راه تا امامزاده هاشم همواره مورد دغدغه ما بوده است و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم برای قسمتی از این محدوده 22 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد و مشکل منابع طبیعی پروژه را هم با انجام رایزنی‌ها حل و فصل کردیم.

 

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس ابراز داشت: برای کل منطقه سنگر، کوچصفهان، خشکبیجار، خمام و برخی از مناطق شهر رشت حداقل بالای 200  میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای پروژه‌های آسفالت، روکش آسفالت، احداث چندین مورد پل عابر پیاده، کابل‌های خودنگهدار و نمونه این‌ها جذب کردیم.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس خاطرنشان کرد: برای کمک و رفع مشکلات مردم نجیب، ولایتمدار، صبور و فهیم کشورمان خاصه استان گیلان باید به شکل جهادی وارد عمل شویم و شب و روز نشناسیم و بدون شک با چنین رویکردی مطالبات مردم به شکل خوبی برآورده می‌شود.


 

کد خبر 1161206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha