جمهوری اسلامی ایران، براساس حاکمیت الهی و قرآنی شکل گرفته است

یک پژوهشگر و فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه آرای تاریخی مردم در تثبیت جمهوری اسلامی، در طول تاریخ بی‌سابقه است گفت: جمهوری اسلامی ایران، براساس حاکمیت الهی و قرآنی شکل گرفته است.

دکترمرتضی اشرافی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با تبریک اعیاد عید و به ویژه روز جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نهال انقلاب اسلامی ایران که با نثار خون هزاران جوان و مردان و زنان این سرزمین به بار نشسته بود، زمینه مهم ترین همه پرسی و رفراندم تاریخ کشور مان را جهت تعیین نوع حکومت در 12 فروردین 1358 فراهم می کند.


این دکترای علوم سیاسی تصریح کرد: در روز 12 بهمن سال 58 بر مبنای آرای اکثر مردم کشورمان یعنی 98.2 درصد، ساختار سیاسی جدید کشورمان یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران تثبیت می شود و رسمأ ملت ایران نوع حکومت خودشان را جمهوری اسلامی ایران تعیین و تائید میکنند و این هم شاید در تاریخ کم سابقه بلکه بی سابقه بوده و نمی‌توان مثالی برای این نوع تعیین حکومت هم زد.


وی در این خصوص بیان کرد:از این جهت که در هیچ انقلابی بعد از پیروزی آن چه در انقلاب های سیاسی و چه در انقلاب های اجتماعی کبیر مثل انقلاب روسیه و انقلاب فرانسه و سایر انقلاب هایی که در قرن های گذشته و همتراز انقلاب اسلامی ایران بودند و اتفاق افتاد در هیچ یک از این انقلاب ها افرادی که پیروز انقلاب بوده اند بعد از پیروزی انقلاب خودشان، نوع حکومت را در اختیار مردم نگذاشتند.


اشرافی عنوان کرد: در واقع در جمهوری اسلامی تعیین نوع حکومت برای اولین بار بود که در اختیار مردم گذاشته می‌شد و این مردم بودند که تعیین و تائید می‌کردند که نوع حکومت شان بعد از انقلاب شکل گرفته در ایران و سرنگونی حکومت پادشاهی 2500 ساله چه نوع حکومتی باشد و در نهایت مردم نیز با رأی تاریخی خودشان یعنی بیش از 98.2 درصد نوع حکومت جمهوری اسلامی را برای کشورمان انتخاب کردند.
وی خاطرنشان کرد: شعار اصلی انقلاب اسلامی ما نیز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود یعنی میلیون‌ها ایرانی و مسلمان در طول سال های سال مبارزه ای که علیه حکومت استبدادی پهلوی داشتند شعار اصلی‌شان، شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در این مرز و بوم است.


این کارشناس علوم سیاسی گفت: کلمه جمهور به معنای توده مردم است و قرار دادن این کلمه برای نظام شکل گرفته بعد از انقلاب اسلامی ایران نشان دهنده ی مرمی بودن نظام و حکومت ماست و همین طور نشان دهنده ی تاثیر مستقیم آرای مردم در سرنوشت خودشان می‌باشد.
وی در ادامه افزود: همچنین کلمه ی اسلامی بودن جمهوری اسلامی در نوع حکومت ما هم باعث می‌شود که نوع جمهوری از سایر جمهوری های که وجود دارد متمایز شود و نشان بدهد که جمهوری شکل گرفته در کشور ما بر حاکمیت ارزشهای الهی و قرآنی شکل گرفته است و به نوعی واژه اسلامی وقتی در پسوند جمهوری می آید یعنی جمهوری اسلامی باعث شده این جمهوری از سایر جمهوری ها در دنیا متمایز باشد و تفاوت هایی داشته باشد.
اشرافی تصریح کرد: در واقع جمهوری اسلامی نشان دهنده آن است که ارزشهای الهی و قرآنی بر اجزای انقلاب ما وجود دارد و شکل حکومت ما جمهوری و محتوای حکومت ما اسلامی است.


وی بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز در خصوص واژه جمهوری اسلامی بیان می فرمایند که جمهوری اسلامی از لحاظ معنای تحت الفظی روی دو پایه جمهوری و دیگری اسلامی استوار است و جمهوری یعنی جمهور و آحاد مردم و جمعیت کشور هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین می کنند و اسلامی نیز یعنی حرکت مردم بر پایه تفکر اسلام و شریعت اسلامی بنا شده است.
این کارشناس علوم سیاسی عنوان کرد: در خصوص گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تغییر حکومت ما به حکومت جمهوری اسلامی در حال حاضر کشور و حکومت ما از قدرتمندترین کشورهای منطقه است و ما جز قدرت های فرامنطقه ای به شمار می آئیم.


وی اظهار داشت:، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ داشتن نیروهای نظامی و قدرت و توان نظامی و شرایط جغرافیایی و استراتژِیکی و ژئوپوتیکی خاصی که دارد قطعا در منطقه خودش کشور اول به شمار می رود و این توانایی و پتانسیل را دارد و داشته که می تواند در بازی های بین المللی چه در منطقه های مجاوز و یا در مناطق دیگری مانند امریکای جنوبی و افریقا و آسیاسی مرکزی و شبه قاره و جنوب شرق آسیا ایفای نقش کند.
اشرافی گفت: بدون هیچ گونه صدور فیزیکی انقلاب، طبیعت و خاصیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه و بعد فرامنطقه حالت بیدارگونه ای دارد و حتی نیاز نیست که انقلاب اسلامی ایران را در کشورهای دیگر و یا جهان اسلام تشریح و تبلیغ و تبیین کنیم بلکه انقلاب اسلامی خودش را در عمل اثبات می کند.


وی افزود: این ویژگی مهم در انقلاب اسلامی موجب شده تاثیرگذاری و نفوذی که جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته و هم اکنون که در دهه پنجم انقلاب هستیم اثرگذاری خودش را در منطقه تثبیت کند و خود را در بین در قدرت های جهانی و فرامنطقه ای به رخ نظم نوین جهانی بکشاند و در هر اتفاق و بحرانی که پیش می آید جمهوری اسلامی ایران با توجه به ذات مقتدری که دارد با توجه به شاخصه هایی که به عنوان قدرت منطقه ای به شمار می رود می تواند اظهار نظر و ایفای نقش کند  و نقش تصمیم گیرنده داشته باشد.

کد خبر 1161857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha