مسجد مرکزی «بیرمنگام» دومین مسجد در قلب انگلیس

مسجد مرکزی بیرمنگام، دومین مسجدی است که در انگلیس بنا شده است و دارای دفتر خدمات ثبت ازدواج و صندوق مالی است و به خانواده های نیازمند نیز کمک می کند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد مرکزی بیرمنگام واقع در قلب انگلیس، دومین مسجدی است که در این کشور بنا شده است.دومین شهر بزرگ انگلیس، در دوران ویکتوریا به عنوان «کارگاه جهان» پر از تاریخ، هنر و فرهنگ و مهد انقلاب صنعتی شناخته می شد.

 

جامعه مسلمانان در بیرمنگام پس از لندن یکی از متنوع ترین جوامع با خاستگاه های متفاوت از آفریقا، جنوب و شرق اروپا، غرب آسیا و دیگر کشورهای آسیایی به شمار می رود.

 

مسجد مرکزی بیرمنگام نیز دومین مسجدی است که در انگلیس بنا شده است و کار ساخت این مسجد در سال 1969 میلادی آغاز شد و یکی از ساختمان های مشهور دینی این شهر به شمار می رود و هر ساله بازدید کنندگان بسیاری دارد و یکی از بازدیدکنندگان آن بوکسور مشهور «محمد علی» بود.

 

 

این مسجد خدمات مهمی را به مسلمانان ارائه می دهد و دارای یک صندوق مالی است که به مردم وام می دهد و دفتری برای ثبت ازدواج دارد و به خانواده های نیازمند کمک می کند و مدرسه ای برای کودکان دارد.

 

همچنین این مسجد، بازدید از اماکن دینی را ترتیب می دهد و خدماتی برای دفن دارد و یک کتابخانه و بانک غذایی نیز دارد.

 

کمک های نقدی مسجد را نجات داد

زمانی که شورای شهر زمین این مسجد را به فروش گذاشت، مردم برای خرید آن کمک کردند و دو سال بود که مسجد تکمیل نشده بود و همین امر بار دیگر باعث شد تا جامعه محلی از مسلمانان و غیر مسلمانان بخواهد کمک کنند.

 

در سال 1969 ساخت مسجد آغاز شد و 6 سال تکمیل شدن آن زمان برد و در سال 1975 میلادی این مسجد به عنوان بزرگ ترین مسجد در اروپای غربی افتتاح شد و گنبد طلایی در دهه هشتاد به آن اضافه شد.

 

این مسجد بر عکس مساجد دیگر تحت نظر هیچ کشور و دولتی نیست و با کمک های مردمی بنا شده است.

 

مسجد مرکزی بیرمنگام حدود سه هزار نمازگزار ظرفیت دارد و دارای سه طبقه است و طبقه اول آن دارای یک سالن اصلی بزرگ است.

 

 

مکان ویژه نمازخانه بانوان برای حدود یک هزار و 500 نمازگزار ظرفیت دارد.

 

یک مکان ویژه ای در این مسجد به غیر مسلمانان اختصاص دارد و در طول سال برای بازدید دانش آموزان نیز باز است و و مکانی نیز برای گرفتن عکس یادگاری دارد.

 

در طبقه همکف این مسجد، کتابخانه اسلامی، کلاس های آموزشی و سالن بزرگ است.

 

در زمان مناسبت ها و اعیاد هنگامی که جمعیت نمازگزاران بیشتر می شود، تمامی سالن ها و کلاس های درسی استفاده می شود و حدود 8 هزار نفر در آن جا می شوند.

 

نماز عید در این مسجد 5 بار برگزار می شود و هر بار 15 تا 20 هزار نفر در آن حضور دارند و این مسجد برای چهار هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

 

این مسجد در ابتدا مرکزی برای حضور ادیان مختلف بوده است و در زمینه مقابله با افراط گرایی فعال بوده است و بانک غذایی نیز دارد که در آشپزخانه آن غذاهای گرم به نیازمندان داده می شود.

 

گفتنی است، کمپین مسجد بیرمنگام برای رمضان پاک تر و سبزتر با راهنمایی های محیط زیستی راه اندازی شد.

 

این راهنما را می‌توان در وب ‌سایت « Bahu Trust  » یافت و امید است مردم را به سوی رمضانی «آگاهانه از محیط‌ زیست» هدایت کند.

کد خبر 1163255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha