بسم‌الله الرحمن الرحيم  انسان را از تاريكی‌های شرك و جهل می رهاند

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: قرآن کریم می‌خواهد انسان را از تاريكی‌های شرك و جهل نجات می دهد،‌ از اين رو مناسب بود كه هر سوره‌ای با نام گرامی پروردگار شروع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز(۱۸فروردین) در جلسه تفسیر موضوعی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در رابطه با اینکه آیا بسم الله جزو سوره است امامان اجماع دارند که جزو سوره است، در قرآن ۱۱۳ بسم الله روی ۱۱۳ سوره منهای توبه نوشته شده است.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران افزود: با توجه به اینکه نباید چیزی غیر از قرآن در قرآن باشد نشان میدهد که وجود کلمه بسم الله در ابتدای هر سوره به‌معنای این است که این جزویی از‌ سوره است، در دوران حکومت معاویه چنانچه کسی ابتدای سوره کلمه بسم الله را بر زبان نمی‌آورد مورد اعتراض قرار می‌گرفت.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به نقلی از بیحقی از ابن عباس از ( علمای اهل سنت)، عنوان کرد: شیطان از مردم بزرگترین آیه را که همان بسم الله است را دزیده است، پس هر سوره‌ای باید با بسم الله همراه باشد، بهترین نظریه هم همین است.

 

وی ضمن طرح یک سوال خواستار پاسخگویی آن شد و اذعان کرد: سوال این است که اولین کسی که این فکر را مطرح کرده که بسم الله جزو سوره نیست؟ که احتمالا بعد از دوران پیمغبر(ص) اتفاق افتاده است.

 

امام جمعه ساری در رابطه با اهمیت بسم الله در آغاز کارها و  گفتارها به چند روایت اشاره کرد و یادآور شد: در تفسیر امام حسن عسکری (ع) به آغاز وضو با بسم الله تاکید شده است، پیامبر اکرم(ص) به ذکر بسم الله به هنگام دعا کردن، هنگام گرفتاری تاکید کردند، امام صادق (ع) نیز فرمودند که با قرائت ۶ بار سوره توحید مزین به بسم الله از آسیب دیگران ایمن خواهید شد، در ابتدای غذا خوردن نیز برای هر غذا جداگانه بسم الله بگوییم خوب است‌.

 

وی اضافه کرد: امام باقر (ع) می‌فرمایند به هنگام خروج از منزل با ذکر بسم الله به اذعان دو فرشته به هدایت او شهادت می‌دهند، حال اگر پس از این ذکر جمله لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و توکلت علی الله را بر سر زبان بیاورد، میگویند به ترتیب از حوادث حفظ شده و از جانب خداوند کفالت خواهد شد و شیطان با آن همه تیزی نسبت به این انسان اظهار عجز می‌کند‌.

کد خبر 1163630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha