چهره برجسته فیزیک اتمی در جهرم دار فانی را وداع کرد

پرفسور ابوالقاسم صالح جهرمی، چهره برجسته فیزیک اتمی و از پژوهشگران این رشته، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، پروفسور ابوالقاسم صالح جهرمی، از چهره های برتر فیزیک اتمی و استاد برجسته این رشته در سن ۸۷ سالگی بر اثر بیماری در جهرم جان باخت.

 

وی در سال ۱۳۱۳ و در یک خانواده ۹ نفره در شهرستان جهرم متولد شد؛ در شروع مدرسه در کلاس سوم ابتدایی رفت و در ۱۵ سالگی دیپلم ریاضی فیزیک گرفت سپس به استخدام بانک ملی ایران درآمد و همزمان با کار در بانک ملی در رشته فیزیک دانشگاه تهران نیز پذیرفته شد.

 

پس از احراز رتبه اول در دوره لیسانس و فوق لیسانس رشته فیزیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۶ با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد و پایان نامه فوق لیسانس وی با عنوان proctical gamma spectrometry در آن زمان در نوع خود بی نظیر بود.

 

سپس در مقطع دکترا دانشگاه لندن پذیرفته شد و پس از کسب دکترای فیزیک هسته ای که با درجه A و با دفاع از پایان نامه ای تحت عنوان The intraction of hyperons with light nuclei صورت گرفت در سال ۱۹۷۹ به عنوان استاد تمام دانشگاه جندی شاپور اهواز و پس از رییس دانشکده علوم آن دانشگاه انتخاب شد سپس با آغاز انقلاب فرهنگی به آمریکا رفت و مجددا در دوره های بعد از دکترا به تحصیل و تدریس پرداخت و با ارائه دهها مقاله بر جسته و اثر بخش عنوان پروفسور در فیزیک هسته ای را بدست آورد.

 

در سال ۱۹۹۱ به تیم دانشمندان فیزیک نو کئیک آمریکا پیوست و به عنوان استاد تمام دانشگاه  UCLA ایالت کالیفرنیا مدت های مدیدی به تدریس و تحقیق پرداخت، کتاب ها و مقاله های وی به چندین زبان دنیا ترجمه و در دسترس قرار داد.

آیین تشییع و تدفین پروفسور صالح جهرمی، از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه عصر امروز در آرامستان «رضوان» شهرستان جهرم برگزار می شود.

در پی رحلت پرفسور صالح جهرمی، شفیعیان فرماندار ویژه جهرم پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد:

خبر درگذشت استاد گرانقدر «دکتر ابوالقاسم صالح جهرمی» چهره برجسته فیزیک اتمی و پژوهشگر متعهد سبب تأثر و اندوه فراوان شد.

اینجانب عروج تأثر برانگیز این استاد فقید و با فضیلت را به خانواده ارجمند ایشان و جامعه علمی تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.

 

کد خبر 1163738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha