توسعه تجارت ایران و پاکستان با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر/امضای نخستین تفاهمنامه بین‌المللی صنعت نمایشگاهی بین ایران و روسیه

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۸۷۸,۰۰۰ ریال رسید، توسعه تجارت ایران و پاکستان با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر، امضای نخستین تفاهمنامه بین‌المللی صنعت نمایشگاهی بین ایران و روسیه، مشکلی در تامین برق نیست برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۰ فروردین شبستان به شرح زیر است:

توسعه تجارت ایران و پاکستان با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر

در راستای مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران و براساس قانون و ضوابط جدید وزارت بازرگانی پاکستان، اکنون تبادل رسمی تجارت با ایران با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر امکان‌پذیر است.

با توجه به اهمیت استفاده از چارچوب تهاتر به عنوان ابزاری برای تقویت تجارت بین دو کشور، در جریان نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان(JTC) که در آبانماه ۱۴۰۰ با میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران در تهران برگزار شد، دو کشور برای ایجاد زیرساخت‌های تجارت تهاتری توافق کردند.
در چهارچوب سند یادداشت تفاهم اجلاس مذکور، روسای هیات‌های ایرانی و پاکستانی توافق کردند الزامات تهاتر بین دو کشور را تامین کنند و تصویب تجارت تهاتری با ایران توسط پاکستان، در راستای توافقات مذکور انجام شده است.

در آبانماه سال ۱۴۰۰ عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان و هیات همراه برای برگزاری نهمین اجلاس مشترک تجاری به تهران سفر کردند و در دیدار با هیات ایرانی و پس از مذاکرات کارشناسی، متن تفاهمنامه اجلاس فی‌مابین وزیر صنعت، معدن و تجارت و مشاور نخست وزیر پاکستان به امضا رسید. اکنون به منظور اجرای تهاتر، دو طرف بایستی چارچوب‌های عملیاتی را تبادل کنند.

گفتنی است در یازده ماهه سال ۱۴۰۰، تجارت دوجانبه به ۱۵۰۰ میلیون دلار رسید که سهم کشورمان از این رقم قریب ۱۲۰۰ میلیون دلار بوده است. در مدت مذکور صادرات ایران به پاکستان ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

در مقابل در یازده ماهه ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰ میلیون دلار از پاکستان واردات داشتیم که در مدت مشابه بیش از ۵۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

انتظار می رود با گشایش جدید در تجارت فی‌مابین ایران و پاکستان، ضمن کاهش هزینه‌های تجاری بین دو کشور، شاهد رشد تجارت فی‌مابین باشیم.

لازم به ذکر است ایران و پاکستان به عنوان دو اقتصاد مکمل می‌توانند به خوبی از مکانیزم تهاتر برای تسهیل و تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی دو جانبه بهره‌برداری کنند.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۸۷۸,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۲۰ فروردین) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۸۷۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۴۳.۰۱ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۸,۱۶۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۶,۵۹۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۲,۵۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۱,۵۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۵,۰۱۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۲۰ فروردین) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۴,۸۳۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۱,۳۴۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۲,۴۳۰ ریال رسید.

 

حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالا‌های وارداتی کاهش می‌یابد

رضا مقدسی، رئیس گمرک از چهار اقدام دولت برای ممانعت از شوک قیمتی در کالا‌های وارداتی خبر داد و گفت: حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالا‌های وارداتی کاهش می‌یابد. حقوق گمرکی سایر کالا‌ها علاوه بر موارد مندرج در مورد کالا‌های اساسی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده نیز در هفته پیش رو با رویکردی کلی و از طریق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت تا شاهد افزایش‌های نامتناسب قیمت در میزان وجوه متعلق به واردات نباشیم.
 

رئیس کل گمرک ایران تأکید کرد: برای ممانعت از شوک قیمتی در کالا‌های وارداتی، چهار اقدام مهم صورت خواهد گرفت که می‌توان به کاهش و تعدیل سود بازرگانی و حقوق گمرکی سایر کالا‌ها، انجام محاسبات مانند گذشته تا ابلاغ موارد جدید به گمرک و اخذ ضمانت نامه از وارد کنندگان به جای دریافت نقدی، اشاره کرد.
 
وی تصریح کرد: دولت، ستاد هماهنگی اقتصادی، گمرک و وزارت صمت بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اند.
معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۳ میلیارد دلار کالا با وزن بیش از ۴۱ میلیون تن وارد کشور شد که با تخصیص ۱۵.۱ میلیارد دلار از منابع ارز ترجیحی و بقیه با ارز آزاد و نیمایی صورت پذیرفته است. 
 
مقدسی بيان کرد: این حجم از واردات در سال قبل در مقایسه با سنوات گذشته و با لحاظ ممنوعیت واردات کالا‌های مصرفی، لوکس وخودرو بیانگر گرایش واردات کشور به سمت تامین کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ضروری برای تولید ملی، و نهادینه شدن اصلاحات قیمتی در زنجیره تولید بوده که نویدبخش فصل جدیدی دراستحکام و شکوفایی اقتصادی است. 
 

رئیس کل گمرک ایران در خصوص مبنای جدید محاسبات تعرفه گمرکی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: بر اساس جزء ۱ بند (هـ) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ابلاغی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت مقرر شد تا نرخ ارز مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ETS) در روز اظهار و مطابق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی صورت پذیرد.

 

مرکز تجاری ایران در ارمنستان افتتاح می‌شود

حامد فروزان در نشست وبیناری با مدیر امور بین‌الملل وزارت کار و امور اجتماعی ارمنستان اظهار کرد: با هدف تبیین ظرفیت‌های دو طرف در حوزه‌های تولید و تجارت محصولات و خدمات، تفاهم‌نامه همکاری در این حوزه منعقد خواهد شد.


وی با اشاره به آماده‌سازی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان برای عرضه۹ توانمندی‌های دانش‌بنیان و دستاوردهای تعاونی‌های شاخص، گفت: این پتانسیل ارزشمند در سفر جناب آقای دکتر عبدالملکی به ایروان افتتاح می‌شود.


فروزان با تشریح کامل ظرفیت‌ها و شرح وظایف معاونت‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و مراکز اقتصادی زیرمجموعه وزارت مردم، از آمادگی راه اندازی مراکز آموزش مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای توسط اساتید ایرانی، مشاوره در حوزه بیمه‌ای و خدمات امور بازنشستگان و معلولان خبر داد.

 

«میناسیان» مدیر امور بین‌الملل وزارت کار و امور اجتماعی ارمنستان نیز در این نشست بیان کرد: با توجه به گستردگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایران، همکاری‌های طرفین می‌تواند بسیار اثربخش و مثبت باشد.


وی از پیشنهاد تأسیس مجموعه‌ای همسو با اهداف بهزیستی جهت ارائه خدمات به زنان و افراد بی سرپرست، معلولین و توانخواهان و همچنین راه‌اندازی مرکزی جهت آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای جوانان در ارمنستان استقبال کرد.

 

هیچ خودروی دارای کسری قطعه در پارکینگ‌های جانبی ایران‌خودرو نگه‌داری نمی‌شود

بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن رد هر گونه شائبه نگه‌داری خودرو‌های دارای کسری قطعه در پارکینگ‌های جانبی گفت: طبق رویه‌های جاری در ایران خودرو، همه خودرو‌های کف پارکینگ در محوطه اصلی سایت‌های تولیدی این شرکت در سطح کشور نگه‌داری و برای رفع کسری مجددا وارد خط تولید شده و با نظارت کامل کیفی تکمیل و تجاری‌سازی می‌شوند و هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر انتقال خودرو‌های دارای کسری قطعه به پارکینگ جانبی به پلیس راهور ارایه نشده است.

 
وی تأکید کرد: ایجاد شبهه تخلیه پارکینگ مرکزی ایران خودرو در روز سیزدهم فروردین ماه و انتقال خودرو‌های دارای کسری قطعه به پارکینگ‌های جانبی بی پایه است. 
 
سخنگوی گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه کارگران این شرکت با همراهی تأمین کنندگان توانسته‌اند در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ تکمیل و تجاری سازی خودرو‌های دارای کسری را سرعت بخشند، گفت: فقط در روز سیزدهم فروردین ماه حدود ۴۵۰۰ دستگاه خودرو تکمیل و آماده عرضه به مشتریان شده است، ضمن آنکه با تسریع در فرآیند حمل و تحویل، توانسته‌ایم هم زمان با تعطیلات و در بازه زمانی ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۳ فروردین ماه امسال ۲۰ هزار دستگاه خودرو را حمل و تحویل مشتریان دهیم. 
 
رحمانی، کاهش تعداد تعهدات معوق را یکی از دستاورد‌های اخیر ایران خودرو برشمرد و گفت: این تعداد از ۲۵ هزار دستگاه در اوایل بهمن ماه به ۱۵ هزار دستگاه در ۱۴ فروردین ماه کاهش یافته است. 
 
وی افزود: در همین حال با تسریع در روند تکمیل خودرو‌های ناقص، تعداد عرضه به بازار افزایش یافته است، به گونه‌ای که حمل و تحویل خودرو در دو ماهه پایانی سال گذشته، نسبت به ۱۰ ماهه قبل از آن به میزان ۱۷ درصد رشد داشته است که این میزان افزایش عرضه، بر خلاف سنوات گذشته مانع افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در بازار شد و در برخی محصولات کاهش قیمت نیز رقم خورد. 
 
رحمانی گفت: تعداد خودرو‌های کف پارکینگ در اوایل بهمن ماه سال گذشته بیش از ۸۰ هزار دستگاه بود که در حال حاضر کاهش چشم‌گیری یافته است. 
 
 
 
 
همزمان با سفر «هومن رازدار»، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی کشورمان به روسیه و در دیدار با مدیرعامل مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی اکسپوسنتر مسکو، نخستین تفاهمنامه در حوزه صنعت نمایشگاهی بین ایران و روسیه به امضا رسید تا هر دو کشور بتوانند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر را بهتر معرفی کنند.

در این دیدار و پس از عقد تفاهمنامه همکاری، «الکسی ویالکین» مدیرعامل اکسپوسنتر مسکو گفت: براساس این تفاهم‌نامه، از این به بعد شاهد حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در مجموعه اکسپوسنتر روسیه خواهیم بود.

وی با اشاره به دیگر بندهای این تفاهم‌نامه افزود: همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک و عرضه محصولات دانش‌بنیان و نوآورانه، توافقات خوبی به دست آمد.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز این تفاهمنامه را نخستین و مهمترین تفاهم‌نامه بین شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و مجموعه اکسپوسنتر مسکو خواند و تاکید کرد: اکسپوسنتر مسکو و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین متولیان نمایشگاهی منطقه هستند.

رازدار با اشاره به نقش و اهمیت مجموعه‌های نمایشگاهی دو کشور در معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل افزود: تبادل و تهاتر فضای نمایشگاهی و همکاری‌های منسجم، مهم‌ترین موضوعات تفاهم شده است که به زودی اجرایی خواهد شد.

 

مشکلی در تامین برق با وجود پدیده گرد و غبار نیست

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران شب گذشته (جمعه ۱۹ فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به پدیده گرد و غبار و تاثیر آن بر شبکه برق گفت: این شبکه در شرایط پایداری است و مشکلی در تامین برق نیست.


وی با بیان اینکه در طراحی شبکه برق، موارد لازم پیش بینی می شود، افزود: در طراحی شبکه برق به این نکته توجه می شود که در صورتی که گرد و غبارها از میزانی افزایش پیدا کند شبکه تاب آوری لازم را داشته باشد. در استان هایی که در معرض گرد و غبار هستند و از نظر رطوبتی و شرجی بودن شرایطی دارند که امکان دارد عایق هایی که استفاده می کنیم در شبکه برق به صورت رسانه عمل کنند .

 

رجبی مشهدی اضافه کرد: توانستیم در این چند سال اخیر تعداد زیادی از مقره ها را تعویض کنیم و یا اینکه از پوشش هایی استفاده کنیم که آبگریز باشند.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره اینکه آیا مشترکان برق خانگی یا صنعتی باید در این شرایط تمهیداتی بیاندیشند؟ گفت: خیر، لازم نیست.

 

 
کد خبر 1163873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha