جهان، انسان و قرآن تجلی هنر خداوند است

آیت الله عابدینی گفت: در حقیقت قرآن بزرگ ‌ترین هنر عالم است، انسان بزرگ ‌ترین هنر است و جهان، انسان و قرآن تجلی هنر خدا هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در دیدار با اعضای بسیج هنرمندان اظهار کرد: ایام خیر، برکت، رحمت الهی، ماه فضیلت، ماه ضیافت، ماه عظمت، کرامت، رمضان‌المبارک را تبریک عرض می‌کنم.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در قرآن اصرار دارد هر مسئله‌ ای را به توحید ختم کند، برای مثال می‌گوید ولی شما پیغمبر است، ولی شما امیرالمومنین و اولاد امیرالمومنین هستند، همه این موارد را می‌گوید و اهمیت ولایت آنها را هم بیان می‌کند، اما در نهایت می‌گوید بدانید هر چه ولایت است متعلق به خداست، پیغمبر و امام مجرای ولایت الهی هستند، منشا نیستند، این یعنی ولایت را توحیدی می‌کند.

 

وی عنوان کرد: خداوند متعال در چند جای قرآن فرموده هر چه عزت است فقط متعلق به خداست، در واقع عزت خداست که به پیغمبر سرایت کرده است و چون پیغمبر خداست صاحب عزت است، علی (ع) و اولاد او به دلیل اینکه به خدا متصل هستند عزیز هستند، یعنی خدا این را به توحید ختم می‌کند.

 

آیت الله عابدینی تصریح کرد: خداوند در بسیاری از جاها از قوت سخن گفته است، اما در جاهای دیگری برای اینکه ما اشتباه نکنیم و از توحید فاصله نگیریم فرمود «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً»، یعنی همه قوت ‌ها متعلق به خداست، در رابطه با شفاعت و بسیاری از موضوعات دیگر هم می‌توان این معنا را در قرآن دید.

 

وی تاکید کرد: بدانیم که هنر، آفریده خدا و مهندسی الهی است، بنابراین هنر از هر کجا سر زد باید بدانیم که به خدا بر می ‌گردد، هر چه هنر است متعلق به خداست، هنر ما این است که هنر خدا را کشف و درک می‌کنیم، هنر خدا را تدبر کرده و پیدا کنیم و توجه ما را جلب کند.

 

نماینده ولی فقیه در قزوین اضافه کرد: امام‌ حسین (ع) هنر خداست، اما مگر همه می ‌فهمند امام‌ حسین (ع) کیست، قرآن هنر برجسته خداوند متعال در این عالم است، اما چه کسانی این را می‌ فهمند، آن‌هایی که وقتی پیغمبر قرآن می ‌خواند سرشان را بر می‌گرداندند بویی از هنر نبرده بودند، اما مومنین این هنر را می‌فهمیدند.

 

وی اعلام کرد: در حقیقت قرآن بزرگ ‌ترین هنر عالم است، انسان بزرگ ‌ترین هنر است، اگر این‌گونه نبود خداوند سبحان نمی‌ فرمود فتبارک الله احسن‌الخالقین، خدا به خودش تبریک گفت زمانی که روح در انسان دمیده شد و این موجود هنرمندانه و با تجلی هنر الهی پا به میدان گذاشت، جهان، انسان و قرآن تجلی هنر خدا هستند.

 

آیت الله عابدینی توضیح داد: افرادی در این عالم آمدند که جلوه‌های هنر به معنای حقیقی و فوق ‌العاده بودند، تمام انبیا تجلی هنر خدا هستند، نحوه زندگی آنها و استفاده‌ای که از عمر خود کردند و استفاده‌ای که به آدم‌ها رساندند، ائمه اطهار تجلی هنر خدا هستند، گاهی حتی خودشان کمک کرده‌اند که ما آنها را بشناسیم، برای مثال امیرالمؤمنین (ع) راجع به شخصیت خودشان فرمودند من کوهی سر به فلک کشیده هستم که از دامنه ‌های من سیل‌ها و رودها جاری است.

 

وی تأکید کرد: اینکه حضرت می‌فرمایند از دامنه‌های من سیل جاری است، می‌دانید که چشمه‌ها به هم می‌پیوندند و نهر می‌شوند، نهرها به هم می‌پیوندند رودی را تشکیل می ‌دهند، این رودهای کوچک کم‌کم به رودهای خیلی بزرگ تبدیل می‌شوند، همچنین می‌بینیم تمدن‌های بشری همیشه کنار رودخانه‌های بزرگ شکل گرفته‌اند، در حقیقت امیرالمؤمنین(ع) می‌خواهند به ما بگویند آن چیزی که به نام تمدن در کنار رودخانه‌ها شکل گرفت تمدن انسانی نبود، بلکه تمدن سنگ و آجر و تمدن مادی انسانی بود، حضرت علی (ع) می‌خواهند به ما یاد بدهند که تمدن انسانی حقیقی، تمدن کرامت انسانی، تمدن عدالت انسانی، فقط و فقط در کنار رود معارف علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) شکل می‌گیرد.

 

وی گفت: اینها چشمه هستند، چقدر از این چشمه‌ها از وجود امیرالمؤمنین (ع) جوشیده است، این چشمه‌ها که به هم بپیوندند نهر و رود می‌شوند، تمدنی که با این چشمه‌ها ساخته می‌شود و آدم‌هایی که با این چشمه‌ها تربیت می‌شوند و بر اساس اینها جان می‌گیرند و با تغذیه از این چشمه‌ها رشد می‌کنند، اینها تمدن‌سازانی می‌شوند که رهبر فرزانه انقلاب همواره ساختن آن تمدن را به ما توصیه می‌فرماید.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطر نشان کرد: امثال شهید آوینی جلوه‌های هنر بودند، زندگی، شجاعت و کرامت انسانی آن‌ها، درک دقیق و بصیرت آنها از آنان هنرمند ساخت.

 

وی یادآور شد: سرمایه‌های هنری به واسطه هنرمندان باید به مردم معرفی شوند، یعنی هنرمندان حلقه اتصال مردم و سرمایه‌های هنری هستند.

 

کد خبر 1164276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha