تعالیم دینی از جنس سلبی، ترک کردن و انذار است

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: بیشتر موعظات و تعالیم دینی از جنس سلبی، ترک کردن و انذار است تا انسان بتواند به خداوند متعال وصل شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد اخلاق در امامزاده صالح (ع) سخنرانی پرداخته و  گفت: تعالیم و موعظه های دینی برای انسانها غالبا سلبی هستند چراکه رویکردهای تربیتی دین به سمت قطع کردن و نهی کردن حرکت می کنند. 

 

استاد اخلاق با استناد به قرآن کریم ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) دارای انذار و بشارت بود اما انذار مقدم بر مبشر بودن رسول خدا (ص) هست. در واقع انسان نیاز به توصیه های وصل و عاشق شدن ندارد اینها در وجود همه انسان ها هست اما فقط با ترک کردن کفر و غیره آنها به سمت انسان حرکت می کنند.


حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: در واقع مسیر همانند گشتن و پیدا کردن گنج است تا بتوان به سرچشمه زلال الهی رسید به همین دلیل بیشتر موعظات و تعالیم دینی از جنس سلبی، ترک کردن و انذار است.

 

استاد حوزه علمیه در خصوص ایمان افزود: در واقع ایمان قبل از اینکه بخواهد انسان را به خدا وصل کند او را از غیر خدا می ترساند چراکه دعوت به ایمان مقدمه اش باید دعوت به پرهیز از کفر است. به همین دلیل برای آغاز و تقویت ایمان باید سراغ پرهیز از کفر رفت.


وی ادامه داد: انسان باید در فضای ناامن و بلا قرار بگیرید در آن زمان از همه کس و هم چیز ناامید می شود و مخلصانه خدا را صدا می کند. بریدن از غیر خدا مقدم بر وصل پروردگار عالم است. البته مسیر میانبرش اهل بیت (ع) هستند اما باید این پروسه برای انسانها طی شود مگر نه ابلیس آنها را از بهشت معنوی اخراج می کند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان در خصوص گرایش مردم به اهل بیت (ع) مخصوصا در واقعه عاشورا افزود: مظلومیت اهل بیت (ع) سبب این گرایش شده است چراکه دشمنان به آنها ظلم کردند و در این جریان ترک غیر خدا مقدمه ایمان به پروردگار عالم شد.

 

وی با استناد به قرآن کریم ادامه داد: افرادی که به دیگر دین‌ها معتقد بودند کبر ورزیدند و به دین اسلام ایمان نیاوردند، این افراد هر چقدر که مومن در دین و مذهبشان باشند اما برده استکبار جهانی و طاغوت هستند. پروردگار عالم پشتیبان انسانهایی است که از او امنیت درخواست کنند.

 


وی در پایان با استناد به روایتی از امام محمد باقر (ع) خاطر نشان کرد: بنی امیه به مردم ایمان را یاد دادند اما از کفر به طاغوت هیچ آموزشی به مردم ندادند به همین خاطر ابا عبدالله الحسین (ع) به دستور یزید به شهادت رسید و واقعه عاشورا رقم خورد. بنابراین باید با انسانهایی که دچار گناه می شوند مهربان رفتار کرد تا مومن به طاغوت و غرب زدها نشوند.

کد خبر 1165073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha