برگزاری نمایشگاه کتاب رمضانی در صحن مساجد ترکیه

نمایشگاه ۱۸ روزه کتاب که توسط رئیس جمهوری ترکیه افتتاح شد، با هدف ترویج عشق به کتاب در صحن مساجد واقع در آنکارا و استانبول راه اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « trtworld»،نمایشگاه 18 روزه کتاب که توسط «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه افتتاح شد، با هدف ترویج عشق به کتاب و نزدیک کردن ناشر، نویسنده و خواننده در کنار هم راه اندازی شده است.

هر ماه رمضان، نمایشگاه کتاب در استانبول و آنکارا برگزار می‌شود که میزبان صدها ناشر است و نویسندگان و دانشمندان مشهور را در زمینه‌های مختلف از جمله ادبیات، هنر و فرهنگ اسلامی به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه کتاب و فرهنگ که برای سی و نهمین بار توسط بنیاد ترکیه دیانت برگزار شد، در سه مکان مختلف افتتاح شد: دو نمایشگاه در استانبول و یکی در آنکارا. این مراسم بین 9 تا 27 آوریل در حیاط مسجد «احمد حمدی » و حیاط مسجد «چاملیکا» در آنکارا و مسجد فاتح در استانبول برگزار می شود.

این نمایشگاه در سال های 2020 و 2021 به دلیل همه گیری کرونا به حالت تعلیق درآمد.

با مشارکت بیش از 100 ناشر در فضایی بسته به مساحت تقریبی 2500 متر مربع، این مکان به محلی برای فعالیت های فرهنگی مختلف و همچنین برنامه های گفتگو شده است.

این نمایشگاه امسال برای اولین بار فضای ویژه ای را به نشریات و ناشران خارجی زبان اختصاص داده است و شهرت بین المللی به دست آورده است.

رجب طیب اردوغان در مراسم افتتاحیه مسجد چاملیکا در استانبول سخنرانی کرد.

اردوغان گفت: خوشحالم که نمایشگاه‌های ما که دو سال است به دلیل همه‌گیری به حالت تعلیق درآمده‌اند، امسال دوباره شروع به کار کردند.

وی افزود: تمدن ما بر اساس دستور «بخوان ای پیامبر بنام پروردگارت که آفرید» بنا شده است. ما فرهنگی داریم که قرآن را بر همه چیز برتری می دهد.

اردوغان گفت کتابخوانی غریزه طبیعی هر مسلمان است و تاریخ گواه آن است.هیچ چیز طبیعی تر از این نیست که اعضای چنین تمدنی عاشق کتاب باشند. در تاریخ ما نام‌هایی مانند ابن سینا و مانند غزالی وجود دارد که نزدیک به 500 اثر را در زندگی 50-60 ساله خود برجای گذاشته اند و ارزش یک عمر را دارد که حتی آنهایی را که تا به حال باقی مانده‌اند به درستی بخوانیم و بفهمیم.

وی افزود: امروز قلم از شمشیر نیرومندتر است و این نشان‌دهنده اهمیتی است که نیاکان ما برای خواندن و نوشتن قائل بودند .

اولین نمایشگاه در سال 1983 در آنکارا برگزار شد و سال های  بعد این نمایشگاه ها در آنکارا و استانبول برگزار شدند.

در حالی که نمایشگاه‌های کتاب و فرهنگ معمولا از روز اول ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، در سال‌های اخیر بنا به درخواست مؤسسات انتشاراتی از اواسط ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا شب قدر ادامه دارد.

کد خبر 1165555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha