نویسنده و هنرمند انقلابی باید از نظر تخصص در قله باشد/ داستان در معرفی انقلاب پیشروست

محبوبی با بیان اینکه نویسنده و هنرمند انقلابی باید متخصص و اهل فن باشد، گفت: چالش هایی مانند تفاوت زبان و تحریم ها موجب شده نتوانیم آن طور که شایسته است انقلاب را به جهانیان معرفی کنیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: پس از شهادت سید مرتضی آوینی در بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.حوره هنری از 20 تا 27 فروردین را «هفته هنر انقلاب اسلامی» نامید که هر سال برنامه های مختلف و متنوع هنری و ادبی در این هفته برگزار می کند. به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی گفتگویی با «مجید محبوبی» ترتیب دادیم. وی نویسنده و مدرس داستان نویسی است. تربت و دریا، آینه اخلاص، مهربانترین، روح اخلاص، آفتاب حکمت، هدیه، فرزند کعبه و ملاقات در شب مهتابی از جمله کتابهای این نویسنده است. متن گفتگو با محبوبی بدین شرح است:

 

نویسنده و هنرمند انقلابی چه ویژگی هایی دارد؟

مهمترین ویژگی یک نویسنده و هنرمند انقلابی این است که اعتقاد به ارزش های انقلابی دارد و خودش را ملزم می داند که مدافع این ارزش ها باشد. مسئله دیگر تخصص است. یک نویسنده و هنرمند انقلابی در حوزه خود از نظر تخصصی باید در قله باشد و بتواند بهترین آثار را در زمینه انقلاب و آرمان هایش تولید کند. ما متخصص نیمه کاره نداریم. نویسنده و هنرمند انقلابی باید از تخصص صددرصدی برخوردار باشد.

 

نویسنده و هنرمند انقلابی چه نقشی در جهانی شدن انقلاب و ارزش های انقلابی دارد؟

اگر نویسنده و هنرمندی پایبند به ارزش های انقلاب اسلامی باشد و از طرفی صاحب نظر و متخصص باشد، می تواند انقلاب و پیام های انقلاب را به جهانیان عرضه کند. شرط اینکه انقلاب و ارزش های انقلابی جهانی شود، این است که کسانی که اهل فن و متخصص هستند، این کار را انجام دهند.

 

در کدام یک از قالب های هنری انقلاب اسلامی به خوبی به جهانیان معرفی شده است؟

به نظرم بعد از گذشت 40 سال و اندی باید پژوهشی صورت گیرد که ما در عرصه های هنری و ادبی برای معرفی انقلاب چه اقداماتی انجام دادیم. به نظر بنده متاسفانه آثار ادبی و هنری ما در زمینه معرفی انقلاب آنچنان که باید و شاید جهانی نشده است. در این زمینه عقب هستیم. مسئله تقصیر ما نیست، شرایط دست به دست هم داده که نتوانیم انقلاب و ارزش های آن را به جهانیان معرفی کنیم.

 

چه عواملی باعث شده که در این زمینه آن طور که بایسته و شایسته است کاری انجام نشده است؟

فاکتورهای زیادی در این زمینه اثرگذار است. مسئله زبان، خصومت های بین المللی و تحریم ها باعث شده که نتوانیم خیلی خوب و آن طور که شایسته است انقلاب و آرمان هایش را به جهانیان معرفی کنیم اما به نظرم آینده روشن است. سه دهه است که در زمینه داستان خوب عمل شده است. در زمینه شعر نیز آثار خوبی تولید شده است. انتظار می رود که در دهه های آینده نام آورانی داشته باشیم که حتی مثل سعدی و حافظ در سطح بین المللی مطرح شوند و بدرخشند. می بینید که حافظ، سعدی و مولانا در سطح بین الملل شناخته شده اند و ما دیگر افرادی مثل آنها را نداریم. کلیات سعدی، مثنوی معنوی و دیوان غزلیات شمس به تمام زبان ها ترجمه شده است و همه جهان با آنها آشنا هستند. در عصر معاصر کتاب هایی نداریم که این طور شناخته شده باشند. ممکن است کتابی تنها به چند زبان ترجمه شده باشد.

 

در کدام یک از قالب های ادبی، انقلاب اسلامی بهتر به جوانان معرفی شده است؟

به نظر بنده در این زمینه داستان پیشروست. می توان گفت که داستان در زمینه معرفی انقلاب به نسل جوان از همه ژانرها جلوتر است و جوانان توانسته اند با داستان ارتباط بهتری برقرار کنند. از طرفی داستان جذابیت زیادی هم برای قشر جوان دارد. شعر هم ژانر جذابی است اما داستان با همه ارتباط برقرار می کند. شعر لایه لایه است و برخی افراد نمی توانند با شعر ارتباط برقرار کنند.

 

برای اینکه انقلاب اسلامی و آرمان های آن در قالب های ادبی و هنری به خوبی معرفی شود چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

به نظر بنده در درجه اول باید از هنرمندان و نویسندگان حمایت شود؛ به عنوان مثال نویسنده ای که می خواهد از انقلاب بنویسد، نباید دغدغه مالی داشته باشد هرچند نویسندگانی هم هستند که مشکلات و دغدغه های مالی زیادی دارند و قلم می زنند اما وقتی دغدغه مالی وجود نداشته باشد، نویسنده بهتر و راحت تر می تواند قلم بزند و اثر بهتری تولید کند. از طرفی حمایت از نویسندگان و هنرمندان باعث می شود که آثاری با کیفیت بالاتر تولید شود و پیشرفت سریع تر صورت گیرد. مسئله دیگر این است که باید بستری برای کشف استعدادهای جوان فراهم شود. در حال حاضر استعدادهای خوبی در شهرستان ها وجود دارد اما بسیاری از آنها مغفول مانده اند. مرکزی مانند حوزه هنری که در تهران است و فعالیت های خوبی در زمینه استعدادیابی جوانان می کند. همه شهرها حوزه هنری ندارد و در برخی از شهرستان ها حوزه هنری خیلی فعال نیست. اگر حوزه هنری در تمام شهرها به وجود بیاید و فعال باشد، می تواند در کشف استعدادها و تقویت استعدادها موثر باشد. از طرفی مجلات را باید رونق دهند تا اهالی قلم بتوانند آزمون و خطا کنند، بعد از کسب تجربه به عرصه بیایند و خود را نشان دهند. به هر حال مسئولان فرهنگی باید با برنامه ریزی دقیق امکانات لازم را برای هنرمندان و همچنین نویسندگان فراهم کنند تا آنها بتوانند آثاری شایسته در زمینه انقلاب اسلامی به جامعه ارایه کنند.

 

 

کد خبر 1165564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha