مدارا با مردم را از رسول خدا(ص) بياموزيم

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) بیش از همه دلسوز مردم بود، گفت: مدارا با مردم را از رسول خدا(ص) بياموزيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز (۲۴فروردین) در جلسه تفسیر موضوعی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان با اشاره به دو کتاب از آثار حضرت امام خمینی (ره)، اظهار کرد: نکته اول از صفحه ۱۹۲ و ۱۹۳ کتاب آداب الصلاه  گفته شده که مفسر واقعی کسی نیست که فقط شان نزول را بیان کند بلکه باید هدف و مقصد نزول را انتقال دهد، پس مقاصد کتاب باید توسط مفسر جهت راهنمایی به طریق سلوک معنویت و انسانیت تشریح شود‌.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: در مورد جمله (بسم الله الرحمن الرحیم) ما توضیحات واژگانی را بیان کردیم ولی اینکه مقصد چیست باید بیان شود و مهم است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: نکته دوم از کتاب (شرح حدیث جنود عقل و جهل)، این است که حضرت امام ضمن شرح این حدیث در صفحه ۲۳۲ تا ۲۳۵ به نقش رحمت و رافت در نظام هستی چه نظام تکوین و چه نظام تشریع اشاره کردند، فرمودند آنچه ما از مظاهر رحمت نسبت به هم و حتی حیوانات می‌بینیم یک رحمت از آن صد رحمت است، مابقی برای روز قیامت است که مظاهر و تجلیات رحمت خداوند در آن روز زیاد است.

 

وی گفت: خداوند رحمت را در وجود مخلوقات قرار داده و مصداق‌هایی همچون؛ حفظ عائله انسانی و حیوانی، رافت یک حاکم، تلاش طاقت‌فرسای معلمان روحانی و انبیای الهی برای هدایت و خوشبختی نوع خود، نزول وحی و کتاب شریف صورت رافت و رحمت الهی در عالم ملک است، حدود و قصاص حقیقت رحمت است که در صورت غضب و انتقام جلوه نموده بلکه جهنم رحمتی درصورت غضب است.

 

امام جمعه ساری ادامه داد: بسط بساط وجود و هستی و خلقت نیز براساس رحمت است، رحمت خدای رحیم اجازه نمی‌دهد که ایجاد موجودات نکند، گفته‌اند وجود با بسم الله الرحمن الرحیم نشات گرفته و این نام سرچشمه ایجاد هستی شده است.

 

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) بیش از همه دلسوز مردم بود، گفت: در سوره توبه که غضبی‌ترین سوره است بیان شده که چیزی که مردم را به دردسر می‌اندازد برایش گران تمام می‌شود او نسبت به انسان‌ها حریص است آن هم از نوع حرص نجات انسان که بسیار چیز خوبی است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی اذعان کرد: خدای بزرگ بسم الله را آغاز هر سوره قرار داد تا دل‌ها را جذب کند، بنابراین خداوند با یک اسم اعظم (الله) با دو صفت (رحمن و رحیم ) میخواهد به ما این درس را بدهد که مفسر باید به مقصد و هدف نزول آیه توجه کرده و آن را بیان کند‌.

کد خبر 1165706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha