تولید مبتنی بر دانش باید جایگزین اقتصاد تک‌محصولی شود

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آل هاشم گفت: تکیه ‌بر اقتصاد تک‌محصولی و سنتی به همراه تهدیدها و تحریم‌ها موجب راکد ماندن تولید صنایع داخلی و مهاجرت نخبگان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» روز پنجشنبه در نشست طرح جامع اشتغال دانش‌بنیان در دانشگاه تبریز اظهار داشت: لازمه تحقق شعار سال تقویت کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان، واگذاری تصدی‌گری تولید به شرکت‌های دانش‌بنیان از طرف بخش دولتی و خصوصی، فرا قوه‌ای بودن شعار سال و ضرورت تصویب قوانین و راهکارهای مناسب در قوه مقننه و تشکیل دادسراهای تخصصی در خصوص مسائل دانش‌بنیان است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه تولید مبتنی بر دانش و اشتغال‌آفرینی باید جایگزین اقتصاد تک‌محصولی شود، اظهار کرد: تکیه ‌بر اقتصاد تک‌محصولی و سنتی به همراه تهدیدها و تحریم‌ها موجب راکد ماندن تولید صنایع داخلی و مهاجرت نخبگان می شود. 

وی خاطرنشان کرد: پایین بودن سهم دانش‌بنیان‌ها در درآمد ناخالص ملی کشور، وجود نیروی انسانی غیرمتخصص در بخش‌های مختلف، ضعف در حکمرانی دستگاهی و استفاده از دانش نوین مدیریت اقتصادی کلان در کشور، فقدان سامانه جامع اطلاعات نیازها و توانمندی‌ها، بروکراسی پیچیده از موانع مهم توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم بهبود سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، طراحی برنامه‌های متناسب یک یا چندساله، ایجاد سامانه‌های منسجم و چابک از تولید تا توزیع و مصرف، تهیه بانک اطلاعاتی نیازهای اقتصادی کشور را از راهکارهای بهبود شرایط اقتصادی کشور برشمرد.

امام جمعه تبریز بر ضرورت رفع موانع، توسعه صندوق‌های حمایت تخصصی، فعال کردن شتاب‌دهنده‌ها، توجه به سهم تعاونی‌ها در بخش تولید، بهره‌گیری از نیروی جوان و دانشگاهی، ترویج فرهنگ مصرف تولیدات داخلی و جلوگیری از خام‌فروشی و قاچاق کالا، حذف واسطه‌ها و جلوگیری از گرانی کاذب تأکید کرد.

کد خبر 1166264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha