امر به معروف و نهی از منکر تنها راه نجات انسان هاست

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: تنها راه نجات انسان ها همانا طرح امر به معروف و نهی از منکر است زیرا قدرت را در بین مردم پخش می کند و مردم فعال در کنترل قدرت هستند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در شبکه افق سخنرانی پرداخته و در خصوص تعریف انسان به زندگی خوب و رسیدن به آرزو و زندگی عالی گفت: انسان با شکوفایی استعدادهایش می تواند به عالیترین فهم و قدرت در وجود خود دست پیدا کند و به تمامی خواسته های خود برسد.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در کشورهای غربی به انسانها اجازه رسیدن به شکوفایی استعدادها و خواسته های آنها را نمی دهند و آنها را در حد برطرف کردن خواسته های اولیه نگه می دارند. حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در خصوص تعریف بعثت پیامبران الهی برای انسانها گفت: پیامبران برای شکوفایی انسان و رسیدن به خواسته ها و آرزوهایشان بدون مزاحمت برای دیگران مبعوث شده اند. چراکه برای شکوفایی خواسته های انسان باید تلاش شود.

 

استاد حوزه علمیه افزود: البته زندگی خوب با قید عدم مزاحمت برای دیگران مدنظر است در واقع پیغمبران الهی برای خواسته های انسانی برنامه ریزی کرده اند که برای تحقق این وضع مردم نباید قدرت را به کسی اعطا کنند تا به آنها ظلم و جور کنند.


وی ادامه داد: یکی از محوری‌ترین شکوفایی استعدادها برای رسیدن به خدا محوری و مقرب شدن در نزد پروردگار عالم است. خدا را بدون این نمی توان تعریف کرد در واقع پیامبران برای زندگی خوب انسانها مبعوث شده اند. 

 

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: انسانها نباید اجازه بدهند تا باندهای قدرت و ثروت بر آنها مسلط شوند به همین دلیل نباید ظلم پذیر باشند چراکه تنها راه نجات انسان ها همانا طرح امر به معروف و نهی از منکر است زیرا امر به معروف و نهی از منکر قدرت را بین مردم پخش می کند و آنها فعال در کنترل قدرت هستند.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دولت اسلامی تا به حال خوب عمل کرده است اما باید قدرت را در بین مردم پخش کند ساختار درست زمینه رانت خواری و فساد را فراهم نمی کند. مردمی کردن قدرت امر به معروف و نهی از منکر سبب رشد استعدادهای آنها می شود. در واقع امر به معروف و نهی از منکر سیستمی که مردم بتوانند جلوی ظلم را بگیرند تا بتوانند به خواسته ها و آرزوهایشان برسند.


وی در پایان با اشاره به سخنان بنیانگذار انقلاب امام راه حل (ره) خاطرنشان کرد: خداوند متعال از امر به معروف و نهی از منکر شروع کرده است. به همین دلیل نخستین واجب به شمار می رود زیرا تمامی واجبات از آسان تا مشکل را در جامعه همانند دعوت به دین مبین اسلام، بازگرداندن حقوق ستمدیدگان، مخالفت با ستمگران و غیره در اسلام را در بر می گیرد.

کد خبر 1166621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha