«جشنواره آوای نور» همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن برگزار می شود

قربانی از برگزاری «جشنواره آوای نور» ویژه گروهای تواشیح و مدیحه سرایی سراسر کشور خبر داد که همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن برگزار می شود.

دکتر «رحیم قربانی»در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص بخش آواها و نغمات قرآنی در نمایشگاه قرآن گفت: پس از واقعه ای که برای هنرمندبرجسته قرآنی حسن صفری افتاد که در عرصه تواشیح و نغمات دینی سال ها تلاش زیادی کردند و به دیار باقی شتافتند، پیشنهاد بر این  شد که امسال یادبودی برای ایشان در نمایشگاه قرآن برگزار شود. بر همین اساس مقرر شد یک جشنواره ویژه ای برای گروه های همخوانی و تواشیح کشور برگزار شود که این پیشنهاد به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شد و آنها نیز پذیرفتند لذا با توجه به طرحی که ارایه شده بود، مقرر شد جشنواره ای تحت عنوان «جشنواره آوای نور» ویژه گروه همخوانی و تواشیح برگزار شود.

 

مدیر بخش آواها و نغمات قرآنی نمایشگاه قرآن تصریح کرد: این جشنواره در دو بخش یکی با موضوع قرآن، ادعیه و مناجات و دیگری مناسبت های ویژه ماه مبارک رمضان از جمله امام علی (ع)، امام حسن (ع) و حضرت خدیجه (س) برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: هم اکنون به گروه های تواشیح کشور فراخوان شده است و علاقه مندان می توانند تا 31 فروردین ماه آثار خود را ارسال کنند.

 

قربانی در ادامه افزود: بر همین اساس فرصتی در حین نمایشگاه پیش آمده است که برای اولین بار بخش آواها و نغمات قرآنی مطرح می شود و مقرر شد امسال اولین بار این بخش شروع به کار کند. در صورت پشتیبانی لازم معاونت قرآن و عترت هم این جشنواره ادامه دار خواهد بود و هم به موضوع گروه های تواشیح در نمایشگاه بیشتر پرداخته می شود. نقطه نظرات و آسیب شناسی  هایی که توسط برخی از گروه ها در غرفه صورت می گیرد برای ارتقای وضعیت گروه های تواشیح و مدیحه سرایی تاثیرگذار است.

 

مدیر بخش آواها و نغمات قرآنی نمایشگاه قرآن تصریح کرد: در صورتی که امکان داشته باشد برای معرفی هنرمندان عرصه نغمات دینی از جمله حسن صفری که هم قاری و معلم قرآن بودند و هم هنرمند برجسته نغمات دینی، یادبودی برگزار خواهد شد.

 

وی گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن فرصتی فراهم کرد تا غرفه ای برای گروه های تواشیح کشور اختصاص و به مسایل و مشکلات این گروه ها در آنجا پرداخته شود و از طرفی هم یک جشنواره ویژه ای به غیر از مسابقاتی که چهارچوب های بسیار سختی در مسابقات اوقاف دارند، همه گروه های تواشیح بتوانند شرکت کنند. به نظر می رسد که زمینه مساعدی برای ارتقای وضعیت گروه های تواشیح و آن ایده ها و طرح هایی که جهت ارتقا جمع آوری می شود را شاهد باشیم.

 

وی در خصوص ضرورت نامگذاری شعار امسال نمایشگاه قرآن مبنی بر قرآن کتاب امید و آرامش است، اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین چیزی که عموم مردم ما به آن نیاز دارند، امید و آرامش است. با توجه به توطئه های مختلف چه داخلی و چه خارجی که بر روی دو موضوع ناامید کردن و سلب آرامش اجتماعی متمرکز شدند لذا یکی از بهترین شیوه هایی که از پایه و اساس در هر فردی تاثیرگذار است، روی آوری به معنویت می باشد.

 

قربانی گفت: وقتی فردی از پایه و اساس اعتقادی مانوس با معنویت شود، عموما آرامشی در او ایجاد خواهد شد و قرآن بهترین کتاب و وسیله ای است که در عصر امروز نه تنها برای مردم ایران بلکه برای کل مردم جهان امیدبخش است. آرامشی که خود قرآن بارها به آن اشاره نموده لذا شعار امسال بهانه ای است که به این بعد از قرآن بیشتر توجه داشته باشیم و ارتباط خود را با قرآن بیشتر و مستمر کنیم.

 

کد خبر 1166658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha