ریشه‌ها و پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین بررسی شد

نشست «بررسی ریشه‌ها و پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سهیلی مقدم در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمهدی سهیلی مقدم» در نشست «بررسی ریشه‌ها و پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین» که از سوی دفتر بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: پس از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین تحلیل‌هایی از این جنگ صورت گرفت که بهترین تحلیل را رهبر معظم انقلاب مدظله العالی داشتند.

 

کارشناس ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به ماجرای سه خواهر برای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین، گفت: شوروی پس از فروپاشی به 15 کشور تقسیم شد و سه خواهر شامل سه کشور اسلاو یعنی روسیه، بلاروس و اوکراین هستند که خود این کشورها نیز از این واژه استفاده می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سهیلی مقدم که دکترای اقتصاد از دانشگاه فدرال روسیه را دارد، با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشورهای اسلاو، عنوان کرد: بین بلاروس و روسیه هیچ ویزایی صادر نمی‌شود و افراد می‌توانند تردد کنند، از لحاظ فرهنگی هم بسیار به هم نزدیک هستند.

 

این نویسنده و پژوهشگر دینی افزود: به طور کلی، بین روسیه، بلاروس و اوکراین قرابت نزدیکی وجود دارد و از نظر فرهنگی هم بسیار به هم شبیه هستند، همچنین رژیم بدون ویزا بین بلاروس و اوکراین وجود دارد. وقتی رابطه بین اوکراین و روسیه خراب شده بود، هنوز رژیم بدون ویزا بین بلاروس و اوکراین بود.

 

وی با بیان اینکه بلاروس به معنای روسیه سفید است و از لحاظ استراتژیک، اهمیت ویژه ای دارد، گفت: روسیه به هشت فدرال تقسیم شده و منطقه ای که درگیر جنگ است، فدرال جنوبی است. روس‌ها از منطقه بلاروس به جنگ با اوکراین رفتنند و تمرکز روسیه فقط بر شرق اوکراین است، اما روسیه هنوز نتوانسته منطقه شرق را بگیرد، چون اوکراین از قبل سرمایه گذاری نظامی عظیمی کرده بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سهیلی مقدم یادآور شد: در سال 2014، توافقنامه ای بین اوکراین، بلاروس، روسیه و کشورهای دیگر بسته می‌شود که به دنبال آن درگیری‌هایی در اوکراین صورت می‌گیرد، سال 2014 روسیه بارها به دولت‌های غربی به ویژه اوکراین اعلام می‌کند که این توافق نامه را عملی کنند.

 

وی ادامه داد: پس از آن درسال 2015 یک توافق جامع بسته می‌شود و که قرار شد انتخاباتی برگزار شود که خود مردم تصمیم بگیرند خودمختاری و یا ذیل اوکراین باشند؛ اما تجاوزات اوکراین در جمهوری خلق دونستک باعث کشته شدن 5 هزار و 59 نفر در آن سال‌ها شد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به کمک‌ها و حمایت‌های همه جانبه غرب از کشور اوکراین، گفت: اتفاقی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم برخی شرکت‌ها که هیچ ربطی به این جنگ ندارند، لوگوی خود را به پرچم اوکراین تغییر داده است و این حمایت اجباری از اوکراین است.

 

وی اضافه کرد: رئیس جمهور اوکراین جهت جذب نیروهای رزمی و نظامی از سراسر جهان اطلاعیه صادر کرد و در تهران هم منتشر شد؛ بعد از این اتفاق روسیه هم اعلام کرد هر که دوست دارد در جبهه ما بجنگد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سهیلی مقدم تصریح کرد: آنچه روسیه برای اتمام جنگ اعلام کرده این است که قانون اساسی اصلاح شود، پیوستن اوکراین به بلوک غرب باید رفع شود و یک منطقه بیطرف باشد، کریمه را به رسمیت بشناسد و رأی گیری توافق سال 2015 عملیاتی شود.

 

وی افزود: مذاکرات شروع شد، اما دور اول مذاکرات معلوم بود که جدی نیست، مذاکره کنندگان با لباس‌های غیررسمی حضور یافتند، اما نمایندگان روسیه چند ساعت قبل در مذاکره حضور داشتند. درطول این مدت، پنج دور مذاکره صورت گرفت و حتی در قالب ویدئو کنفرانس هم برگزار شد.

 

کارشناس ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه گسترش ناتو را می‌توان یکی از علل این جنگ نام برد، عنوان کرد: در این جنگ بیشترین آسیب را کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین خوردند و برنده جنگ هم آمریکا است.

 

وی با اشاره به تحریم‌های غرب نسبت به کشور روسیه، گفت: روسیه قبلا از ویزا و مسترکارت برای فعالیت‌های بانکی استفاده می‌کردند که پس از جنگ با اوکراین، فعالیت این کارت‌های بانکی توسط صادرکنندگان به تعلیق درآمد، البته روس‌ها چند سال پیش به سمت کارت میر رفتند و این کارت در سراسر روسیه و برخی کشورها استفاده شد، اما تحریم‌ها برای روسیه فاجعه بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سهیلی مقدم یادآور شد: ایران پس از انقلاب اسلامی با تحریم‌های زیادی مواجه شد، اما توانست با این تحریم‌ها کنار بیاید، اما تحریم‌های بانکی در همان روز اول علیه روسیه اعمال شد، روسیه در این مدت 5 هزار 500 تحریم شده و ایران از پیروزی انقلاب تا کنون بیش از سه هزار تحریم داشته است.

 

وی در ادامه بر لزوم تعامل مسئولان با کشورهای شرقی و استفاده از قدرت نرم مراکز علمی جهت مواجهه با کشورهای همسایه تأکید کرد.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در بسیاری از تحلیل‌ها نکته قابل توجهی وجود دارد که متأسفانه بخش عمده ای که از اطلاعات ما درباره اتفاقات بین روسیه و اوکراین، ترجمه شده از رسانه‌های غربی است و باعث شده فاصله ما از روس‌ها بیشتر شود.

 

وی با اشاره به اینکه موضع گیری شدید رسانه‌ها باعث شد که ما از اوضاع واقعی دور بمانیم، اظهار داشت: رسانه‌ها تأثیر بسیار زیادی در این جنگ داشتند، حتی رسانه‌های غربی بر رسانه‌های ما تأثیرگذار بودند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سهیلی مقدم ادامه داد: رسانه‌های غرب هجمه‌های عظیمی به روسیه داشتند و دارند و ما روسیه را از طریق رسانه‌های غربی می‌شناسیم.

 

وی اضافه کرد: روس‌ها در بحث رسانه کار کردند اما به رسانه‌های غربی نرسیدند و این نقطه ضعف برای روسیه و درسی برای ما است تا برای تقویت رسانه‌های خود و آمادگی جهت مواجهه با مسائل فرامنطقه ای و نفوذ در رسانه‌های بین المللی تلاش کنیم.

 

این نویسنده و پژوهشگر دینی با اشاره به هرم اهمیت رسانه، گفت: ما باید توجه ویژه ای به رسانه داشته باشیم، در رسانه‌ها نیز بازی‌های رایانه ای، شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و سینما به ترتیب بیشترین تأثیر و اهمیت را دارند.

 

وی یادآور شد: در این جنگ، دولت روسیه از چچن‌ها استفاده کرد، چون چچنی‌ها نزدیک و قرابتی با اوکراین ندارند؛ در چچن هنوز نهاد خانواده اهمیت دارد و مسائل مذهبی مورد توجه است که این مسئله برای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و  و دیگر مراکز فرهنگی و حوزوی بسیار با اهمیت است، زیرا طلاب  بین الملل در این کشورها بسیار می‌توانند تأثیرگذار باشند و حتی مانع جنگ شوند.

 

تهیه و تنظیم:‌ زهرا قربانی

کد خبر 1167621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha