طرح تشکیل سازمان مستقل مدیریت پسماند روی میز کار دولت و مجلس

دنیامالی با بیان اینکه طرح تشکیل سازمان مستقل مدیریت پسماند روی میز کار دولت و مجلس قرار دارد گفت: با همکاری نمایندگان استان‌های شمالی هزار میلیارد تومان برای حل معضل پسماند اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «احمد دنیامالی» شامگاه (پنجشنبه، ۱ اردیبهشت) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس برای حل مشکل مسکن قانونی را به تصویب رساند تا بر اساس آن سالی به طور متوسط یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود.

 

نماینده مردم شهرستان بندر انزلی در مجلس با بیان اینکه برای ساخت مسکن روستایی تسهیلات با سود پنج درصد در نظر گرفته شده است عنوان کرد: طبق برآوردهای انجام شده برای احداث هرساله یک میلیون واحد مسکونی در کشور به بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز است.

 

دنیا مالی اقدامات مجلس در تسهیل ساخت و ساز بومیان در روستاها را نیز برشمرد و تصریح کرد: مجلس روی تغییر کاربری و تجاوز به اموال عمومی و اراضی کشاورزی حساس است و کمک به روستائیان برای حل مشکل مسکن‌شان و ارائه تسهیلات تنها به این دست از متقاضیان در اولویت قرار دارد.

 

وی صدور مجوز ساخت و تجدید بنا در روستاها توسط بخشداری‌ها را از جمله اقداماتی که در راستای کاهش بروکراسی اداری اتخاذ شده خواند و گفت: این ساخت و تجدید بنا اگر در طرح هادی باشد هیچ مانعی ندارد و تنها مشکل ما فضاهایی است که خارج از طرح‌های هادی قرار دارند.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره مشکلات سراوان و اعتراضات مردم به ادامه دفن زباله در این محل نیز مواردی را بیان داشت و افزود: باید قاطعانه و شفاف بگویم که ما در موضوع سراوان و هر نهادی که درصدد اجرای طرح‌های مدیریت پسماند در این پهنه و کل استان گیلان است مشکلی بابت تخصیص اعتبارات و منابع نداریم. 

 

نماینده مردم شهرستان بندر انزلی در مجلس با تاکید بر اینکه با همکاری نمایندگان استان‌های شمالی هزار میلیارد تومان برای حل معضل پسماند اعتبار در نظر گرفته شده است یادآور شد: تبصره‌های قانونی دیگری هم وجود دارد که می توان از آن‌ها استفاده کرد اما مشکل ما در بحث زباله و پسماند نداشتن یک مدیریت واحد است.

 

دنیا مالی تغییرات مکرر در حوزه مدیریت شهری و مجریان طرحهای مدیریت پسماند را از جمله مواردی که در حوزه ساماندهی لندفیل سراوان خلل وارد کرده‌اند ذکر کرد و تصریح کرد: مسئولیت مدیریت پسماند کل پهنه شمال، طرح‌های آمایشی خزر، نصب زباله‌سوزها و مواردی از این قبیل اخیرا از سوی وزیر کشور به جهاد دانشگاهی سپرده شده است. 

 

وی اذعان کرد: رئیس جمهور اعتقاد دارند برای حل و فصل مشکلات پسماند اساسا باید سازمانی مستقل در کشور ایجاد شود که اتفاقا این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته است تا بدین وسیله طرح تشکیل این سازمان را تهیه کرده و به مجلس ارائه دهند.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اقدامات اخیر در مسیر اجرای طرح جامع احیا تالاب انزلی را تشریح نمود و اضافه کرد: این طرح هم‌اینک در حال تهیه است و آنچه که مورد تاکید ماست این است که رفتارهای مقطعی و موضعی در این حوزه کاربردی ندارد و باید یک دستگاه واحد توسط دولت در این حوزه معرفی شود.

 

دنیا مالی با بیان اینکه با اعتبارات قطره چکانی مشکل تالاب انزلی حل نمی‌شود خاطرنشان کرد: آب دریای خزر در حال حاضر و در یکصد سال اخیز  به پایین‌ترین حد خود رسیده  بنابراین با توجه به حد نهایی پسرفت آب امیدواریم شاهد دوره بازگشت و افزایش سطح تراز آب تالاب باشیم.

کد خبر 1168361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha