مردم همدان نماز باران خواندند

مردم همدان در آستانه شب قدر دست به دعا برداشته و برای جلب رحمت پروردگار نماز باران خواندند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، وقتی رحمت الهی(باران) قطع شود و چشمه‌ها و قنات‌ها بخشکد و کمبود آب پدید آید برای نزول رحمت الهی و آمدن باران، نمازی می‏خوانند که "استسقاء" یا نماز باران نام دارد.

درخواست باران با خواندن این نماز از خداوند متعال، یک درس توحیدی و توجه به قدرت و رحمت الهی است زیرا در خشکسالی و قحطی و بی‌آبی از دست هیچکس، کاری‏ بر نمی‏آید و تنها خداست که می‏تواند با فرستادن ابرهای باران‏زا، رحمت‌ خوید را بر سر مردم بگستراند.

خداوند می‏فرماید: «قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماءمعین؟»؛ بگو: اگر آب شما بخشکد؛ چه کسی برای شما آب گوارا می‏آورد؟

پیامبر اکرم(ص) در سال ۶ هجری و ۹ هجری بعد از غزوه تبوک نماز باران خواندند و در هر دو به قدری باران بارید که هفت شبانه روز ادامه داشت؛ طوری که مردم نزد پیامبر (ص) رفته و گفتند: «یا رسول الله دعا کنید که باران قطع شود که نزدیک است سقف خانه‌های ما فرو ریزد» و حضرت دعا کردند که خدایا این باران را به مناطق غیر مسکونی و به دشت ها بفرست.

امیرالمؤمنین(ع) هم در زمان حکومت خود بر جامعه اسلامی، نماز باران خواندند و بعد از نماز، خطبه ۱۰۵ نهج البلاغه را بیان فرمودند. حضرت در این خطبه شرط‌ها و توصیفهای متعددی می گذارند برای این که این باران سودمند باشد و می فرمایند: «اللَّهُمَّ سُقْیَا مِنْکَ مُحْیِیَهً مُرْوِیَهً، تَامَّهً عَامَّهً، طَیِّبَهً مُبَارَکَهً، هَنِیئَهً مَرِیعَهً، زَاکِیاً نَبْتُهَا، ثَامِراً فَرْعُهَا، نَاضِراً وَرَقُهَا، تُنْعِشُ بِهَا الضَّعِیفَ مِنْ عِبَادِک، وَتُحْیِی بِهَا الْمَیِّتَ مِنْ بَلاَدِکَ / بارالها بارانى حیات بخش، سیراب کننده، کامل، همگانى، پاکیزه، پربرکت، گوارا و خرّمى بخش از ناحیه خودت بر ما نازل فرما. بارانى که گیاهانى پر برکت با شاخه‌هاى پر ثمر و برگ‌هاى سرسبز و پر طراوات برویاند؛ آن گونه که بندگان ضعیفت را با آن، توان بخشى و سرزمینهاى مرده را با آن زنده کنى.»

حال و با توجه به کمی بارندگی در سال آبی و کاهش ذخیره سدها، مردم همدان گرد هم آمده و با حضور در مصلا دستهایشان را در طلب باران به سمت آسمان بلند کردند.

این نماز باشکوه به امامت حجت الاسلام سید محمد حسن فاضلیان و حضور گسترده مردم روزه دار در آستانه سالروز شهادت حضرت امیر المؤمنین(ع) و دومین شب قدر اقامه شد.

به گزارش شبستان و بنابر اعلام روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، ۵۳ درصد از حجم مخازن سدهای استان پر که برابر با 57 میلیون متر مکعب از ۱۰۸میلیون متر مکعب است.

بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های مبنا از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون ۲۰۱ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که نسبت به میانگین بارندگی سال گذشته در مدت زمان مشابه ۲۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۳۳ درصد کاهش داشته است.

پایان پیام/

کد خبر 1168512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha