وعده های مسئولان برای رفع مشکل آب شهرک صنعتی دلفان/ زیرساخت هایی که در سایه نبود حمایت از بین می رود

تامین آب شرب به عنوان مهم ترین زیرساخت در شهرک های صنعتی محسوب می شود که شهرک صنعتی دلفان همچنان از نبود این زیرساخت رنج می برد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ شهرک‌های صنعتی یکی از مناطق مهم برای توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای محسوب می‌شود، اما در بسیاری از مناطق استان لرستان بویژه شهرستان دلفان، شهرک صنعتی به رغم هزینه های سنگین در حوزه ساخت و ساز امروز به خرابه ای ازسوله ها و ساختمان های خالی تبدیل شده است.

 

سال 76 بود كه با هدف اشتغالزايي بيش از هزار و 200 نفر از افراد جوياي كار در شهرستان دلفان و رونق اقتصادي و شكوفا شدن صنعت و خارج شدن از بن بست آمار بالاي بيكاري در اين شهرستان 25 هكتار زمين منطقه علي ميرزايي توسط جهاد كشاورزي تملك و با ايجاد اولين ناحيه صنعتي دلفان به 25 نفر متولي واگذار شد.

 

با راه اندازی این منطقه به طور رسمی، کار صنعت در دلفان محروم كليد خورد و نور اميد در دل مردم و جوانان جوياي كار در اين منطقه روشن شد كه شهرستانشان هر چند دير ، صاحب يك ناحيه صنعتي آن هم به اسم “ناحيه صنعتي علي ميرزايي شهرستان دلفان“  مي شود و بخشی از دغدغه مردم اين شهرستان كه موضوع اشتغال است حل مي شود.

 

ناحيه صنعتي علي ميرزايي شهرستان دلفان از سال 76 تا 87 توسط جهاد كشاورزي پايه گذاري و پس از آن به شركت شهرك هاي صنعتي واگذار شد، تعدادی از سرمایه گذاران گویی تنها به دنبال دریافت تسهیلات بودند، آمد و رفت های کوتاهی در این شهرک ها داشته و امروز ساختمان های خالی مانده  که در بیشتر موراد به سرمایه گذاران غیر بومی تعلق داشته است، به تملک بانک ها درآمده و فرسنگ ها با تولید و اشتغال فاصله دارند.

 

فضایی که روزی برای رشد، توسعه و رونق تولید ایجاد شده است در پی مشکلات متعدد امروز به خرابه ای تبدیل شده  که به دلیل نبود زیرساخت های اولیه چون آب، برق و امنیت  تعداد کم تولید کنندگان  حاضر در این اماکن را به ستوه آورده است.

 

واحد های تولیدی مشغول کار در این شهرک صنعتی نه تنها دغدغه تولید بلکه شبانه روز پی گیری رفع مشکلات اولیه این شهرک صنعتی هستند و بخش مهمی از توان کاری خود را در راه ارتقای زیرساخت ها هزینه می کنند.

از عمده مشکلات این شهرک صنعتی نبود لوله کشی آب شرب است، و صاحبان کارگاه های فعال در این شهرک سالهاست برای رفع این مشکل دوندگی می کنند و به رغم دوندگی های و چاپ و نشر گزارش های بسیار از وضعیت نابسامان آب شرب در شهرک صنعتی همچنان این مشکل درگیر و دار بروکراسی اداری بی نتیجه مانده است.

 

صاحبان کارگاه های فعال روزانه باید با تانکر آب، آب مورد نیاز را با تانکر از چاه موجود در محوطه شهرک تامین کنند و با توجه به اینکه نظارتی در عرصه آب شهرک وجود ندارد، آب آلوده و غیر بهداشتی برای شرب کارکنان استفاده می شود.

 

 با توجه به اینکه شهرک‌های صنعتی دارای ویژگی‌ها و امتیازات ویژه‌ای اعم از معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در این نواحی هستند، با رفع مشکلات اولیه و زیرساختی این اماکن، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم می‌شود تا طرح‌های خود را در شهرک‌های صنعتی به اجرا درآورند و بستر تحقق رونق تولید و اشتغال فراعم شود.

 

وعده های مسئولان برای رفع مشکل آب شهرک صنعتی دلفان

 

«رضا خسروی» یکی از کار آفرینان شهرک صنعتی شهرستان دلفان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: شهرک صنعتی شهرستان دلفان با مشکلات متعدد بویژه در حوزه زیرساخت ها مواجه است.

 

وی با اشاره به اینکه با پیگیری های مستمر خبرگزاری شبستان و تولید کنندگان مشغول در این شهرک مشکل برق و روشنایی این شهرک رفع شده است، افزود: امروزه عمده  مشکل فر روی کارآفرینان شهرک صنعتی دلفان نبود آب است.

 

خسروی با بیان اینکه این شهرک بیش از چندین ماه است که آب ندارد، افزود: به رغم پی گیری های به عمل آمده این مشکل هنوز پا برجاست و سختی های زیادی سر راه  کارکنان و تولید کنندگان قرار داده است.

 

این کار آفرین اظهار کرد: برای تامین آب مورد نیاز در این  واحد تولیدی از تانکر آب استفاده می شود که سختی های زیادی برای ما ایجاد می شود.

 

خسروی با اشاره به حفر چاهی در محیط شهرک صنعتی، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود با حمایت مسئولان بستر بهره برداری از این چاه برای رفع مشکلات شهرک صنعتی فراهم شود.

 

وی با اشاره به اینکه برخی واحد های فعال مجبور به حفر چاه غیر قانونی شده اند، ابراز کرد: به رغم گذشت بیش از 60 روز از دستور فرمانداردلفان مبنی بر رفع مشکل آب شهرک صنعتی دلفان و پی گیری های به عمل آمده  هنوز اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

 

خسروی با اشاره به اهمیت تقویت امنیت شهرک صنعتی، بیان کرد: واحدهای صنعتی راكدی كه در شهرك های صنعتی وجود دارند و سالها است كه از سوی صاحبان خود رها شده اند علاوه بر ایجاد مشكلات امنیتی بسیار، هزینه ماهانه بابت ارائه خدمات (شارژ) نیز پرداخت نمی كنند.

 

وی همچنین با اشاره به نبود نگهبان در این شهرک، افزود: توجه جدی در راستای استخدام نگهبان برای تقویت نظم و امنیت این شهرک ضروری است.

 

این کار آفرین ادامه داد: دیوارهای اطراف محیط شهرک صنعتی ریزش کرده است و متاسفانه اراده ای برای بازسازی دیوراها و جذب نگهبان و یا حراست دیده نمی شود.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: برای تامین امنیت در این شهرک که می تواند مهم ترین بستر در جذب سرمایه گذار و تقویت تولید و اشتغال باشد، لازم است با حصار کشی صحیح و تعیین وروردی، استخدام نگهبان و نصب دوربین ها اقدام شود.

 

خسروی با اشاره به اینکه کارگاه صنعتی تولید، بسته بندی و فرآوری نخود از سال 96 در شهرستان دلفان راه اندازی شده است، افزود: در این کارگاه تولیدی چند محصول فرآوری در مراحل ثبت اختراع در پارک علم و فناوری شهرستان از طریق مرکز رشد شهرستان به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه تقریبا همه نخود خروجی از شهرستان که به صورت  بسته بندی داخل کشور و یا خارج از کشور برای کشور های همسایه فرستاده می شود در کارگاه ما بسته بندی می شود، اذعان داشت: با راه اندازی این کارگاه بویژه در بخش فراوری  تلاش شده است که سود حاصل از مراحل فراوری محصول نخود، سهم کشاورز و مردم منطقه شود.

 

خسروی با بیان اینکه این کارگاه تولیدی تاکنون برای سه نفر به صورت مستقیم و برای 18 نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است، بیان کرد: در طول تابستان امسال و با انتقال واحد تولیدی به شهرک صنعتی سه نفر به ظرفیت اشتغال مستقیم این کار تولیدی اضافه شده است و به حمدالله هم اکنون  تعداد6 نفر به صورت مستقیم در این کار گاه تولیدی مشغول به کار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه امروز شهرستان دلفان از مشکل بیکاری جوانان رنج می برد، افزود: این درحالی است که بهره برداری صحیح از ظرفیت های بومی می تواند مهم ترین گام در رفع مشکل بیکاری و رونق تولید باشد.

 

خسروی با اشاره به وجود ظرفیت های گسترده در حوزه کشاورزی در شهرستان دلفان، خاطرنشام کرد:انتظار می رود بانک های عامل و ادارات در راستای  حمایت از تولید بومی برسر راه تولیدکنندگان سنگ اندازی نکنند و برای توسعه فعالیت های تولید محور جوانان همراهی داشته باشند.

 

گفتنی است، با پی گیری های به عمل آمده توسط فعالان شهرک صنعتی دلفان، قرار است ظرف 20 روز آینده مشکل آب این شهرک صنعتی برطرف شود و امید می رود با تحقق وعده مسئولان ظرف 20 روز آتی خبر مربوط به مرتفع شدن مشکل آب شهرک صنعتی دلفان منتشر شود.

کد خبر 1168944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha