تهدیدی در زمینه قاچاق آرد برای کشور نداریم

پرهام فر درباره اینکه میزان قاچاق آرد گفت: در مورد آرد گندم کشفیات در حدی نداریم که تهدیدی برای کشور محسوب شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امیرمحمد پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق روز گذشته (یکشنبه 4 اردیبهشت) در برنامه میز اقتصادی درباره اینکه میزان قاچاق آرد در چه حد است؟، گفت: در مورد آرد گندم کشفیات در حدی نداریم که تهدیدی برای کشور محسوب شود. همان مرزبانی که روغن خوراکی را کشف می‌کند جلوی آرد را هم خواهد گرفت.

 

وی با بیان اینکه در مورد تمام این کالا‌ها ضوابطی داریم که به بازرگانی دولتی هم مربوط است، گفت: چه برای جلوگیری از قاچاق و چه برای تنظیم بازار داخل باید متولی کالا ضوابط پیشنهادی خود را معرفی کند.

 

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق با اشاره به اینکه تا به حال چند بار طرح خود را معرفی کرده‌اند، اما خودشان اعلام می‌کنند به دلیل تکمیل نشدن سامانه "سیفا" امکان تکمیل ندارد، ادامه داد: ما امروز به این ضوابط نیاز داریم. ما کلیت را به معاون اول منعکس کردیم و از وزارت جهاد پیگیری شده است. از سازمان حمایت هم به صورت موازی پیگیری کرده‌ایم، اما متولی اصلی و اجرا کننده قانون وزارت جهاد کشاورزی است.

 

پرهام فر در این باره که چه ساختاری باید برای کنترل این بازار تعریف شود، گفت: گندمی که بار کامیون می‌شود پلاک، راننده و مبدا و مقصد مشخصی دارد، اما هنوز پیکره واحدی در این حوزه نداریم.

 

پرهام فر در ادامه در این زمینه که با تکمیل این سامانه در یک هفته دست ستاد قاچاق بای مقابله با این موضوع باز خواهد شد، اینگونه توضیح داد: این که اطلاعات را در سامانه‌ای جمع آوری کنیم لازم است، اما کافی نیست. باید ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد تا با متخلفان برخورد شود.

 

وی با اشاره به اینکه در مورد بسیاری از کالا‌های دارای یارانه به همین روش در حال کنترل هستیم، اما هنوز ضوابط را به ما ابلاغ نکرده‌اند، گفت: در قالب عرضه خارج از شبکه ضوابطی است که دیگر در اختیار ما نیست. تبصره چهار و تخلفات قانونی برخورد بسیار سنگین تری دارد.

 

پرهام فر با بیان اینکه حداقل جریمه میزان کالا‌های یارانه‌ای دو برابر ارزش کالاست، گفت: ضوابط باید به ما ابلاغ شده و یک بار  بررسی شود تا برای تصویب به ریاست جمهوری تحویل داده شود.

کد خبر 1169135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha