استاد ذوالفنون

حاج حسین علمی استاد برجسته حوزه قرآنی با ویژگی های بارز اخلاقی و تخصصی خود شاگردان بسیاری در حوزه قرآنی پرورش داده است به گونه ای که می توان به این شخصیت، لقب ذوالفنون داد.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ سالهاست که محافل قرآنی روشنایی بخش منازل، مساجد، ادارات و حسینیه ها شده است؛ اما شاید کمتر کسی بداند که مبدع این جلسات چه کسی بوده است، استاد حاج حسین علمی از جمله اساتید مجربی است که در دهه 60 و 70 با ویژگی های اخلاقی منحصر به فرد خود توانست جوانان و نوجوانان بسیار زیادی را جذب قرآن نماید و نخبگان قرآنی چون جواد فروغی را تربیت کند که امروز افتخار جامعه قرآنی کشور می باشد. در همین راستا این خبرگزاری به مناسبت نکوداشت حاج حسین علمی، پیشکسوت قرآنی مشهدی گفتگویی با سردار علی مولوی رئیس ستاد مردمی تکریم و تجلیل از خادمین و فعالین قرآن و عترت خراسان رضوی، سعید سرابی مشاور وزیر ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین محمد سلطانی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی داشته که در ادامه تقدبم می شود:



شاگرد پروری، اخلاق خوب و توجه به فنون قرآن از ویژگی های بارز شخصیتی استاد علمی است

سردار علی مولوی رئیس ستاد مردمی تکریم و تجلیل از خادمین و فعالین قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: این ستاد که به صورت مردمی اداره می شود از شش ماه قبل در راستای تجلیل از پیشکسوتان قرآنی در خراسان رضوی تشکیل شده است.


رئیس ستاد مردمی تکریم و تجلیل از خادمین و فعالین قرآن و عترت خراسان رضوی افزود: بر همین اساس این ستاد برای تجلیل از یکی از پیشکسوتان و اساتید برجسته قرآنی «حاج حسین علمی» برنامه ای تدارک دیده که در 28 ماه مبارک رمضان مصادف با 9 اردیبهشت در تالار شهر برگزار می شود.


وی تصریح کرد: در این مراسم، جامعه قرآنی و قاریان ضمن حضور به قرائت قرآن می پردازند و یکی از شخصیت های دارای جایگاه حاکمیتی استان در مراسم تجلیل حضور پیدا خواهد کرد.


سردار مولوی در ادامه به تبیین ویژگی های شخصیتی استاد حاج حسین علمی پرداخت و اظهار داشت: استاد علمی مانند بسیاری از اساتید قرآن دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است؛ در واقع خداوند به افرادی که زیرسایه قرآن و با قرآن حرکت می کنند نعمت هایی می دهد که شاید شامل حال همه نشود.


وی افزود: استاد حاج حسین علمی توانسته دانشجویان و قاریان فراوانی را در سطح کشور و استان پروش دهد که از جمله برجستگان جامعه قرآنی حاج جواد فروغی است، او تربیت یافته حاج حسین علمی است و امروز به عنوان یکی از مبلغین قرآن در چند زبان فارسی، عربی و انگلیسی توانسته قرآن را به جهانیان معرفی کند.


رئیس ستاد مردمی تکریم و تجلیل از خادمین و فعالین قرآن و عترت خراسان رضوی تصریح کرد: شاگرد پروری، توجه به فنون قرآن، اخلاق خوب و خوش رویی که لازمه موفقیت نیز همین است و شاگردانی که در مکتب انبیا پرورش پیدا می کنند باید اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند، از ویژگی های بارز استاد حاج حسین علمی است.


وی در خصوص تاثیر مثبت خوش اخلاقی برجامعه گفت: خداوند در قرآن کریم به ویژگی های پیامبر گرامی اسلام (ص) اشاره می کند که از جمله آن اخلاق به عنوان الگو است و استاد علمی نیز فردی خوشرو، خوش اخلاق، متواضع و متدین است.


سردار مولوی بیان کرد: استاد علمی در حوزه مدیریت علوم قرآنی و مهمترین برنامه های قرآنی مسجد کرامت و حرم امام رضا (ع) و یا سازمان های دنبال کننده برنامه های قرآنی چون اوقاف، مدیریت آن را برعهده داشت؛ وی در حوزه حفظ، قرائت، همخوانی، تواشیح و مجری گری بسیار توانا است و با استفاده از مفاهیم قرآنی توانسته مشاور خانوداگی بسیار قوی برای افرادی که به وی مراجعه کردند باشد.


وی افزود: استاد علمی از جمله افرادی است که در یک خانواده مذهبی پرورش یافته است، پدر ایشان مرحوم آیت الله علمی اردبیلی مرجع تقلید و صاحب رساله بوده است و خود نیز به لحاظ سبک زندگی در کف جامعه است و زندگی او بر اساس معیارهای قرآنی است و کسی که اهل قرآن و عامل به قرآن است، تجمل گرا و تجمل پرستی را کنار می گذارد و سمت و سوی زندگ او ، همراه با طبقه متوسط و متدین جامعه است.


رئیس ستاد مردمی تکریم و تجلیل از خادمین و فعالین قرآن و عترت خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه قرآنی خراسان رضوی همجون نگینی در ایران می درخشد؛ گفت: این ستاد در نظر دارد هم از پیشکسوتان قرآنی تجلیل کند و هم راه را برای حرکت جوانان و استفاده بیشتر از قرآن و آموزه های قرآنی فراهم کند.

 

معرفی الگوهایی چون استاد علمی موجب بسط و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه می شود

در ادامه سعید سرابی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: استاد حاج حسین علمی دارای ویژگی های شخصیتی بارزی بین اساتید است و این ویژگی ها وی را به یک شخصیت ممتاز ملی در حوزه فعالیت های قرآنی تبدیل کرده است.


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ابتدای تاسیس جامعه قاریان قرآن مشهد در سال 1368 استاد علمی به عنوان یکی از استوانه های اصلی جامعه قاریان محسوب می شد و در ادوار اولیه، هر دوره به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب می شد.


وی یکی از ویژگی های بارز استاد علمی را ارتباط بسیار خوب با نوجوانان و جوانان دانست و افزود: از سه دهه قبل که من ایشان را می شناسم، همواره به عنوان یک استادی که با نوجوانان و جوانان رابطه بسیار خوبی دارد، مشهور بوده است.


سرابی افزود: این ارتباط خوب استاد علمی با نوجوانان و جوانان موجب می شد که جوانان قرآنی خود را شاگرد استاد معرفی کنند و برای آنها یک افتخار بود اگر چه اساتید دیگر هم خوب بودند؛ این ارتباط خوب با نوجوانان بیشترین کارایی در پرورش استعدادهای نخبه قرآنی داشت و شاگرد ایشان بودن تفاوتی را ایجاد می کرد.


وی با بیان اینکه استاد علمی نخبگان بسیاری چون جواد فروغی پرورش و به جامعه قرآنی تحویل داد؛ اظهار داشت: معمولا اساتید در این سطح به لحاظ پشتوانه های بالای علمی و تخصصی تمایل کمتری برای کارکردن با نوجوانان و جوانان دارند ولی استاد علمی با افتادگی و وارستگی بهترین ارتباط را با نسل نوجوان و جوان داشت.


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشاط و شادابی محافل و ارتباط خوب استاد علمی را علت جذب بیشتر نوجوانان نسبت به قشر دیگر دانست و افزود: یکی دیگر از ویژگی های بارز شخصیتی حاج حسین علمی نشاط و شادابی در روابط و محافل و جلسات قرآنی بود، ایشان فردی بشاش، بذله گو و شوخ طبع است و این ویژگی موجب می شد جلسات و محافل ایشان با نشاط اداره شود که این خود در جذب قشر نوجوان و جوان موثر بود.


وی با بیان اینکه محافل انس با قرآن کریم به ابتکار جامعه قاریان قرآن مشهد و از مشهد در سطح کشور باب شد؛ گفت: این ابتکار توسط استاد حاج حسین علمی صورت گرفت و این سبک برگزاری جلسات یکی از هنرهای ویژه ایشان در دهه 60 و 70 بود.


سرابی بیان کرد: استاد علمی در دهه 60 و 70 جلسات و محافل قرآنی را در مسجد کرامت برگزار می کرد و اخلاق خوب و خوشرویی ایشان موجب شد تا من هر شب از ماه مبارک رمضان در این جلسات شرکت کنم در حالی که این جلسات بعضا تا اذان صبح طول می کشید و من باید صبح به مدرسه می رفتم اما این نشاط و شادابی، سبک اداره جلسات، نحوه جلسه داری و مدیریت جلسات موجب می شد من با علاقه وافر در این جلسات شرکت کنم؛ در واقع این خصوصیات از او شخصیت ممتاز، ویژه و کم نظیری ساخته بود.
 

وی افزود: از دیگر ویژگی های شخصیتی استاد علمی حالات روحی و یا همان وارستگی و افتادگی وی است که مختص شخص ایشان نیست، خاندان معزز علمی علی رغم همگی اهل علم و فضل هستند و مرحوم پدر ایشان از مراجع تقلید و بردار ایشان از شخصیت های قرآنی و تمامی خانواده اهل علم هستند و این ویژگی جزو ویژگی بارز این خانواده و به ویژه استاد حسین علمی بوده است.


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استاد علمی با سطح علمی بسیار بالا و توانمندی های مختلف از جمله تسلط به زبان عربی بسیار متواضع است؛ گفت: با اینکه استاد علمی در حوزه قرآن در سطح بسیار بالا و ملی است اما همواره کار قرآنی برای او به عنوان کار عشق و علاقه بوده است و ارتزاق ایشان از محل کار خیاطی بوده و البته عمده اساتید و بزرگان قرآنی خراسان همین گونه هستند اما در این چند ویژگی ایشان سرآمد هستند.


وی بیان کرد: برخی از شخصیت های قرآنی ما علاوه بر تخصص و مهارت در امر تلاوت قرآن، قران بر سلوک، رفتار و سبک زندگی آنها ساری وجاری است و یک قاری و استاد قرآن باید آموزه های قرآن کریم بر حسن خلق، رفتار، کردار و سلوک اجتماعی او تاثیرگذار باشد و این موضوع مهم نیاز امروز ما است چرا که با معرفی این الگوها زمینه بسط و گسترس مفاهیم قرآنی در جامعه بیشتر فراهم می شود.


سرابی افزود: جوان و نوجوان امروز با کسی ارتباط برقرار می کند که عامل به اندیشه ها و آموزه های قرآنی باشد و امثال حاج حسین علمی که در حسن سلوک و رفتار متاثر از آموزه های قرآنی هستند به عنوان یک رسانه قرآنی می توانند در سطح جامعه سبب جذب جوانان و نواجوانان به قرآن کریم شوند و به نظر من ضرورتی که سه دهه قبل نسبت به وجود چنین شخصیت هایی وجود داشت امروز چند برابر است.

 

زندگی استاد علمی بر اساس قرآن و انجام واجبات و ترک محرمات بنا نهاده شده است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد سلطانی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و از همکاران استاد حاج حسین علمی بیان کرد: استاد حاج حسین علمی از چهره های قرآنی، نخبه و تاثیرگذار در جامعه قرآنی می باشد و دانش آموزان، دانشجویان و قاریان زیادی از محضر استاد علمی کسب فیض کردند و افتخار شاگردی ایشان را داشته اند و شخصیتی است که از هر حیث جوانی خود را برای تربیت جامعه قاریان قرآن گذاشته و در سطح بین الملل شاگردان بسیار خوبی تربیت کرده است.


رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص ابعاد شخصیتی استاد علمی گفت: استاد از نظر اخلاق، جاذبه، ارتباط عاطفی و معنوی با دانش آموختگان قرآن کریم یک رابطه بسیار خوب و اسلامی داشته است و به دلیل مزاح ها و ارتباط عاطفی با نسل نوجوان و جوان توانسته بسیاری را جذب برنامه های قرآنی نماید و شاگردان خوبی را تربیت کند.


وی افزود: ایشان مشوق جوانان و نوجوانان و نقش بسیار موثری در تربیت شاگردان قرآنی و توسعه و ترویج تلاوت قرآن در منازل، مساجد، ادارات، نهادها و سارمان ها داشتند و ورود جلسات قرآنی به منازل، مساجد و ادارات، خیر و برکت نافعی برای جامعه اسلامی به همراه داشته است و اکنون نیز مشوقی برای تمامی جامعه قرآنی هستند.


حجت الاسلام سلطانی اظهار داشت: در معرفی هر شخصی و اینکه به عنوان الگو مطرح شود، اخلاق نقش بسیار مهمی دارد و استاد علمی با این ویژگی علاوه بر اینکه جوانان و نوجوانان زیادی را چذب قرآن نمود، موجب شد تا شاگردان مسائل و مشکلات خود را با ایشان مطرح کنند و استاد آنها را راهنمایی می کردند.


وی یکی دیگر از ویژگی های بارز استاد علمی را عدم تجمل گرایی، ساده زیستی، قناعت و صرفه جویی در زندگی عنوان کرد و افزود: افراد فرهیخته قرآنی سبک و سلوک آنها در زندگی باید به عنوان الگو تبلیغ و ترویج شود تا مردم با این چهره ها آشنا شوند و از آنها درس بگیرند و همان روش را در زندگی خود اجرا کنند.


رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: استاد علمی شخصیتی است که توانسته از انوار قران نور بگیرد و زندگی خود را بر اساس قرآن و انجام واجبات و ترک محرمات بنا کند و سعی کرده در همه امور زندگی اخلاق اسلامی را رعایت کند.

 

انتهای پیام 

کد خبر 1169560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha