کارگاه های کوچک تولیدی نیازمند حمایت مسئولان هستند

حمایت از کارگاه های تولیدی بستر تقویت تولید، رونق اشتغال و رفع مشکلات معیشتی مردم است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد، استان لرستان از نظر شاخص بیکاری از استان های در صدر شاخص بیکار کشور قرار دارد و مردم این استان سالهاست که از بیکاری و نبود صنایع در استان رنج می برند.

 

در شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه و بیکاری سرسام آور موجود در استان لرستان برخی بساط هجرت فراهم می کنند و برای تامین زندگی خود و یافتن شغلی هرچند کم درآمد رخت هجرت پوشید و شهر و دیار خود را ترک می کنند.

 

در چنین شرایطی، کم نیستند افرادی که بعد از نا امیدی از کسب شغلی مناسب با رشته تحصیلی خود دست همت بر زانو زده و برایجاد اشتغال برای خود و افرادی دیگر تلاش می کنند.

 

حمایت از این افراد می تواند قدمی محکم برای ارتقای تولید، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشت مردم باشد.

 

پرورش قارچ به دلیل اینکه کسب و کاری آسان و سود آور است، از مشاغلی است که بسیار مورد توجه تولید کنندگان خرد قرار دارد.

 

شرایط آب و هوایی، هزینه تولید پایین، نزدیکی بازار فروش، قیمت بالای جهانی قارچ ‌های خوراکی، ارزش غذایی، دارویی و همینطور رفع فقر را از مزیت های اصولی توسعه قارچ خوراکی عنوان کرد.

 

«مریم ندری» بانوی کارآفرین لرستانی که در زمینه پرورش قارچ فعالیت می کند، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد، بسیار به دنبال یافتن فرصت شغلی دولتی سرگردان ادارات و نهادهای موجود در استان شدم.

 

وی افزود: در آزمون های استخدامی زیادی شرکت کردم و متاسفانه هر بار نا امید تر میشدم واز اینکه این همه سال به امید آینده بهتر تلاش کرده بودم غصه می خوردم.

 

ندری بیان کرد: بعد از مدتی با همفکری دوستانم به فکر ایجاد کارگاه تولید قارچ افتادم و با تحقیق بسیار در خصوص ایجاد این کارگاه تولیدی پرورش قارچ اقدام کردم.

 

وی افزود: اولین گام برای ایجاد این کارگاه دریافت حمایت های دولتی و تسهیلات بود که به رغم مراجعه مکرر موفق به دریافت تسهیلات نشدم.

 

ندری بیان کرد: برای دریافت مجوز فعالیت هم با سنگ اندازی های بسیاری مواجه بودم و چون از همه جا نا امید شده بودم برای ایجاد کارگاه اصرار داشتم و به رغم سنگ اندازی ها و مشقات رفت و آمد مکرر، موفق به دریافت مجوز لازم شدم.

 

وی با بیان اینکه کارگاه تولیدی خود را در زیرزمینی حدود 40 متر آغاز کاردم، افزود: با توجه به نبود حمایت ها،  از زیر زمین منزل پدری به عنوان کارگاه استفاده کردم و در اولین برداشت از موفقیت خود لذت می بردم.

 

ندری ادامه داد: از این کارگاه کوچک خانگی به عنوان فرصتی برای آزمون و خطا استفاده کردم و به حمدالله نتیجه کار امید بخش بود و با نقاط ضعف و قوت کار بیشتر آشنا شدم.

 

وی بیان کرد: در این کارگاه کوچک و در مدت کوتاهی درآمد خوبی حاصل شد و این مهم موجب شد به عنوان حرفه اصلی به این شغل نگاه کنم و برای توسعه آن تلاش کنم.

 

ندری ابراز کرد: در گام بعد با حمایت خانواده موفق شدم مکانی با حدود 300 متر اجاره کنم و کارگاه تولیدی جدید نیاز به جذب همکار داشت و علاوه برمن دو نفر دیگر هم در کارگاه مشغول به کار شدند.

 

وی ادامه داد: در سایه حمایت های خانواده و اقوام این کارگاه توسعه یافت و با اضافه شدن تعداد سالن های به رغم اجاره ای بودن سالن ها، فرصت اشتغال افراد بیشتری در کارگاه فراهم شد.

 

این کارآفرین لرستان با اشاره به اینکه هم اکنون فعالیت کارگاه در سه سالن مجزا ادامه دارد، بیان کرد: همچنان نبود سرمایه لازم از مشکلات فرا روی این کارگاه تولیدی است و رفع این مشکل نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷ نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: اگر سرمایه داشته باشم که سالن ها به حالت گردشی کار کنن یعنی ۲۰ روز یکبارآن هم در صورتی که بتوانم کمپوست وارد سالن شود، تعداد اشتغال ها سه برابر می شود .

 

ندری با تاکید بر ضرورت حمایا بیشتر مسئولان از کارگاه های تولیدی، بیان کرد: هزینه تهیه کمپوست خیلی بالا ست و برای تولید کننده ای مثل من که با یک سوم سرمایه مشغول فعالیت است، به صرفه نیست.

 

 این بانوی کارآفرین لرستانی با انتقاد ازسودجویی دلالان در عرصه تولید، افزود: متاسفانه بازار قارچ گرفتار دلالان است و بیشتر سود ناشی از این زحمات برای دلالان است.

 

ندری با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر بر بازار قارچ و کوتاه شدن دست دلالن افزود: بهتر است ارگانی برای فروش نظارت داشته باشد که بازار فروش دست دلالان نیفتد و تولید کننده ضرر نکند.

 

وی همچنین توسعه صنایع تبدیلی در استان را از مهم ترین راه های حمایت از تولید واشتغال خواند و خاطرنشان کرد: در صورت حمایت مالی از کارگاه های تولیدی  بستر توسعه فعالیت و تقویت تولید و اشتغال فراهم می شود.

 

این بانوی تولید کننده لرستان ادامه داد: با توجه به اینکه کیفیت قارچی که در این مکان تولید می شود فوق العاده است، می توان با حمایت مسئولان بستر توسعه صادرات این محصول را فراهم کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم کمپوست را به صورت مستقیم و راحت به دست تولید کننده برسانیم و تولید کننده نیز بتواند تولید رابدون نیاز به دلال وارد بازار کند، کارگاه های تولید قارچ می توانند نقش مهمی در رونق تولید و اشتغال جامعه داشته باشند.

 

این تولید کننده لرستان ادامه داد: اگر از نظر سرمایه از کارگاه حمایت شود وبه صورت مستمر تولید قارچ و فروش داشته وخط بسته بندی رو راه اندازی کنم و درصورت ظرفیت اشتغال کارگاه بیشتر و بستر صادرات قارچ به دیگر شهرستان ها و استان فراهم می شود.

 

کد خبر 1169703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha