سیزدهمین جشنواره ملی گل‌غلتان دردامغان برگزارمی شود

قاسمی گفت: سیزدهمین جشنواره ملی گل‌غلتان نوزادان نیمه اردیبهشت ۱۴۰۱ در شهر امیریه دامغان برگزار خواهد شد.

به‌گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان، «مهدی قاسمی» گفت: سیزدهمین جشنواره گل غلتان نوزاد در گلبرگ هاي گل محمدي، روزهاي 15 و16 ارديبهشت جاري با اجراي برنامه هاي متنوع و شاد در شهرامیریه با همکاری شهرداری و شورای اسلامی این شهر برگزار مي شود.

 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با بیان اینکه جشنواره آئینی و گردشگري گل غلتان با هدف احیاء آداب و سنن قدیمی، نهادینه کردن این آیین، ایجاد فضای شاد و سالم برای عموم جامعه، جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه در اردیبهشت‌ماه، هم‌زمان با رویش گل‌های محمدی، برگزار می شود گفت: آئین گل غلتان اولین اثر معنوی استان سمنان است که در سال ۸۹ با شماره ثبت ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

وی گفت: در آیین گل‌غلتان خانواده نوزاد کمتر از یک‌سال، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند.

 

قاسمی با اشاره به اینکه بر اساس اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، اجرای آیین گل‌غلتان، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شود اظهارداشت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات، گل‌چینان و پرپرکردن گل‌های محمدی، آیین چوب‌بازی و آوازخوانی سنتی، روایی‌خوانی و بازدید از آثار تاریخی شهر امیریه از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

 

این مراسم طی مراحل مختلفی اعم از رفتن به باغ های گل و چیدن و پرپر کردن گل های محمدی آغاز و با غلتاندن نوزادان در گل های محمدی پایان می یابد.

 

پس از انجام مراسم، اهالی منطقه گلبرگ های مورد استفاده را خشک کرده و در مصارف گوناگونی همچون درمان سنتی بیماری ها، معطر ساختن جانماز استفاده می کنند و برخی زنان گل های خشک شده را در میان کیسه های کوچک پارچه ای ریخته و آن را در میان اقلام جهیزیه عروس قرار می دهند.

 

هر ساله بازدید کنندگان قابل توجهی از نقاط مختلف ایران به منظور شرکت در جشنواره و یا گل غلتان نوزادان خود به این شهر سفر می کنند.

کد خبر 1170454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha