از صف طویل دوخت رایگان چادر سنتی تا فضای مجازی نمایشگاه قرآن محلی برای پژوهشگران و محققان

سنگ های عقیقی که در نمایشگاه قرآن مزین به ۳۰ جزء قرآن، ف طویل دوخت رایگان چادر سنتی، لزوم گردآوری نقاط ضعف و قوت نمایشگاه قرآن، فضای مجازی نمایشگاه قرآن محلی برای پژوهشگران و محققان برخی از اخبار شبستان در آخرین روز برگزاری نمایشگاه قرآن است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امروز (جمعه ۹ اردیبهشت) مصادف با ۲۷ ماه مبارک رمضان چهاردهمین روز برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن واقع در مصلی تهران بود. خبرنگاران خبرگزاری شبستان مستقر در نمایشگاه بیست و نهم با گفتگو با کارشناسان بخش های مختلف این نمایشگاه تلاش کرده اند تا به معرفی هرچه بیشتر فعالیت های در حال انجام در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن بپردازند. بخش هایی از گفتگوها و اخبار منتشر شده در چهاردهمین و آخرین روز از برپایی نمایشگاه قرآن را در زیر می خوانید:

آموزش هجی قرآن در غرفه مهد قرآن حضرت فاطمه الزهرا(س)

محمدرضا خوشنویس؛ مدیرعامل موسسه مهد قرآن حضرت فاطمه الزهرا(س) زارچ عنوان کرد: در گذشته، آموزش قرآن در مکتب‌خانه‌های سنتی به روش هجای قرآن مرسوم بوده و امروزه این روش‌ها کمترمورد استقبال قرار می‌گیرد، درحالی‌که این روش به‌عنوان یک میراث معنوی قابل دفاع است و حتی می‌تواند به‌عنوان یک شیوه آموزشی در مهد کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها قابل ارائه باشد.

 
وی با اشاره به حضور این موسسه در نمایشگاه قرآن کریم گفت: موسسه مهد قرآن حضرت فاطمه الزهرا(س) زارچ با توجه به دغدغه بزرگان در خصوص آموزش قرآن،  همچنین برای حفظ این اثر معنوی و روش آموزش مکتب‌خانه‌ای به روش هجی، در بخش نهادها و موسسات مردمی نمایشگاه قرآن کریم حضور دارد. با این کار، نام و یاد ملاهای قدیم از جمله ملافاطمه صغری که یکی از هزاران ملایی است که این وظیفه خطیر را برعهده داشتند، گرامی داشته می‌شود.
 
خوشنویس تصریح کرد: در این غرفه، علاقه‌مندان در مدت 10 دقیقه، کلیات آموزش هجی قرآن را توسط ملا سکینه آموزش می‌بینند.
 
 
 
اختتامیه بخش نهادها و موسسات مردمی نمایشگاه قرآن کریم، از ساعت 17 تا 18 امروز (جمعه نهم اردیبهشت 1401) همزمان با روز پایانی این رویداد قرآنی برگزار شد.  در این مراسم با حضور حسن محمدی؛ مسئول بخش نهادها و موسسات مردمی از سه موسسه برتر تجلیل شد.
 
محمدی در این مراسم با تقدیر از 30 موسسه حاضر در بخش نهادها و موسسات مردمی نمایشگاه قرآن، گفت: امسال مهمترین نقطه قوت نمایشگاه، تشکیل و برپایی آن بود. با وجود مشکلاتی مانند کرونا که سال‌های گذشته باعث تعطیلی این رویداد قرآنی شده بود، امسال به فضل الهی نمایشگاه برگزار شد.
 
وی ادامه داد: این نمایشگاه، فصل جدیدی در زمینه تعامل نهادهای دولتی و حاکمیتی به‌وجود آورد. مدیر بخش نهادها و موسسات مردمی اظهار کرد: در حال تدوین گزارش مفصلی از نقاط قوت و ضعف و آسیب‌شناسی از نمایشگاه بیست و نهم هستیم. 
 
محمدی گفت: به رسم یادبود، گواهی حضور برای همه موسسات درنظر گرفته شده و به امضای ریاست نمایشگاه رسیده است. سه غرفه نیز به‌عنوان غرفه‌های برتر انتخاب شدند. مولفه‌هایی مثل شور و نشاط، جذابیت برای مخاطبین و حضور به‌موقع در انتخاب غرفه‌های برتر مورد نظر بوده است. 
 
 
 
 
سید حسین امیدیانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) و استاد علوم قرآنی دانشگاه تهران، پژوهشگر باسابقه ربع قرن بیان کرد: حداقل 150 آیه قرآن کریم مربوط به نجوم‌شناسی است که در آنها درباره عظمت آسمان‌ها و کهکشان‌ها صحبت شده است. ما با نمایش یک فیلم کیهان‌شناسی مستند از آسمان‌ها و منظومه شمسی و کهکشان‌ها، توضیحات علمی و آیات قرآنی در ارتباط با این موضوعات را برای مخاطبان تبیین می‌کنیم.  
این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س)، افزود: عالم  دارای 100 میلیارد کهکشان باشد که یکی از آنها کهکشان راه شیری ما است یا 300 هزار میلیارد ستاره وجود دارد که یکی از آنها خورشید ما است. این عظمت خلقت را با اشاره به آیات قرآن کریم در قالب فیلم‌های مستند علمی برای مخاطبان تبیین می‌کنیم.
 
وی با اشاره به این آیه از سوره آل عمران مبنی بر اینکه در خلقت آسمان‌ها و زمین برای صاحبان خرد نشانه وجود دارد و صاحبان خرد در حال ایستاده، نشسته، خفته خدا را یاد می‌کنند، عنوان کرد: ما با چنین آیاتی تلاش داریم که مخاطبان با شیوه و روش تفکر و اندیشه‌ورزی در قرآن کریم بیشتر آشنا شوند.
 
امیدیانی ادامه داد: وقتی دورترین کهکشان را که اخیرا تلسکوپ هابل آن را چهار و نیم میلیارد سال تخمین زده در قالب فیلم نشان می‌دهیم و آیات قرآن را که خداوند به ستارگان قسم یاد می‌کند بیان می‌کنیم، مخاطبان بیشتر و بهتر تحت‌تاثیر آیات قرآن قرار می‌گیرد.
 
 
تنها پایگاه رشد و تعالی قرآن کریم، مسجد است
 

حجت الاسلام محمد صادق کفیل، رئیس مرکز تخصصی صحیفه‌سجادیه ضمن حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان  با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی و همچنین عظمت و جایگاه این کتاب الهی گفت: قران به طور طبیعی کتاب هدایت است این کتاب الهی به عنوان درسنامه هدایت الهی موجب تغییر در انسان ها می شود.

 

وی افزود: این قانون هدایت، کلام الهی است که هر آنچه  بخواهیم در آن وجود دارد از طرفی نیز مسجد پایگاه تغییر است و باید قران و مسجد هر دو کنار یکدیگر قرار بگیرند. به تعبیری زمانی انسان موفق می شود که در یک کشور اسلامی قانون و پایگاه در یک جا تجمیع شود و قانون همان قرآن و پایگاه نیز همان مساجد هستند. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در دیدار با قاریان قرآن کریم تعبیری بر تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی به کاربردند که یک تلفیق زیبا است.

 

حجت‌الاسلام کفیل عنوان کرد: اولین بار تلفیق قرآن و مسجد توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلام انجام شد به گونه ای که اولین اقدام عملی شان پس از ورود به شهر مدینه بنا کردن مسجد بود  بر همین اساس برای اجرای قوانین اسلام باید پایگاهی مقاوم ایجاد کرد لذا رمز موفقیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و دین مبین اسلام در تلفیق قرآن با مسجد رقم خورد.

 

وی تصریح کرد:  در طول ۴۰ سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در هر مقطعی که قران و پایگاه اسلام را توأمان کردیم بیشترین و موثرترین موفقیت ها به دست آمد. اگر مساجد ما  به نوعی در تقویت قرآن و تبدیل شدن آن به عنوان پایگاه قرآنی کم کاری کردند باید بدانند که پایگاه رشد و تعالی قرآن کریم، مسجد است وقتی سخن از این می‌شود که مسجد باید پایگاه قرآن شود منظور آن است که مسجد باید پایگاه قوانین دین، معارف دینی، پایگاه رشد دین، پایگاه پاسخگویی به نیاز های دینی شود.

 

فضای مجازی نمایشگاه قرآن محلی برای پژوهشگران و محققان

سعید مشهدی، دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در مورد بخش فضای مجازی بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم گفت: در ذیل قرآن مسیرهای مختلفی وجود دارد که یکی از این مسیرهای بارز فضای مجازی است زیرا محتوای قرآن و مطالب پیرامون آن از طریق این فضا می‌تواند‌ به راحتی به دست همه مردم برسد.

 

وی ادامه داد: غرفه فضای مجازی متشکل از مجموعه‌ای از موسسات تولید کننده نرم افزارها، سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها خدمات‌دهنده قرآنی است که خیلی از این شرکت‌ها دانش بنیان هم هستند.

 

دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی خاطرنشان کرد: در این ‌مسیر سعی کردیم توانمندی‌های موسسات قرآنی را با یکدیگر به اشتراک‌ بگذاریم. شبکه‌سازی و توانمندسازی و ایجاد بازار برای این موسسات هدف ما است و هر موسسه‌ای که در بخشی ضعف دارد موسسه دیگر آن را پوشش خواهد داد، در حوزه بین‌الملل تبادل دانش و انتقال محتوا صورت می‌گیرد و فضای نرم افزاری بین ‌موسسات با تکنولوژی‌های جدید به روز رسانی می‌شود.

 

به گفته وی ظرفیت‌هایی که همه موسسات دارند در بخش فضای مجازی کنار هم قرار داده شده تا حداکثر خروجی اتفاق بیافتد.

 

خدمات پژوهشی و پزشکی وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن کریم

احسان آقاپور، مسئول وزارت بهداشت در بخش دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در مورد فعالیت‌های این غرفه گفت: امسال تلاش ما برگزاری برنامه‌هایی با محوریت مردم بود تا جذابیت بیشتری برای مردم داشته باشد، به همین منظور برای استفاده از ظرفیت و توان ‌وزارت بهداشت در ‌راستای کمک‌ و ارتباط با مردم برنامه‌‌ریزی کردیم.

وی ادامه داد: در وهله اول باتوجه به شرایط کرونایی جامعه و تاکید مصلی و نمایشگاه قرآن‌ کریم بر واکسیناسیون، تیمی را برای تزریق واکسن در‌ مصلی فراهم‌ کردیم که با استقبال خوبی روبرو بودیم.

آقاپور طرح جوانی جمعیت را یکی از فعالیت‌های مهم این غرفه دانست و افزود: در این بخش سعی کردیم از متخصصین زنان و مامائی در ‌محل غرفه بهره ببریم تا مشاوره‌هایی برای خانواده‌ها در‌ راستای جوان‌سازی جمعیت داشته باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما طب ایرانی است که به سه بخش مشاوره‌های تخصصی، سبک‌زندگی و طب ایرانی و‌ میز کودک تقسیم می‌شود. همچنین بخش مزاج‌شناسی و سالم بودن و سنجش سلامت را هم داریم.

آقاپور یادآور شد: مرکز قرآن و وحدت وزارت بهداشت بخش دیگر ما است که در سه بعد نشست‌های تخصصی باروری و‌ نازائی، جوان‌سازی جمعیت، سبک زندگی سالم و پژوهش‌های قرآنی فعالیت می‌کند.

به گفته وی بخش مقاومت و دانشجو هم دیگر بخش ما است که با حضور برادرزاده‌های شهید سلیمانی برنامه‌های را برگزار کردیم.

 

لزوم گردآوری نقاط ضعف و قوت نمایشگاه قرآن/باید مکانی ثابت و دائم برای برگزاری نمایشگاه قرآن داشته باشیم

سید مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره این دوره از نمایشگاه قرآن گفت: به نظر می رسد نمایشگاه شتاب زده افتتاح شده است البته طبیعی است زیرا 2 سال ما از برگزاری نمایشگاه محروم بودیم و شاید به دلیل شیوع کرونا تصور نمی کردند که امسال نمایشگاه برگزار شود و  الحمدالله برگزار شد.

 

وی افزود: ساماندهی این کار می توانست قوی تر باشد و با توجه به مجموعه محتواهایی که در نمایشگاه دیدم پیشرفت های خوبی حاصل شده است و در عرصه قرآنی شاهد تجربیات خوبی هستیم. تحقیقات قرآنی، پژوهش های نرم افزاری قرآن که همه ارزشمند هستند و همگی آینده خیلی خوبی دارند.

 

میرسلیم تصریح کرد: امسال بر مبنای دستاوردهایی که از نمایشگاه داشتیم فکر می کنم برنامه ریزی خوبی می توانیم برای سال آینده انجام دهیم و این نمایشگاه نیاز دارد نقاط ضعف و قوت را گردآوری کند تا نقاط ضعف را بررسی و تلاش کنیم در سال آینده جلوه جدید و کامل از نمایشگاه قرآن ارائه دهیم که قطعا با استقبال پرشورتری مواجه می شود.

 

وی گفت: امسال هم استقبال از نمایشگاه قرآن خوب بود اما امکانات جوابگوی نیازها نیست و شاید هم اکنون نیز می بینیم که بسیاری از بخش ها با هم مختلط هستند و بعید می دانم مکانی مجزا برای برگزاری نمایشگاه داشته باشیم اما اگر جای مناسب این خدمت داشته باشیم بسیار خوب است.

 

صف طویل دوخت رایگان چادر سنتی در اخرین روز نمایشگه قرآن

امروز 9 اردیبهشت اخرین روز بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است که با استقبال و ازدحام چشم گیر جمعیت مواجه بود و از جمله بخش هایی که با صف عریض و طویل بازدیدکنندگان مواجه است بخش عفاف و حجاب و غرفه دوخت چادر رایگان است که در این بخش دوخت چادر سنتی به شکل رایگان انجام می شود در همین رابطه اسدالله سلیمانی، مدیر بخش عفاف و حجاب در گفتگو با خبرنگار قران و معارف خبرگزاری شبستان در مورد خدمات این بخش از نمایشگاه با توجه به استقبال بازدیدکنندگان گفت: این بخش از نمایشگاه با 20 نفر پرسنل خیاط تمام تلاش خود را بکار می برند تا بتوانند پاسخگوی خدمات ارایه دوخت چادر رایگان برای علاقمندان به عفاف و حجاب باشند.

وی در مورد ساعت پایان کار نمایشگاه اظهار کرد: امروز چهاردهمین روزنمایشگاه و اخرین روز است که تا ساعت یک نمایشگاه به کار خود ادامه می دهد و تمام تلاش خود را می کنیم که تا اخرین ساعت دوخت چادر ادامه داشته باشد و در صورتی که به دوخت چادر مراجعه کنندگان نرسیم از انها چادر نمی پذیریم.

نرگس نصر آبادی یکی از دوزندگان چادر در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قران است که از اولین روز نمایشگاه هنر خیاطی خود را برای پاسخگویی به مراجعه کنندگان در اختیار انها قرار داده است در مورد دوخت چادر گفت: 25 سال است که تجربه خیاطی دارم و خوشحالم که در این  بخش به ارایه خدمت دوخت چادر برای مردم فعالیت می کنم .

وی در رابطه به اینکه  دوخت چادر در نمایشگاه رایگان است و برای شما به عنوان خیاط دستمزدی تعلق نمی گیرد گفت: دوخت  چادر رایگان و هر خدمتی که از دست افراد بر می اید و می خواهند ان را در راه رضای خدا به مردم ارایه کنند یک معامله میان خدا و بنده است و اینکه برای  هموطنم دوخت چادر انجام می دهم این خدمت چشم گیری نیست که بخواهم برای ان انتظاری داشته باشم  و بی واسطه با خدا معامله کرده ام.

 این خیاط و دوزنده چادر در نمایشگاه تصریح کرد: مردم با مراجعه به این بخش با ما گفتگو می کنند انتقاد و پیشنهادات خود را ارایه می کنند و برای ما دعا می کنند  و این بهترین بخش کار است.

 

نمایشگاه بین المللی قرآن بستر مناسبی برای تجمیع تشکل ها و موسسات قرآنی است

سید ابراهیم نجف، مجری مسابقات قرآن کریم و مدیر گروه اجتماعی و فرهنگی رادیو عربی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن بستر بسیار مناسبی برای تجمیع تشکل ها و موسسات قرآنی است که می توانند از لحاظ تبادل و انتقال تجربیات بین موسسات قرآنی و جلسات قرآنی و حتی نهادهای قرآنی مختلف مفید باشد.

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم فرصتی برای ارزیابی از عملکرد یکساله موسسات قرآنی است، گفت: از جمله بخش های بسیار مهم و ویژه این نمایشگاه تجلیل از خادمان قران کریم است که عملکرد آنها را زیر ذره بین قرار داده و ضمن تجلیل، تکریم و احترام به آنها عملکرد حافظان و قاریان قرآن کریم را مورد بررسی قرار می دهد و این نوع برنامه ها می تواند پس از اتمام نمایشگاه بین المللی قرآن نیز با همین رویکرد ادامه داشته باشد.

 

مدیر گروه اجتماعی و فرهنگی رادیو عربی صدا و سیما با بیان اینکه اغلب شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن نسبت به بازتاب بین المللی آن نظر مثبت دارند، افزود: بر این اساس برخی از غرفه داران و شرکت کنندگان نمایشگاه قرآن به خصوص غرفه محصولات فرهنگی آستان مقدس حرم امام حسین (ع) و بسیاری از شرکت کنندگان بخش بین الملل تجربیات ناب و کم نظیر خارج از کشور را به داخل نمایشگاه قرآن آوردند بر این اساس این تبادل نظر نمایشگاه با ابعاد بین المللی آن بهترین دستاورد نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

 

سنگ های عقیقی که در نمایشگاه قرآن مزین به ۳۰ جزء قرآن کریم شد

حامد اتحادی؛ استاد جواهر‌شناسی و جواهرتراشی دانشگاه صنایع و معادن در مورد حکاکی قرآن روی سنگ‌های قیمتی، گفت: با استفاده از تکنولوژی نانو و روش ماکروالکترونیک، حکاکی متون قرآنی روی سنگ انجام شده است. امروز تمام سوره‌های قران کریم با استفاده از این روش روی یک نگین انگشتری از جنس عقیق یمنی حکاکی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه از میان سنگ‌ها، فقط «عقیق یمنی» و «در نجف» قابلیت این کار را دارند، ادامه داد: این دو سنگ می‌توانند 400 درجه حرارت مورد نیاز برای انجام این کار را به‌راحتی تحمل کنند. برای حکاکی آیات قرآن روی سنگ عقیق با استفاده از فناوری نانو، ابتدا سنگ عقیق مورد نظر با یک لایه کروم به‌صورت بخار آغشته می‌شود و بعد با استفاده از اشعه الکترونیک که هزار بار از لیزر ریزتر است، روی سنگ آغشته به کروم حکاکی انجام می‌شود.
 
این جواهرشناس اظهار کرد: استفاده از لایه بخار کروم به این خاطر است که این فلز هادی الکتریسیته بوده و چون فلز بسیار سختی است، به هنگام حکاکی روی آن خطوط در هم ادغام و یا موجب خرابی خط نمی‏‌شود.
 
اتحادی در ادامه گفت: برای اولین‌بار در دنیا یک قرآن که 30 جزء کامل و 6666 آیه را شامل می‌شود با خط عثمان طاها روی سنگ طبیعی عقیق یمن توسط تکنولوژی نانو و در مقیاس یک بیلیونیم کوچک و حک شده است.

 

مساجد بهترین مکان برای بحث های مختلف آموزشی و قرآنی هستند/ فضای مجازی در بحث اموزش قرآن می تواند منشا ثمر باشد

عبدالرضا صدیق، قاری بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در پاسخ به این سوال که چطور می توان منویات مقام معظم رهبری درخصوص تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی را عملیاتی ساخت، گفت: نمایشگاه قرآن که پس از 2 سال تعطیلی دوباره به روی روزه داران و بازدیدکنندگان باز شده است هنوز جایگاه گذشته را پیدا نکرده است و حتی بسیاری از مردم از برگزاری این رویداد خبر ندارند و به همین دلیل هفته ابتدایی نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه نشد.

 

وی افزود: مساجد در اسلام همواره مرکز فعالیت های اجتماعی و فرهنگی بوده است لذا می توان برای بحث های مختلف آموزشی و قرآنی بهترین مکان را مساجد در نظر گرفت.

 

صدیق با اشاره به استقبال قرآن آموزان از جلسات آموزش قرآن کریم در مساجد کشور گفت: متاسفانه به علت شیوع ویروس قراننن جلسات قرآن نیز با وقفه دو ساله همراه شد اما در روزهای اخیر شاهد دوباره جان گرفتن دوباره جلسات قرآن با حضورعلاقمندان هستیم و نمایشگاه بین المللی قرآن بهانه ای شد تا پس از ماه مبارک رمضان جلسات قرآن در مساجد با شور و اشتیاق بیشتر دنبال شود.

 

مسجد یکی از تریبون های مهم تبیین است

جواد عبادی، مدیر کل فرهنگی و تربیتی کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به ارتباط رسانه با تحقق جهاد تبیین به عنوان یکی از منویات مقام معظم رهبری گفت: یکی از ابزارهایی که برای جهاد تبیین به کار گرفته می شود رسانه است. اینکه رسانه چه نقشی را می تواند برای جهاد تبیین ایفا کند و برای بهتر عرضه کردن این مسئله نقش آفرینی کند باید عقلای رسانه ای دور هم جمع شوند و این امر را به عنوان یک وظیفه مهم بررسی کنند. عقلای رسانه همانطور که مقام معظم رهبری از واژه جهاد استفاده کردند اینن امر را یک رسالت و وظیفه مهم بدانند تا پیرامون تبیین مسائل مختلف از جمله مسئله قدس که این روزها در آن به سر می بریم، تلاش کنند.

 

وی با بیان اینکه موضوع مسجد که یکی از تریبون های مهم تبیین است که باید با ابزار رسانه و هنرمندانه به آن پرداخته شود، گفت: بر همین اساس تریبون مسجد را یک رسانه می دانم که به تبیین بهتر موضوعات کمک می کند و افرادی که صاحب تریبون در فضای مجازی هستند خود را مکلف به این جهاد بدانند. ما در مصادیق جهاد فقط به موضوع جنگ می پردازیم بلکه این موضوع منشاهای دیگری همچون جنگ نرم دارد که می تواند به آن جهاد جنگ نرم گفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

کد خبر 1170951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha