رسم «گل غلتان»، رسمی برای رفع حساسیت های فصلی

یکی از رسم های مردم «میمند» در زمان گل چینی، رسم «گل غلتان» است، در این رسم قدیمی نوزادانی که اولین بهار زندگی خود را تجربه می کنند، پس از استحمام در میان پارچه ای که پر از گلبرگ گل محمدی است، غلتانده می شود تا از حساسیت های فصلی بدور باشد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

«میمند» شهری از توابع شهرستان «فیروزآباد» استان فارس به حساب می آید، بر اساس آنچه که پژوهشگر تاریخی می گوید: میمند نخستین خاستگاه گل سرخ و گل محمدی و صنعت تقطیر بوده و این موضوع به بلندای تاریخ است و این حرف بر اساس آثاری که در قبرستان ها از چهار تا پنج هزار سال قبل در این خصوص گل محمدی کشف شده است، به اثبات می رسد، آثار روی دخمه شستشوی اموات و برج «خاموشی» نشان از خاستگاه این گل ها دارد و از دوره ماقبل هخامنشی هم وجود این گل ها در میمند اشاره شده است.

«مهریار اعتماد فر»، می افزاید: این گل به حالت وحشی در طبیعت وجود داشته است و به خاطر زندگی در کنار انسان به باغ گل مبدل شده است.

 

 

به گفته وی، تنگ آتشکده در ورودی جهرم قبلا نی زار بوده و این نی ها را به برای تقطیر استفاده می کردند و سنگ شیشه میمند هم از همین راستا استفاده می شده است.

اعتماد فر می گوید: گزارش «عبدالرحمن ابن خلدون» و «ابن بطوطه» گزارش داده اند گل سرخ از میمند از اصفهان به سوریه - ترکیه و بلغارستان ارسال شده است و مقداری از عطر گل محمدی در کنار طلا در خزانه یکی از خلفای راشدین قرار داشته است.

آنطور که شهردار میمند می گوید: از زمان ورود اسلام به ایران تاکنون هر ساله گلاب برای شستشوی خانه خدا و همچنین گلاب برای حرم های مطهر عتبات عالیات را تامین می کند.

«علی اکبر حسن زاده» اضافه می کند: میمند خاستگاه گل و گلاب محمدی است و تاکنون همه ساله افتخار آن را داشته است که گلاب شستشوی خانه خدا و عتبات عالیات را هدیه کرده است.

«سید غلامعلی ظهرابی»، بخشدار بخش «میمند» هم از انتخاب هشتم اردیبهشت به عنوان روز «میمند» خبر می دهد و می گوید: نامه نگاری ها برای ثبت این روز در تقویم فارس، به استانداری انجام شده است.

حسن زاده می گوید: میمند به عنوان منطقه ویژه گردشگری فارس معرفی شده است و باعث شد مسئولین کشوری به آن توجه ویژه داشته باشند و این شهر به عنوان قطب گلاب و عرقیات ایران و مهمترین شهر صادرات عرقیات به اروپا به حساب می آید و از این طریق می تواند منبع خوبی برای درآمدهای ارزی به کشور داشته باشد.

 

 

شهردار میمند با اشاره به اینکه شهرداری میمند سابقه 50 ساله دارد، می افزاید: اقدامات زیادی در راستای جذب سرمایه گذار انجام داده است و پارک 110 هکتاری «پردیس» با 25 درصد پیشرفت فیزیکی در حال آماده سازی است.

وی می افزاید: 12 هزار متر مربع زمین برای احداث کارخانه عرق نسترن گیری در نظر گرفته و 10 مجوز بوم گردی در میمند صادر شده است و در حال حاضر 12 اقامتگاه بوم گردی در این شهر وجود دارد و امکانات خوبی فراهم شده و از سرمایه گذاران برای حضور در میمند دعوت می کنم و تا پایان 1401 تعداد 20 اقامتگاه بوم گردی صادر می شود که در زمینه بوم گردی میمند تا چند سال آینده متحول خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران میمند هم بر این مطلب تاکید می کند می گوید: از 12 سال پیش که جشنواره گل و گلاب به راه انداخته شد، مشکلات زیر ساختی داشتیم و به خاطر کمبود زیرساخت ها امکان پذیرایی مناسب از گردشگران وجود نداشت اما امروز به خاطر بوم گردی های مناسب اتفاقات خوبی را شاهد هستیم.

این تولید کننده گلاب و عرقیات ادامه می دهد: علاوه بر گل نسترن و گل محمدی که میمند خاستگاه آن محسوب می شود، این شهر تامین کننده 60 درصد گیاهان دارویی کشور به حساب می آید و بیش از 500 تُن «بهار نارنج» به صورت تر و خشک از میمند به سراسر کشور فرستاده می شود، عرقیات «کیالک»، «طارونه» و «شاتره» هم از این شهر به نقاط مختلف ارسال می شود.

«محمد رئیسی»، با اشاره به اینکه پیش از این 6 کارگاه عرقیاتی در این شهر وجود داشت که امروز به 110 کارگاه رسیده است، ادامه می دهد: بیش از 90 نوع عرقیات مختلف به کشور ارسال و 10 درصد آن صادرات می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای عرقیات گیری میمند مشغول به کار هستند، تاکید می کند: در زمینه برندسازی کار نکردیم و مظلوم واقع شدیم و این مشکلات به خاطر موقوفه بودن است و این مسئله باعث فرار سرمایه گذاران شده است.

آنطور که رئیسی می گوید: عطر گل محمدی این شهر به فرانسه و ایتالیا صادر می شود و الان 12 تا 15 هزار گلاب تولید و بخش عمده آن صادر می شود.

 

 

اما این شهر و زیبایی هایش نتوانسته از چنگال زبر خشکسالی بگریزد، رئیس جهاد کشاورزی میمند در این راستا می گوید: امسال متاسفانه در هفتم و هشتم فروردین که اوج غنچه دهی گل محمدی بود با سرمازدگی مواجه شدیم و متوسط برداشت گل محمدی که چهار تُن در هکتار بود به نیم رسید و 50 درصد محصول را از دست دادیم.

«محمدهادی عابدی» می افزاید: چندین سال است که میمند با خشکسالی دست در گریبان است و گل محمدی یکی از محصول های کم آب بر به حساب می آید و یکی از راه ها مقابله با خشکسالی توسعه کشت گل محمدی است.

رئیس شورای اسلامی شهر میمند هم عنوان می کند: میمند گلخانه استان فارس است و در هر فصل از سال به یک نوع گل برخورد می کنید و اکنون یک هزار و 700 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در میمند است.

«بهمن بهمن نژاد»، می افزاید: از این میزان حدود 250 هکتار به صورت دیم در حال برداشت است و 500 هکتار به گل نسترن اختصاص داده شده است و این شهر تنها قطب گل نسترن در کشور و جهان است.

میمند با دارا بودن یک هزار و 500 هکتار درخت ثمره انجیر و یک هزار و 700 هکتار انجیر به باردهی نرسیده، 2 هزار و 500 هکتار انگور بدون هسته که 500 هکتار آن به صورت دیم است، 170 هکتار بادام، 146 هکتار گردو که 125 هکتار آن دیم است و 150 هکتار انار، ظرفیت مناسبی برای گردشگری طبیعی و کشاورزی دارد.

این شهر اما با بی مهری های زیادی روبرو شده است که نمونه آن جاده قدیمی است در 2 ورودی شهر است که هر سال جان تعداد زیادی از هموطنان را می گیرد، بر اساس گفته ظهرابی، عملیات تعریض جاده در حال انجام است که به خاطر کمبود اعتبار این کار با کندی پیش می رود.

 

 

یکی از رسم های مردم «میمند» در زمان گل چینی، رسم «گل غلتان» است، در این رسم قدیمی نوزادانی که اولین و یا دومین بهار زندگی خود را تجربه می کنند، پس از استحمام توسط مادر، مادربزرگ، عمه و خاله در میان پارچه ای که پر از گلبرگ گل محمدی است، غلتانده می شود تا بر اساس باور محلی از حساسیت های بهاری در طول زندگی به دور باشد، به گفته «حسن غضفری»، یکی از باغداران محلی، این رسم علاوه بر اینکه نوزاد را از حساسیت های فصلی دور می کند، یک دورهمی شاد خانوادگی هم محسوب می شود.

گزارش: محسن تورع

کد خبر 1171295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha