ضرورت پرورش حقوقدانانی متخصص در زمینه های بین المللی

رشد و توسعه کشورها در کلیه زمینه ها و ابعاد تا حدود زیادی در گروی پیشرفت اقتصادی است و چنین امری مستلزم ارتباطات موثر و مقرون به صرفه در عرصه بین المللی است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «حقوق تنظیم قراردادهای بین المللی» نوشته «مهدی پورداد»، وکیل پایه یک دادگستری مشتمل بر 260 صفحه برای دومین بار از سوی انتشارات خرسندی چاپ و روانه بازار شده است. کتاب «حقوق تنظیم قراردادهای بین المللی» حاصل سال ها تلاش و تحقیق مهدی پورداد در زمینه حقوق تنظیم قراردادهای بین المللی و مشاوره حقوقی شرکت های تجاری است.

 

این کتاب مشتمل بر پنج فصل با عناوین مقدمه، مراحل تنظیم حقوقی، اصول تنظیم حقوقی، قالب استاندارد حقوقی برای تنظیم قرارداد و ضمائم است. در پایان کتاب نیز فهرست منابع ذکر شده است. تلاش های صورت گرفته در این کتاب بر روی یکی از مهارت های قراردادی یعنی تنظیم قراردادها تمرکز یافته است. نویسنده در این کتاب بر روی تکنیک تظنیم قراردادهای بین المللی تمرکز داشته و مسائل پیچیده و کاربردی مربوط به آن را به زبان ساده بیان کرده است. وی با بهره گیری از مطالعات گسترده در نظام‌های حقوقی کامن لا و رومی - ژرمنی، مباحث نظری حقوق قراردادهای بین المللی را نیز متناسب با نیازهای امروز مطرح کرده است.

 

مهدی پور داد گفته است: در پاسخ به این سوال که چرا تنظیم قراردادهای بین المللی به زبان انگلیسی مورد تاکید قرار گرفته نیز باید اشاره داشت که تدوین اکثر قراردادهای بین المللی اصولا به زبان انگلیسی است و به دلیل نقش پررنگ ادبیات قراردادی نظام حقوقی کامن لا در حوزه تجارت بین الملل به نتیجه خواهیم رسید که شناخت حقوق قراردادها روش های تفسیر و همچنین آشنایی با نحوه نگارش اسناد آنها امری ضروری است.

 

این نویسنده با بیان اینکه رشد و توسعه کشورها در کلیه زمینه ها و ابعاد تا حدود زیادی در گروی پیشرفت اقتصادی است، اظهار داشته است: چنین امری مستلزم ارتباطات موثر و مقرون به صرفه در عرصه بین المللی و همچنین داد و ستدهای برون مرزی است به طوری که بستن درب های اقتصادی کشورها به روی یکدیگر نتیجه ای جز محصور کردن بازار محصولات به مرزهای داخلی و حتی رکود اقتصادی نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه قراردادهای بین المللی مکانیسمی هستند که مجال بروز و توسعه روابط را مهیا می کنند، اذعان کرده است: به همین دلیل اهمیت جایگاه و نقش روزافزون تجارت بین الملل در میان کشورها نگاه های نوین تر و کارآمدتری در زمینه های علمی و حقوقی نسبت به قراردادهای بین المللی صورت می گیرد. پرورش هرچه بیشتر حقوقدانانی متخصص در زمینه های بین المللی خصوصا در حوزه قراردادهای بین المللی انرژی در کشوری مثل ایران که صنعت استراتژیک آن نفت و گاز بوده، اهمیت مازاد می یابد.

 

در قسمتی از این کتاب می خوانیم: در روابط تجاری ارتباط بین طرفین به طور کلی به منظور پیشنهاد به انجام معامله، انعقاد یا توسعه یک رابطه قراردادی می باشد. روابط قراردادی می تواند در قالب یک توافق شفاهی یا کتبی ابراز گردد مگر اینکه رابطه بین طرفین صرفا یک توافق نزاکتی باشد. در یک رابطه تجاری ممکن است به منظور تعیین قبلی موضع طرفین اسناد پیش قراردادی و با خصیصه غیر الزام آور وجود داشته باشد و علاوه بر آن نیز ممکن است اوراق و اسنادی پسا قراردادی وجود داشته باشد تا به واسطه آنها انحلال یا اصلاح رابطه موجود یا تصدیق به اثبات حقوق قراردادی صورت گیرد.

 

در بخش از این کتاب آمده است: واژه های توافق و قرارداد اصولا به آن دسته از روابط حقوقی مبتنی بر تراضی اشاره داشته که در نظام حقوقی کامن لا مستلزم وجود عوض می باشد در حالی که واژه توافق علاوه بر آنچه گفته شد می تواند به آن گروه از روابط غیر حقوقی که از عناصر تشکیل دهنده آنها عوض نبوده نیز اشاره داشته باشد که در این معنا رابطه ای امضا نشده و غیر قابل الزامی بین طرفین ایجاد گردیده که طرفین انتظار دارند تا بر مبنای حسن نیت اجرا گردد. چنین رابطه ای معمولا موسوم به توافق نزاکتی یا توافق نجیب زادگان می باشد؛ بنابراین واژه توافق نسبت به واژه قرارداد دوستانه تر و واجد رسمیت کمتری می باشد.

 

گفتنی است، کتاب «حقوق تنظیم قراردادهای بین المللی» نوشته «مهدی پورداد»، وکیل پایه یک دادگستری در شمارگان 500 نسخه با قیمت 95 هزار تومان برای دومین بار از سوی انتشارات خرسندی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1171437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha