اسناد بلدیه رشت به نمایش عمومی در می آید

حرفت خواه گفت: اسناد بلدیه رشت به مدت سه روز در عمارت میرزا خلیل رفیع به نمایش عمومی در می آید.

« میثم حرفت خواه» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت اظهار کرد: به مناسبت روز اسناد ملی و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، ۳۰ سند از اسناد بلدیه رشت به مدت سه روز از از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت، در عمارت میرزا خلیل رفیع رشت به نمایش در می‌آید.

 


رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت با اشاره به محتوای برخی از این اسناد که توسط سازمان اسناد گیلان استخراج شده افزود: اعلان مناقصه سنگ فرش‌ها و طاق‌بندی‌های شهر رشت از طرف اداره بلدیه به سال ۱۳۰۶، سواد یادداشت حاج میرزا خلیل رفیع، رئیس بلدیه رشت به مدیر واحد تنظیف جهت اعزام دو نفر سپور به همراه یک عرابه برای تمیز نمودن اطراف بقعه آقا سیدابوجعفر به سال ۱۳۳۸قمری، یک نمونه صورت مجلس دفاتر محاسبات اداره بلدیه رشت مربوط به سال ۱۳۰۰شمسی، سواد مراسله مفاخرالملک رئیس نظمیه جهت همکاری با بلدیه رشت در تمیز کردن پشت کاروانسرای کامرانیه و رفع زحمت سکنة آن حدود از زباله‌های تجمیع شده به سال ۱۳۳۰ قمری، محتوای این اسناد است.

 

وی با تاکید بر حفظ بناهای تاریخی شهر رشت و تغییر کاربری فرهنگی آن، گفت: علاوه بر اسناد یاد شده، در این سه روز، تعدادی اعلان و اصل اسناد بلدیه رشت و همچنین برخی از اقلام تاریخی مجموعه حسن اکبری( مجموعه دار خصوصی) در این ساختمان تاریخی به نمایش در می آید.


حرفت‌خواه  ادامه داد: اعلانی با امضای نخستین شهردار رشت، پیرامون ساخت و ساز در شهر، اعلانی مربوط به شرکت اتومبیلرانی ماشین چی، اعلان برگزاری تئاتر در رشت و اعلانی مربوط به حکومت نظامی به نمایش در می‌آید.

 

وی افزود: نمایش برخی از روزنامه‌های قدیمی، چند قطعه کاشی سردرهای خانه‌های تاریخی، چند نقشه قدیمی و تصاویری از سازه‌های معماری تاریخی که توسط سیاحان فرانسوی ترسیم شده، برخی از اقلامی است که در این سه روز در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

 


رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری با اشاره به مرمت سقف عمارت میرزا خلیل رفیع، یادآور شد: این ساختمان تاریخی قرار است با مصوبه شورای شهر به عنوان «موزه مشروطه» تغییر کاربری یابد و بر همین اساس، با تکمیل مطالعات مرمت فاز اول مرمت در دستور کار حوزه بازآفرینی سازمان عمران شهرداری رشت است.

کد خبر 1172378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha