ما برای آنکه ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده ایم

امروز در حالی ما شاهد مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن کشور بودیم که در کنار مزیت ها و دستاوردهای فراوان، توجه و رفع برخی نکات می تواند راهگشای سیاست های آینده باشد.

به گزارش خبرنگار شبستان؛امروز در حالی ما شاهد مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن کشور در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) بودیم که در کنار مزیت ها و دستاوردهای فراوانی که داشت، توجه و رفع برخی نکات راهگشای سیاست های آینده باشد. برخی از دستاوردها و کاستی ها به عبارت زیر است:
از جمله نخستین دستاوردهای مثبت چنین نمایشگاه هایی؛ تجمع و گرد آمدن همه ی تولیدکنندگان و مدیران عامل شرکتها و صادرکنندگان و نیز واردکنندگان و دست اندرکاران بخش صنعت و معدن کشور در کنار یکدیگر است. نیاز به توضیح نیست که چنین گردهمایی که با به نمایش گذاردن دستاوردهای عملی همراه است فرصت بسیار مغتنمی را جهت تبادل نظر و آشنایی با دستاوردهای دیگر تولیدکنندگان داخلی فراهم کرده و چه بسا قراردادهای متعدد و چشمگیری هم منعقد شده که علاوه بر رونق و پیشرفت صنایع داخلی، از ورود تولیدات مشابه خارجی که اولین نتیجه ی آن بیکاری صنایع داخلی و خروج ارز از کشور است، جلوگیری می کند.
دستاورد بعدی این نمایشگاه، همچنان که وزیر محترم صنایع هم بر آن تاکید کردند، امکان بازدید سفرا و نمایندگان برخی از کشورهاست که با دنباله روی کورکورانه از غرب به خیال خود به تحریم ایران پرداخته اند. تحریم هایی که در بدو امر؛ شاید در برخی حوزه ها تاثیراتی را به همراه داشته باشد، اما در نهایت یک دستاورد مهمتر و باارزش تر دارد که همانا جزم تر شدن عزم تولیدکنندگان و متخصصان کشور به خلاقیت و تولید نیازهای خود در داخل کشور است.
همچنان که جلوه های زیبایی از این بروز خلاقیت و ابتکار را در همین نمایشگاه شاهد بودیم و حقیقتاً از ابتکار وزارت صنایع و معادن باید قدردانی کرد که با برگزاری این نمایشگاه این فرصت گران بها را برای همه ی دست اندرکاران این بخش فراهم کرد تا با دستاوردهای یکدیگر بیشتر آشنا شده و در صورت تداوم آن، تلاش کنند تا انشاءالله در سالهای آینده با دستاوردهای بهتر و بیشتری؛ توانمندیهای خود را به منصه ظهور برسانند.
دیگر دستاورد مهم این نمایشگاه که در حقیقت مکمل همان گزینه های سابق نیز است، امکان آشنایی صادرکنندگان فعال در بخش صنعت و معدن با توانمندیهای داخلی است چرا که متاسفانه به واسطه ی عدم برگزاری چنین نمایشگاهی؛ معلوم نیست که این صادرکنندگان تاکنون از چه طریقی باید با توانمندیهای بزرگ داخلی آشنا شده و بتوانند زمینه های صادرات آنها را به اقصی نقاط دنیا فراهم کنند و مطمئناً در صورت تداوم غفلت در برگزاری چنین نمایشگاه بزرگی؛ چه بسا که سالهای سال، دستاوردهای بزرگی در داخل تولید می شد و بازهم بسیاری از مصرف کنندگان و تولید کنندگان؛ نیازهای خود را از خارج از کشور تامین می کردند.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در برگزاری این نمایشگاه امکان آشنایی مدیران و مسئولان رده بالای مملکتی در حوزه های مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور با توانمندیها و نیز نیازهای صنایع و معادن مختلف کشور است چه بسا که این بخش ها به عنوان موتورهای محرکه کشور جهت بیان و رفع یک مشکل و نیاز خود؛ ماهها و سالها پیگیر و منتظر تنها یک دیدار با وزیر و یا معاونان وی باشند که در این نمایشگاه این فرصت به نحو احسن به وجود آمده و به راحتی قابل طرح و پیگیری است.
در کنار این مزیت ها، برخی کاستی ها مهم در این نمایشگاه وجود داشت که توجه به آنها می تواند راهگشای هر چه بهتر برگزاری آن در آینده باشد.
نخست اینکه هر چند برگزاری این نمایشگاه از یک سال پیش توسط شخص وزیر صنایع مطرح و پیگیری شده است و این توجه و پیگیری وزیر؛ علیرغم مشغله زیاد قابل تقدیر است، اما چرا این قدر دیر؟ این سوالی بود که ذهن بسیاری از حاضران و بازدیدکنندگان نمایشگاه را به خود مشغول کرده بود کشوری که دارای این همه منابع عظیم معدنی و توانمندی اقتصادی و صنعتی است، چراتاکنون و طی این سال ها از چنین فرصت ارزشمندی خود را محروم و تنها به برگزاری نمایشگاه های کوچک و در حوزه های بسیار تخصصی اکتفا کرده است؟
دومین نکته که در سخنان مهندس هدایت، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دور نماند، عدم حضور بسیاری از شرکت های معتبر و به خصوص شرکت های کوچک و متوسط است چرا که معمولاً سیاستی در عرصه تبادلات فناوری کشورهای بزرگ به سایر نقاط دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه آنها توان ساخت قطعات بزرگ و مونتاژ را صادر می کنند اما از دادن فناوری ساخت قطعات ریز و پرمصرف خودداری می کنند تا بدین وسیله خود را همیشه به عنوان تنها تامین کننده ی این قطعات و فناوریها نگه داشته و به هر قیمتی که بخواهند آنها را به خریداران این صنایع بفروشند، با این حساب باید بیش از اینکه در این نمایشگاه شاهد آن بودیم، به این صنایع توجه می شد.
سومین نکته که علیرغم تلاش دست اندرکاران نمایشگاه جهت رفع آن؛ باز هم به شدت خودنمایی می کرد و بنابه اظهار امیدواری رییس سازمان نوسازی صنایع ایران، می توان به رفع کامل آن در آینده نزدیک امیدوار بود، وجود خلاء همیشگی بین دانشگاه و بخش های گوناگون صنعت است. بنابر اظهارات ایشان؛ در حالی که ما طی 15 سال اخیر جهش بسیار خوب و در سطح جهانی در زمینه تولید فناوری های صنعتی داشته ایم، اما به واسطه ی عدم حمایت ها و تداوم این خلاء؛ هنوز هم امکان صنعتی سازی و استفاده ی عملی از این دستاوردها فراهم نشده و ما هنوز باید تبعات منفی دوری حوزه های علم و عمل را به اقتصاد و زندگی مردم شاهد باشیم.
چهارمین معضلی که در کنار سایر بخشهای اقتصادی کشور، دامن گیر صنایع و معادن ما هم هست، بحث دولتی بودن آنهاست که علیرغم وعده های بسیار مسئولان و تلا شهای خوب صورت گرفته در دولتهای نهم و دهم، تا رسیدن به حد مطلوب؛ فاصله ی زیادی باقی است و بازتاب همین مشکل را؛ در همین نمایشگاه خودکفایی صنعت و معدن هم شاهد بودیم، به گونه ای که اکثریت قابل ملاحظه شرکت کنندگان در نمایشگاه را شرکت های بسیار بزرگ و در اصطلاح مادرشرکت های دولتی تشکیل می دادند که در درون خود دهها و صدها شرکت ریز و درشت را تحت مدیریت دارندو مطمئناً با چنین روندی، گذشته از مضرات بسیار مدیریت دولتی بر صنایع، امکان رشد و حضور شرکت های کارآمد و فعال بخش خصوصی که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، توان رقابت با مشابه خارجی را هم دارا باشد را نخواهیم داشت.
در پایان ذکر چند پیشنهاد هم در راستای هر چه بهتر برگزار کردن چنین نمایشگاه هایی مثمر ثمر خواهد بود:
نخست آنکه امکان برگزاری چنین نمایشگاهی در کشورهای طرف تجاری و اقتصادی ایران و نیز همسایگانی که جمهوری اسلامی ایران بیشترین مبادلات را با آنها دارد در کنار معرفی توانمندیها و آشنایی هرچه بیشتر صنعتگران و وارد کنندگان آن کشورها، امکان بازاریابی هر چه مطلوبتر نیز برای صنایع داخلی ما فراهم شود.
دوم در کنار برگزاری این نمایشگاه با وسعت و با حضور شرکت های فعال بیشتر؛ نمایشگاه به حوزه های تخصصی تر تقسیم شود تا جهت استفاده بهتر و راحت تر بازدیدکنندگان فراهم شود.
و در نهایت امکان حضور شرکت های خارجی هم در این نمایشگاه فراهم شود تا شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی؛ خود را در کنار مشابه خارجی خود محک زده و توان رقابتی خود را بهتر بشناسند.
مطمئنا با اینگونه اقدامات و آشنایی هرچه بیشتر تولید کنندگان داخلی از توانمندیها و ظرفیت های خود؛ با اعتماد به نفس بیشتری می توانند در میادین بین المللی حضور یافته وقدرت فناوری واقتصادی جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان بکشند. مضاف بر اینکه مصرف کنندگان داخلی هم؛ در استفاده از تولیدات داخلی با اطمینان خاطر بیشتری عمل خواهند کرد.
پایان پیام/

 

کد خبر 11724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha