نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای منصفانه نیست/ لزوم توجه به دغدغه چایکاران شمالی

​حجت‌الاسلام صفری ملک میان لزوم توجه ویژه وزیر جهاد کشاورزی به دغدغه چایکاران شمالی و رفع مشکلاتی که در حوزه خرید برگ سبز چای درجه یک و دو پیش آمده را خواستار شد و گفت: این نوع قیمت‌گذاری خرید برگ سبز چای عاقلانه، مشروع، اخلاقی و منصفانه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «محمد صفری ملک میان» شامگاه جمعه(۱۶ اردیبهشت) در گفت‌و‌گوی خبری ضمن اشاره به بررسی مدیریت جامع شهری و روستایی و درآمد پایدار شهرداری‌ها اظهار داشت: منابع مالی شهرداری‌ها بسیار ضعیف است و شهرداری‌ها در شرایط بسیار سخت مالی قرار دارند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس عنوان کرد: موضوع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در مجلس در قالب طرحی ارائه شد و مسئله در صحن علنی هم رأی آورد و شورای نگهبان هم ایراد اصل ۱۰۰ قانون اساسی را در رابطه با این امر مطرح کرد و در کمیسیون رفع ایراد شد و مجدد شورای نگهبان ایراد اصل ۸۵ را بر آن وارد کرد.

 

صفری ملک میان اضافه کرد: در چند روز گذشته کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس این موضوعات را مورد بررسی قرار داد و رفع ایراد انجام گرفت بنابراین تا هفته آینده موضوع برای رأی گیری و برگشت مجدد به شورای نگهبان وارد صحن علنی خواهد شد.

 

وی اصلاح قانون انتخابات را از جمله اقدامات مهم کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس ذکر کرد و افزود: مدیریت جامع شهری و روستایی از دیگر مواردی است که مجلس هنوز آن را در حال بررسی دارد و یک انقلاب اساسی در حوزه مدیریت شهری و روستایی ایجاد می‌کند و کار بسیار سختی است به همین علت برای پیاده کردن آن همه حاکمیت باید کمک کنند زیرا اجرای آن به تنهایی از عهده دولت خارج است. 

 

* اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به موضوع مقابله با ریزگردها

نائب رئیس اول کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس راهکار مجلس برای هجوم ریزگردها به داخل کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: چند سالی است که کشورمان با این امر مواجه بوده و علاوه بر کانون‌های داخلی، هشت کانون اساسی ریزگردها در خارج کشور مورد شناسایی قرار گرفت و تاکنون قدم‌هایی برای این معضل از جمله تامین اعتبار ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برداشته شده است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه سال گذشته ۴۰۰ میلیارد و در بودجه امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان به موضوع مقابله با ریزگردها اختصاص یافته است یادآور شد: مجلس به عنوان قانونگذار در مورد ریزگردها و حق آبه‌ها نمی‌تواند برنامه بدهد و این وظیفه دولت است اما می‌تواند دولت را مکلف کند تا وزارت خارجه به این موضوعات ورود کند.

 

صفری ملک میان در مورد بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه در مجلس هم ابراز داشت: مجلس یازدهم نسبت به این موضوع حساسیت بالایی داشته و دارد اما معتقدیم شفافیت تنها مربوط به مجلس نیست و باید این امر را به قانون تبدیل کنیم از طرفی هیچ نهادی در جمهوری اسلامی به اندازه مجلس شفاف نیست.

 

وی ادامه داد: در موضوع افزایش قیمت بنزین دیدیم که چگونه به جامعه شوک وارد شد یا افزایش قیمت نان و ماکارونی که اخیرا اتفاق افتاده و همه این ها متاسفانه اثرات منفی خود را در جامعه گذاشته‌اند و دولت باید شفاف باشد زیرا مجلس امروز خبر ندارد که چگونه افزایش قیمت نان، گندم، آرد و ماکارونی اینگونه اتفاق افتاده است.

 

نائب رئیس اول کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس افزود: حوزه شهرستان‌های رودسر و املش نسبت به کانال آبرسانی شرق استان استقلال آبی دارند، اما در سال‌های اخیر هیچ طرحی در این دو شهرستان اجرایی نشده است و حتی یک سردهنه بتنی در این مناطق وجود ندارد و همه به شکل سنتی است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس نحوه پیشبرد لایروبی انهار و رودخانه ها را در این دو شهرستان غیرقابل‌قبول دانست و تصریح کرد: مدیریت شرکت آب منطقه‌ای گیلان باید نسبت به این دو شهرستان توجه بیشتری داشته باشد از طرفی ما هم پیگیری‌های زیادی در این زمینه داشتیم و با انواع مکاتبات درخواست ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار را برای تکمیل پروژه سد پلرود مطرح کردیم.

 

صفری ملک میان با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات درخواستی در سفر رئیس جمهور به گیلان تصویب شد عنوان کرد: متاسفانه ما در حوزه اجرا پروژه سد پلرود مشکلات اساسی داریم و در طی ۱۳ سال گذشته هنوز کاری برای احداث جاده جایگزین آن انجام نشده و به همین علت این موضوع جزو اولویت‌های پیگیری ما قرار گرفت.

 


وی از برگزاری قرار مناقصه جاده جایگزین سد پلرود با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان خبر داد و اذعان کرد: در این مورد هنوز منابع طبیعی نتوانسته محور را آزاد کند تا پیمانکار شروع به کار نماید و همه اینها ایراداتی است که در مدیریت کلان استان وجود دارد و متاسفانه هیچ توجه و کمکی هم برای این مسأله از سوی دو نهاد منابع طبیعی و شرکت آب منطقه‌ای انجام نمی‌شود.

 

*قیمت خرید تضمینی حال حاضر یک کیلو برگ سبز چای غیرمنصفانه است

نائب رئیس اول کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس در ادامه به دو موضوع شروع فصل برداشت چای و تغییر کاربری‌ها اشاره کرد و بیان داشت:‌‌ شهرستان‌های رودسر و املش در تولید ۵۰ درصد برگ سبز چای کشور نقش دارند و ما به عنوان نماینده مجلس در بودجه امسال یک عدد ۳۰۰ میلیارد تومانی را برای سازمان چای در نظر گرفتیم. 

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس اضافه کرد:‌ آنچه که برای ما بسیار ناراحت کننده بود این است در جلسه‌ای که برای قیمت‌گذاری برگ سبز چای در نظر گرفته شد هیچ کدام از نمایندگان مناطق چای خیر کشور در آن حضور نداشتند تا یک دفاع کارشناسی داشته باشند و حداقل قیمت برگ سبز چای افزایش پیدا کند.

 

صفری ملک میان قیمت خرید تضمینی حال حاضر یک کیلو برگ سبز چای را بسیار نازل و غیرمنصفانه دانست و اظهار داشت:‌ این نوع قیمت‌گذاری نه عاقلانه، نه مشروع و نه اخلاقی و وجدانی است و ما این اعتراض را به گوش متولیان رسانیدیم و رئیس سازمان چای کشور حتی از ما یک دعوت معمولی انجام نداد تا ما در آن جلسه‌ بتوانیم حداقل حرف‌های خود را بزنیم و مطرح کنیم.  

 

وی ضمن اشاره به قیمتی که برای خرید برگ سبز درجه یک در نظر گرفته شده اذعان کرد: ناظران خرید تضمینی در فشار شدیدند که بتوانند بخشی از این چای را با قیمت درجه دوم محاسبه کنند و این ایراد بسیار بزرگی است و ما حتی این موضوع را به سمع و اطلاع وزیر جهاد کشاورزی رساندیم تا نسبت به این موضوع که جفا در حق چایکاران است ورود نمایند.

 

نائب رئیس اول کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس عنوان کرد: با توجه به تورمی که امروز در جامعه ما وجود دارد با این هزینه‌های تمام شده برای کشاورز و عدم حمایت بیمه‌ها در فصل خشکسالی تاکید داریم که حتما باید در حوزه قیمت چای ورود اساسی شود.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس قیمت چای خشک در کارخانجات را هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: درصد رشد قیمت برگ سبز چای با درصد رشد قیمت چای خشک اصلا مطابقت ندارد و از این جهت ما نگران بودیم و انتظار داشتیم سازمان چای وقتی مقرش در لاهیجان قرار گرفته نه در تهران نسبت به این موضوع جدیت بیشتری داشته باشد.

 

صفری ملک میان اذعان کرد: امروز کشاورزان و مردم ما از خود سازمان چای دچار یک آزار و اذیتی شدند و این جزو مطالبات ماست و این دغدغه را در روز گذشته به وزیر جهاد کشاورزی هم رساندیم تا هر چه سریعتر به این دغدغه‌های مردم توجه بیشتری داشته باشند.

 

*روستایی‌ها هیچ حق و سهمی در بازنگری طرح های هادی ندارد

وی تصریح کرد: عمده فروشندگان اراضی کشاورزی قشر متوسط به پایین هستند یعنی مردم ما از سر فقر و ناچاری زمین‌های خود را می‌فروشند و وقتی ما از کشاورز حمایت نمی‌کنیم او هم مجبور می‌شود، زمین خود را با کمترین قیمت در اختیار یک مهاجر قرار دهد و بفروشد.

 

نائب رئیس اول کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس ضمن اشاره به برخی از سیاست‌های بنیاد مسکن ابراز داشت: طرح‌های هادی که الان در حال بازنگری‌اند بنا بر سیاست‌های کلان یعنی حفظ یکپارچگی اراضی در حال کوچکتر شدن هستند زیرا روستایی‌ها هیچ حق و سهمی در بازنگری این طرح ها ندارد.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس افزود: در حالی که مردم بومی و روستایی ما خارج از طرح قرار می‌گیرند، بسیاری می‌آیند و خیلی راحت برای پنج هزار متر مربع کاربری مسکونی می‌گیرد و این ها ایراداتی است که در سیاست‌های بسیاری از نهادها وجود دارد تا بتوانیم این پهنه کشاورزی را در گیلان حفظ کنیم اما به قیمت اینکه بومیان و کشاورزان را از روستاها خارج کنیم.

 

صفری ملک میان اظهار داشت: درخواست ما این است در حوزه کاربری‌های اراضی که نسخه‌ای را برای گیلان فارغ از سایر استان‌های دیگر تدوین کنند زیرا با توجه به نوع اقلیمی که در گیلان وجود دارد باید پهنه شمالی سرزمین آن به صورت جداگانه دیده شود.

 

وی در ادامه عنوان کرد: در حوزه آب آشامیدنی املش اقدامات خوبی انجام گرفته و همین هفته کارشناسان دادگستری نسبت به قیمت‌گذاری اقدام میکنند و تمام قراردادهای آن هم منعقد شده است در بحث گازرسانی به مناطق ییلاقات هم ۹۵ درصد کارها  پیش رفته و گازرسانی چند روستای زیر ۲۰ خانوار را هم در قراردادهای بعدی مدنظر قرار داده‌ایم.

 

نائب رئیس اول کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌های راه هم ضمن تشکر از بنیاد مسکن و اعتبارات خوبی که در نظر گرفته شد تعداد زیادی از روستاهای دو شهرستان رودسر و املش سال گذشته آسفالت شدند و تعداد زیادی هم امسال آسفالت خواهند شد اما در حوزه وزارت راه عقب ماندگی های بسیار زیادی وجود دارد و انتظار داریم اداره کل نسبت به جبران این عقب ماندگی‌ها بیشتر تلاش نماید.

 

کد خبر 1172613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha