تولید ۵ درصد محصولات کشاورزی کشور در گلستان/ مشکلی در تامین مرغ و تخم مرغ نداریم

برزعلی گفت: در استان گلستان سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می‌شود که ۵ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را شامل می‌شود.

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «محمد برزعلی» امروز «شنبه ١٧ اردیبهشت»  در نشست خبری اظهارکرد: یکی از برنامه های کلی جهادکشاورزی در سالجاری، کشاورزی قراردادی است و امسال قصد داریم سطح زیرکشت قراردادی محصولاتی مانند گندم و کلزا را افزایش دهیم.

 

سرپرست جهاد کشاورزی گلستان گفت: افزایش صنایع غذایی و فعالیت‌های مرتبط با این بخش، گسترش و ترویج فناوری‌های مرتبط، ارتقای زنجیره های تولید، نظارت و پایش مستمر برنامه های تولید، سوق دادن نیازهای استان، افزایش زنجیره بخش کشاورزی، کمک به افزایش سطح زیرکشت پنبه و ارتقای زنجیره تولید این محصول نیز از دیگر برنامه های این سازمان است.

 

وی بر تقویت ارتباط با اتاق بازرگانی هم به عنوان یک راهبرد جدی برای تقویت بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: این تعاملات به افزایش سطح زیرکشت، توسعه صنایع تبدیلی و صادرات محصولات کشاورزی کمک خواهد کرد.

 

برزعلی در ادامه با اشاره به فعالیت ها و اقدامات در خصوص تنظیم بازار محصولات کشاورزی در استان بیان کرد: خوشبختانه کمبود و کسری در این زمینه در استان به ویژه در بخش مرغ و تخم مرغ نداریم و حتی بخشی از نیاز استان‌های دیگر را هم تامین می‌کنیم.

 

سرپرست جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: ترسیم الگوی کشت بهینه، توسعه زراعت چوب، ایجاد ذخایر قابل قبول در زمینه نهاده‌های دامی در استان، افزایش سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی، افزایش تسهیلات و کمک های فنی و اعتباری و غیره از جمله برنامه های کوتاه و میان مدت ماست و در درازمدت نیز افزایش ضریب مکانیزاسیون، پایداری الگوی کشت و بهبود اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را پیگیری خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به توانمندی های بخش کشاورزی گلستان گفت: این استان دارای ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، ۴.۲ میلیون واحد دامی، ۹۷۰ واحد پرورش مرغ، ۸۵ هکتار گلخانه، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۱۱۰ کیلومتر نوار ساحلی است. 

 

برزعلی با بیان اینکه گلستان در زمینه تولید برخی محصولات در رتبه های برتر کشور قرار دارد، گفت: ۴۳ درصد دانه های روغنی، ۱۲ درصد گوشت  مرغ، ۵۴ درصد توتون، ۵۶ درصد خاویار، ۱۰ درصد گندم و ۱۲.۶ درصد پنبه کشور را تولید می کند.

 

وی بیان کرد: میزان تولیدات بخش کشاورزی استان گلستان از سال ۹۸ تا ۹۹، حدود ۴.۵ میلیون تن بوده که ۵ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را شامل می شود. نزدیک به ۲۱۴ هزار نفر از جمعیت استان جزو بهره برداران بخش کشاورزی هستند و ۳۸ درصد اشتغال استان نیز در همین بخش است.

 

کد خبر 1172915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha