خرید گندم تضمینی از مرز یک میلیون تن گذشت/ایران با وجود تحریم‌ها بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا شد

ایران با وجود تحریم‌ها بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا شد، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۳,۶۱۰,۰۰۰ ریال رسید، خرید گندم تضمینی از مرز یک میلیون تن گذشت، سهم بخش کشاورزی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۱۳ میلیارد یورو برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

ایران با وجود تحریم‌ها بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا شد

صندوق بین‌المللی پول با انتشار آمار تولید ناخالص داخلی ۱۹۳ کشور جهان بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ از رتبه ۲۰ ایران در میان بزرگترین اقتصادهای جهان با وجود تحریم‌ها خبر داد.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴۳۶ میلیارد دلار بوده است که بدین ترتیب ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر در جایگاه ۲۰ قرار گرفته است.

اقتصاد ایران با وجود این که طی چند سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته است از ۱۷۳ کشور جهان در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌تر بوده است.

استرالیا با تولید ناخالص داخلی ۱۴۵۰ میلیارد دلاری، یک پله بالاتر از ایران و در رتبه ۱۹ قرار گرفته است. لهستان با تولید ناخالص داخلی ۱۴۲۹ میلیارد دلاری یک پله پایین‌تر از ایران در رتبه ۲۱ قرار گرفته است.

بر این اساس، کشورهایی مثل مصر، تایلند، پاکستان، هلند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، امارات، سوئیس، بلژیک، سوئد، اتریش، نروژ، پرتغال، یونان، فنلاند، عمان و کویت اقتصادهای کوچکتری از ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳۷ میلیارد دلار افزایش یابد و به ۱۵۷۳ میلیارد دلار برسد.

بر اساس این گزارش چین از نظر شاخص قدرت خرید بزرگترین اقتصاد جهان به حساب می‌آید و آمریکا از این نظر در رتبه دوم قرار گرفته است. تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۷۲۰۶ میلیارد دلار برآورد شده است که بسیار بیشتر از تولید ناخالص داخلی ۲۲۹۹۷ میلیارد دلاری آمریکا در این سال بوده است.

 

استعلام هویتی شهروندان، کاربردی‌ترین خدمت نخستین ماه سال

آخرین وضعیت تبادل اطلاعات در گذرگاه خدمات دولت (GSB) که به مبادله اطلاعات میان سازمان‌های دولتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌پردازد، نشان می دهد در فروردین ۱۴۰۱، سازمان ثبت احوال کشور با ارایه خدمت استعلام هویتی با ثبت حدود ۶۷ میلیون تراکنش به دستگاه‌های متقاضی، نخستین سرویس‌دهنده ماه گذشته شد. این خدمت به احراز اقلام هویتی اشخاص از پایگاه داده ثبت احوال در پیشخوان‌ها و مشاغل بر حسب نیاز می‌پردازد.

 

بر اساس همین گزارش، دومین سرویس‌دهنده برتر فروردین سال جاری به وزارت کشور و به خدمت «استعلام بیماری کرونای سکوی ایران» تعلق گرفت. اما سومین دستگاه برتر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که با ارایه خدمت شاهکار به تطبیق شماره تلفن همراه و کدملی می‌پردازد.

 

همچنین، بیش‌ترین تعداد تراکنش استفاده از خدمات الکترونیکی از میان ۳۴۸ دستگاه متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از ابتدای سال جاری به ترتیب به وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد که عنوان سرویس‌گیرنده‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند.


بررسی آخرین وضعیت گذرگاه خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات نشان می‌دهد، در فروردین سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۴ میلیون تراکنش صورت گرفته است که نسبت به اسفند سال گذشته به دلیل تعطیلات نوروزی با کاهش ۳۷ میلیونی مواجه بوده است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۳,۶۱۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۱۲۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۸۳.۴۰ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۳,۶۱۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۹,۸۸۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۳,۹۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۳,۷۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۷,۱۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت)‌ قیمت هر دلار آمریکا به ۲۸۱,۷۶۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۰,۱۸۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۱,۲۲۰ ریال رسید.

 

خرید گندم تضمینی از مرز یک میلیون تن گذشت

مرتضی سعادتی‌کیا با اعلام اینکه امسال، گندم به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت تضمینی خریداری می‌شود و علاوه بر آن جایزه ۱۰۰۰ تومانی برای هر کیلوگرم گندم تحویلی پرداخت می‌شود، گفت: ارزش گندم‌های خریداری شده تاکنون ۱۳ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان است.

 

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از چهارم فروردین ماه سال جاری در کشور آغاز شده است، اظهار کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی و ایلام تاکنون وارد عملیات خرید این محصول شد‌‌ه‌اند.

 

سعادتی کیا با اشاره به اینکه خوزستان پیشتاز تحویل گندم در کشور است، تصریح کرد: در این استان، ۶۸۰ هزار تن گندم خریداری شده و پس از آن، استان‌های کرمان با ۸۸ هزار تن، فارس با ۷۴ هزار تن و ایلام با ۵۸ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت نسبت به خرید تضمینی ۶۷ هزار تن دانه‌‌ی روغنی کلزا به ارزش ۹۷۰ میلیارد تومان در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد اقدام شده است.

 

کل سهم بخش کشاورزی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۱۳ میلیارد یورو است

محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته (شنبه ۱۷ اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در طول سال، کل سهم بخش کشاورزی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۱۳ میلیارد یورو است، گفت: اگر این رقم را در مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی ضرب کنیم حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. در سال ۱۴۰۰ در بخش کشاورزی تقریباً برای گندم ۲ میلیارد و ۵۱۱ میلیون یورو ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، برای کنجاله سویا ۷۹۴ میلیون یورو، برای ذرت ۳ میلیارد و صد و ۲۲ میلیون یورو، برای جو ۹۳۴ میلیون یورو، برای روغن خام ۲ میلیارد و صد و ۲۵ میلیون یورو و برای دانه‌های روغنی ۱ میلیارد و ۳۳ میلیون یورو و در مجموع حدود ۱۰ میلیارد و ۸۱۶ میلیون یورو ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفتیم.

 

وی با اشاره به اینکه این ارقام برای تأمین تقریباً ۱۰ میلیون تن ذرت، چهار و نیم میلیون تن کنجاله، یک و نیم میلیون تن برنج، یک میلیون تن شکر، یک و هشت میلیون تن روغن، چهار و نیم میلیون تن جو و شش میلیون تن گندم تخصیص پیدا کرده است، گفت: سؤال اساسی این است که آیا این یارانه با این حجم به دست مصرف کننده می‌رسد؟ و سهم هر کدام از مصرف کنندگان در واقع از این یارانه چند میلیون تومان است؟

 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دهک‌های بالای درآمدی از این یارانه سهم بیشتری را دریافت می‌کنند، گفت: در آن مقطع زمانی که این سیاست بد اقتصادی اعمال شد آسیب‌های جدی را به اقتصاد، تولید و به بخش کشاورزی وارده کرده است.

 

قربانی با تاکید بر اینکه این سیاست بد حتی اگر شکل اجرایش درست باشد نتیجه مطلوبی را نمی‌تواند داشته باشد، افزود: این سیاست روی بخش کشاورزی اثرات بدی را داشته و بهره وری این بخش را به شدت کاهش داده یعنی هیچ گونه حرکت و تحرکی برای ارتقای بهره وری اتفاق نیفتاده است. این سیاست در عمل سرمایه گذاری را در بخش کشاورزی کند کرده است، زیرا واردات مطلوبیت بیشتری داشته و قیمت گذاری که در داخل انجام می‌شده است تقویت تولید داخلی را در پی نداشته است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1173007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha