لزوم ترویج کشت گیاهان دارویی در ایلام

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام بر لزوم ترویج کشت گیاهان دارویی در ایلام به جای کشت برنج تاکید کرد.

«حشمت الله زرین جوب»  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: در راستای کاهش سطح زیرکشت برنج در استان در سال زراعی جاری نیز جهاد کشاورزی استان هیچ گونه خدماتی به برنج کاران ارائه نخواهد داد.

 

وی یادآور شد: برنامه جهاد کشاورزی برای کشت جایگزین برنج در شالیزارهای استان محصولات کم آب بر مانند «ماش»، «ارزن» و «سورگوم» است که بذر این محصولات تهیه شده و در اختیار کشاورزان برنج کار به صورت الگویی قرار خواهد گرفت.

 

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام بیان داشت: کشت هر محصولی نمی‌تواند از نظر اقتصادی جای برنج را بگیرد ولی به دلیل مصرف بالای آب در این محصول، باید وضعیت مصرف آب مدیریت شود و همه چیز را نباید اقتصادی بدانیم چراکه وضعیت به گونه‌ای است که هم باید مصرف مدیریت و هم سهم محیط زیست لحاظ شود.

 

وی ادامه داد: امسال سال زراعی بسیار خشکی را در استان شاهد بودیم که خشک‌ترین سال در چند دهه اخیر بوده، این خشکسالی به دنبال خشکسالی سال قبل بوده است.


زرین جوب بیان کرد: اثرات خشکسالی امسال بسیار شدیدتر در استان شده و در این شرایط می‌طلبد همه مردم این شرایط را درک کنند و هر فردی به سهم خود در مدیریت مصرف آب تلاش و منافع ملی و مسائل ملی را بر مسائل شخصی خود ترجیح دهد.

 

زرین جوب تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که در بحث خشکسالی در استان وجود دارد و دامداران نیز به علوفه نیاز دارند، کشت ذرت علوفه می‌تواند یکی از دیگر کشت‌های جایگزین باشد.

 

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: غیر از این محصولات، گیاهان دارویی بسیار خوبی در استان وجود دارد که کشت آنها صرفه اقتصادی خوبی دارد.

 

وی  خاطرنشان کرد: شاید درآمد کشاورزان با کشت جایگزین به درآمد کشت برنج نرسد، اما درآمد این نوع کشت‌ها هم مناسب است، به عنوان مثال کشت زعفران می‌تواند با ۱۰ درصد مصرف آب معادل برنج درآمد داشته باشد.

کد خبر 1173056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha