کتاب «آرای فلاسفه درباره فیلم خط باریک سرخ» منتشر شد

کتاب «آرای فلاسفه درباره فیلم خط باریک سرخ» به قلم دیوید دیویس و ترجمه رضا محمودی فقیهی به‌همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط‌عمومی حوزه هنری، «خط باریک سرخ؛ The thin red line» فیلمی دربارة جنگ جهانی دوم است که در سال ۱۹۹۸ توسط ترنس فردریک مالیک، استاد فلسفه و کارگردان آمریکایی ساخته شد و برای مدت‌ها در سرتاسر جهان مورد استقبال قرار گرفت. این فیلم حماسی داستان نبرد گروهی از نیروهای آمریکایی در جنگ جهانی دوم را بر اساس رمانی با همین نام، نوشته «جیمز جونز» روایت می‌کند. آنچه این فیلم را خاص کرده، روایت جذاب و فلسفی آن است که باعث شده فلاسفه زیادی در سرتاسر جهان دربارة این فیلم سخن بگویند، تا جایی که می‌توان گفت هیچ اثر سینمایی دیگری را نمی‌توان یافت که چنین تأثیری بر فیلسوفان زمان خود بگذارد.

کتاب «آرای فلاسفه درباره فیلم خط باریک سرخ»، مجموعه‌ای از مقالات و یادداشت‌های اساتید فلسفه دربارة محتوا و فرم این فیلم سینمایی است. این کتاب شامل مقالاتی از «ایمی کوپلن؛ استادیار فلسفه در دانشگاه کالیفرنیا»، «سایمون کریچلی؛ استاد فلسفه در مدرسه مطالعات نوین اجتماعی نیویورک»، «هیوبرت دریفوس؛ استاد فلسفه دانشگاه کالیفرنیا»، «این مک‌دونالد؛ دانشیار فلسفه دانشگاه مونترال»، کامیلو سالازار پرینس؛ استاد فلسفه در دانشگاه کالیفرنیا» و «دیوید دیویس؛ استادیار فلسفه دانشگاه مک‌گیل» است.

خوانشی که از این فیلم سینمایی و گاهی می‌توان گفت به‌ طور کلی از آثار مالیک صورت می‌گیرد نیز خوانشی است برخاسته از فلسفه‌های پدیدارشناختی یا مرتبط با چنن مضامینی. وجود فیلسوفی مانند دریفوس در ابن نویسندگان این کتاب، خود بهترین نشانه برای فهم کشش به تفسیر فلسفی آثار سینمایی مالیک است.

دیوید دیویس، یکی از نویسندگان این کتاب و گردآورندة مقالات کتاب، استادیار فلسفه دانشگاه مک‌گیل، نویسنده کتاب «هنر به مثابه اجرا» و «زیبایی‌شناسی و ادبیات» است و مقالاتی مربوط به فلسفه فیلم، عکاسی، ادبیات، هنرهای تجسمی و موضوعاتی دربارة ماوراء‌الطبیعه، فلسفه ذهن، فلسفه زبان و فلسفه علم نگاشته است. همچنین این کتاب توسط رضا محمودی فقیهی، مترجم توانمند کشورمان ترجمه شده و به مقدمه دکتر سیدمهدی ناظمی قره‌باغ آراسته شده است.

این کتاب که به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی تألیف شده،  هم‌اکنون در وب‌سایت انتشارات سوره مهر در دسترس تمامی علاقه‌مندان گرامی قرار گرفته است.

کد خبر 1173168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha