پیش به سوی تمدن اسلامی هدف تئاتر بچه های مسجد است/ تئاتر از دین جدا نیست

زارعی با بیان اینکه تئاتر بچه های مسجد تئاتر را پالایش خواهد کرد، گفت: شکسپیر دینی ترین درام نویس جهان است که آثارش سرشار از آموزه های اخلاقی و مذهبی است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کوروش زارعی امروز دوشنبه 19 اردیبهشت در نشست خبری نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر بچه های مسجد ویژه مربیان مساجد که در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد، گفت: دو سال قبل سلسله رویداد تئاتر بچه های مسجد را برگزار کردیم. امسال سلسله رویدادی که برای تئاتر بچه های مسجد در نظر گرفتیم، ویژه مربیان مساجد است. در مورد تئاتر بچه های مسجد باید بگوییم که هدف این است پیش به سوی تمدن نوین اسلامی.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار داشت: در سه ساله سوم سند چشم انداز تئاتر بچه های مسجد ما باید بچه ها را وارد جامعه حرفه ای تئاتر کنیم؛ حتی آنها باید در عرصه بین المللی ورود پیدا کنند و مطابق با اهداف نظام فرهنگی و اسلامی حرکت داشته باشند. بچه های تئاتر مسجد در سه ساله سوم باید جریان تئاتر حرفه ای کشور را در دست بگیرند.

 

این بازیگر و کارگردان با بیان اینکه تئاتر از دین و مذهب جدا نیست، عنوان کرد: تئاتر از دل مراسم مذهبی در یونان شکل گرفت. شکسپیر دینی ترین درام نویس جهان است. آثار او سرشار از آموزه های دینی و اخلاقی است. تئاتر به هیچ عنوان از دین جدا نیست. در تئاتر باید به آموزه های اخلاقی و دینی بپردازیم. در تئاتر بچه های مسجد می توانیم از موضوعات مختلف بهره ببریم، ضمن اینکه حتما باید شانیت مسجد را نیز در نظر بگیریم. مطمئنم که تئاتر بچه های مسجد به پالایش تئاتر ما کمک می کند. تئاتر جای حرف های زشت و ناپسند نیست. نباید میزانسن زشت و ناپسند در تئاتر داشته باشیم. صحنه تئاتر مقدس است.

 

زارعی خاطرنشان کرد: تئاتر جایی است که می توانیم به مسایل و مفاهیم اسلامی و اخلاقی بپردازیم. اگر تاکنون این اتفاق در تئاتر ما رخ نداده است، مقصر دولت است، مقصر نمایندگان در کمیسیون فرهنگی مجلس هستند که به تئاتر توجه نمی کنند؛ به همین دلیل هنرمند تئاتر ما برای گذران زندگی مجبور می شود هر چیزی را به صحنه بیاورد. در حال حاضر هنرمندان اصیل ما از وضعیت تئاتر در کشور ناراضی هستند. تئاتر هنر مقدسی است. در کدام یک از آثار هنرمندان در جهان در صحنه تئاتر می توان حرف زشت و ناپسند شنید. قاطبه تئاتر دنیا توجه به آموزه های اخلاقی است. تئاتر اصالت دارد زیرا انسان اصالت دارد. تئاتری که ارزش های انسانیت در آن رعایت نشود، تئاتر نیست. تئاتر بچه های مسجد می تواند فضای تئاتر ما را پالایش کند.

 

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار داشت: زمانی خانمی که از آمریکا به ایران آمده بود به من مراجعه کرد و گفت تئاتری با عنوان رویای نیمه شب تابستان شکسپیر را در ایران دیدم. تنها چیزی که در این نمایش ندیدم، شکسپیر بود و آن قدر بر صحنه واژه های ناپسند شنیدم که می خواستم فریاد بزنم. این خانم گفت من آدم مذهبی نیستم اما با دیدن این تئاتر خجالت کشیدم. من در آمریکا چنین نمایش هایی ندیدم. آنجا حتی موضوع نمایش ها را می نویسند که مخاطب طبق سلیقه خود انتخاب کند. تربیت نیروهای انسانی بسیار مهم است. تئاتر چیزی جز اخلاق نیست و هنرمندان ما باید به این مسئله توجه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه تربیت مربیان را در تئاتر بچه های مسجد توسعه می دهیم، گفت: افرادی که آموزش می بینند به حال خود رها نمی شوند. ما می خواهیم در تمام شهرها و شهرستان ها مربی تئاتر داشته باشیم. ما در دوره سه ساله با بچه ها هستیم. این یک دوره آموزشی جامع و کامل است. سه سال مرتب دوره های آموزشی برگزار می شود که بچه ها کاربلد شوند و وارد مرحله سه ساله دوم شوند.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه ما ریخت و پاش مالی نخواهیم داشت، اظهار داشت: اصلا نمی خواهیم بچه ها در تئاتر بچه های مسجد پولکی بار بیایند. هدف ما استعدادیابی و آموزش بچه ها است. در حال حاضر داریم افراد آماتور را برای آینده تئاتر کشور تربیت می کنیم. هدف ما آموزش بچه هاست که در سال های آینده افراد متخصص و متعهد به تئاتر حرفه ای کشور وارد شوند.

 

 

کد خبر 1173562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha