سند چشم انداز تئاتر بچه های مسجد به نگارش درآمد

ناظری با بیان اینکه موضوع تئاتر بچه های مسجد مبتنی بر نیازهای روز است، گفت: تئاتر بچه های مسجد می تواند محملی برای فراگیری تئاتر دینی در کشور باشد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، حجت الله ناظری امروز دوشنبه 19 اردیبهشت در نشست خبری نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر بچه های مسجد ویژه مربیان مساجد که در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد، گفت: هر حرکتی که دارای چشم انداز و برنامه مکتوب نباشد، نمی تواند به هدف اصیل خود نزدیک شود. مدیران دوره گذشته می خواستند به تئاتر بچه های مسجد کمک کنند اما به خاطر کج سلیقگی و نداشتن سند چشم انداز موفق نشدند. 

معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه شروع به نوشتن سند برای تئاتر بچه های مسجد کردیم، عنوان کرد: شاخصه هایی که ما را به نوشتن این سند واداشت عبارتند از مطالبه گروه های تئاتری مساجد و نبود چشم انداز بلندمدت برای اندازه گیری عملکرد و نحوه برخورد مدیران با تئاتر مسجد و ارایه برنامه های کوتاه مدت. به خاطر نبود این چشم انداز مدیران با تئاتر بچه های مسجد برخورد سلیقه ای کردند. ما ایجاد سنجه های کمی و کیفی به منظور بررسی راه های رفته و نرفته در تئاتر بچه های مسجد را در سند این تئاتر مد نظر قرار دادیم.

وی در مورد شاکله سند چشم انداز تئاتر بچه های مسجد اظهار داشت: تئاتر بچه های مسجد کار یک روزه نیست، پیشینه 15 تا 20 ساله در اجرا دارد؛ یک پژوهش لازم است که کامل کننده کار ما باشد. سند چشم انداز تئاتر بچه های مسجد مقدمه ای دارد و همچنین فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت و اهمیت تئاتر در آن آمده است. همچنین در مورد نحوه اجرای تئاتر در مسجد نکاتی در این سند قید شده است. فلسفه وجودی تئاتر بچه های مسجد در این سند تشریح شده است. 

ناظری با بیان اینکه در حال حاضر تئاتر به سمت مخاطب خاص رفته است، تصریح کرد: در تئاتر بچه های مسجد خاستگاه مسجد است و موضوع این تئاتر مبتنی بر نیازهای روز مردم جامعه است. بر این اساس تئاتر دینی می تواند موفق باشد. به سنجه های تئاتر بچه های مسجد تاکید داریم که بتوانیم گذشته و آینده تئاتر را بررسی کنیم. رسالت تئاتر بچه های مسجد تبیین برنامه های فرآیندمحور و بلندمدت با رویکرد شناسایی، پرورش و حمایت آثار نمایشی ویژه مسجد است. 

معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه سند چشم انداز تئاتر بچه های مسجد در قالب برنامه 9 ساله در حال طراحی است، گفت: در سه ساله اول تبیین اندیشه تئاتر بچه های مسجد را اولویت قرار دادیم. در سه ساله دوم تربیت نیرو، پرورش و شناسایی استعدادهای بچه های مسجد مد نظر است طوری که بچه ها بتوانند در جشنواره ها شرکت کنند. در سه ساله سوم ترویج و توزیع تئاتر بچه های مسجد را مد نظر قرار دادیم که گروه ها بتوانند با موضوعات مختلف در مساجد اجرا داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: تئاتر بچه های مسجد می تواند محملی برای فراگیری تئاتر دینی کشور باشد. تعداد مساجدی که قرار است در آنها اجرای تئاتر بچه های مسجد باشد، زیاد است. موضوعات این تئاتر نیز موضوعات روز مورد نیاز مردم است. چرخه ای ایجاد می کنیم که به تولید تئاتر کمک شود و نویسندگان تئاتر موضوعاتی را ارایه دهند که در شان مسجد باشد. ما همیشه تئاترهای دینی را محدود به ایام خاص کردیم. اگر تئاتر بچه های مسجد با قوت شکل گیرد، محمل و فضایی فراهم می شود که در کل سال تئاتر دینی را خواهیم داشت. 

ناظری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک شما اهالی رسانه که یار اصلی ما هستید، بتوانیم تئاتر بچه های مسجد را به ثمر برسانیم. من و آقای کوروش زارعی برای آینده تئاتر بچه های مسجد روزهای خوبی را می بینیم. 

کد خبر 1173564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha